Nokkenas vervangen AK
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2006 15:37 #624043
door Thomas de Wit (GAST)
Nokkenas vervangen AK is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Ik ben gisteren en eergisteren bezig geweest met de nokkenas. Het klusje is zeer goed te doen. Het ging best snel, en ik merk tegenwoordig dat je met een hoop goed gereedschap echt heel makkelijk en vlot sleutelt!
De verwisseling van de as heeft tot zover nog geen voor- of nadelen opgebracht. Ik ben een stukje gaan rijden en de motor lijkt sneller te klimmen in de toeren. Ik heb hem nog niet hoger dan 4.500 toeren gehad. Een snelwegritje zal het uiwijzen.
Wat ik wel opgemerkt heb is dat het geluid voortgebracht door de kleppen of nokkenas/cilinderkop lagering wel is gebleven. Het is wel anders van toon geworden dan eerst. Op de plaatjes hieronder is ook te zien daar de as en lagering lichte slijtageplekken vertoont. Dit voelde echter wel geheel glad aan. De K-as die gemonteerd is had deze plekken niet.
De verwisseling van de as heeft tot zover nog geen voor- of nadelen opgebracht. Ik ben een stukje gaan rijden en de motor lijkt sneller te klimmen in de toeren. Ik heb hem nog niet hoger dan 4.500 toeren gehad. Een snelwegritje zal het uiwijzen.
Wat ik wel opgemerkt heb is dat het geluid voortgebracht door de kleppen of nokkenas/cilinderkop lagering wel is gebleven. Het is wel anders van toon geworden dan eerst. Op de plaatjes hieronder is ook te zien daar de as en lagering lichte slijtageplekken vertoont. Dit voelde echter wel geheel glad aan. De K-as die gemonteerd is had deze plekken niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-05-2006 16:14 #636427
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nokkenas vervangen AK
zo te zien is deze schade resultaat van een te lange vervangingstermijn van een oliefilter.
het ziet er naar uit dat via de olieboring wat scherpe deeltjes meegevoerd zijn, die op die plaats de lagering wat hebben aangetast.
de scherpe deeltjes moeten normaal door het oliefilter tegengehouden worden, maar het kan gebeuren dat door er te lang mee te blijven rijden het filter vol gaat zitten en de 'bypass klep' in werking komt. in dat geval gaat de olie wel door het filter, maar niet langs het filtermedium, en komt dus ongefilterd de lagers in.
het ziet er naar uit dat via de olieboring wat scherpe deeltjes meegevoerd zijn, die op die plaats de lagering wat hebben aangetast.
de scherpe deeltjes moeten normaal door het oliefilter tegengehouden worden, maar het kan gebeuren dat door er te lang mee te blijven rijden het filter vol gaat zitten en de 'bypass klep' in werking komt. in dat geval gaat de olie wel door het filter, maar niet langs het filtermedium, en komt dus ongefilterd de lagers in.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2006 17:14 #636428
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Nokkenas vervangen AK
Ah kijk aan, dat zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn. Ik weet nu in ieder geval zeker dat de olie schoon is en het filter goed, daar hoef ik niet meer naar te kijken.
Ik moet even kijken hoe mijn situatie volgend jaar is qua studie en woonverblijf en natuurlijk inkomen. Als ik een goede stalling kan vinden, kan ik de auto in ieder geval houden(dat is wel een hoge prioriteit). Dan zal er zeker een nieuwe kop opkomen.
Ik moet even kijken hoe mijn situatie volgend jaar is qua studie en woonverblijf en natuurlijk inkomen. Als ik een goede stalling kan vinden, kan ik de auto in ieder geval houden(dat is wel een hoge prioriteit). Dan zal er zeker een nieuwe kop opkomen.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2006 18:39 #636429
Ik heb vandaag en gisteren de performance getest op de snelweg. Het vermogen en koppel is ietsje opgeschoven t.o.v. het aantal toeren. Je kan langer doortrekken in ieder versnelling. In feite is de cilindervulling per slag gewoon meer geworden door de nokkenas. Ik trok door van 90 naar 130 in zijn 4, en het toerental ging van 3.500 naar 4.000 toeren. Ik kan me niet herinnneren dat dit normaal ook zo was.
In zijn 1 is normaal na 3.500 toeren zo'n beetje de fut eruit en moet je al door gaan schakelen. Ik kan nu in zijn 1 ook langer doortrekken zonder de motor nutteloze toeren gaat maken.
Over het algemeen is het wel een vooruitgang! Het zou zeker mooi zijn voor op het circuit.
In zijn 1 is normaal na 3.500 toeren zo'n beetje de fut eruit en moet je al door gaan schakelen. Ik kan nu in zijn 1 ook langer doortrekken zonder de motor nutteloze toeren gaat maken.
Over het algemeen is het wel een vooruitgang! Het zou zeker mooi zijn voor op het circuit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2006 10:05 #636430
door V300 register
waar tover je zo'n K nokkenas uit? Misschien leuk om eens in de gaten te houden op de sloop.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2006 10:13 #636431
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2006 10:28 #636432
door V300 register
namen noemen mag ;-)
speurders of marktplaats??
een bekende Nederlandse verkoopsite
namen noemen mag ;-)
speurders of marktplaats??
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2006 11:13 #636433
door V300 register
Van een B21ET zal ie wel niet komen...daar zit geloof ik een T nokkenas in.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2006 13:13 #636434
Haha het was marktpaats inderdaad. Het was als grapje bedoeld...
Dit is de website:
hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm
De K-as komt dus uit een B23E en B19 sport. Redelijk zeldzaam zou je denken.
Dit is de website:
hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm
De K-as komt dus uit een B23E en B19 sport. Redelijk zeldzaam zou je denken.
Moderators: Mark Smeets