Problemen benzinetoevoer

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2006 21:37 #624035 door V300 register
Problemen benzinetoevoer is gemaakt door V300 register
Nu de auto al een tijdje in mijn bezit is, en ik er nu zo'n 1600km mee heb gereden, vind ik het niet helemaal meer gepast om elk probleem in "mijn eigen" topic te plaatsen. Vandaar open ik dit nieuwe subtopic. Het gaat over (alweer) een akkefietje dat ik vandaag heb meegemaakt.

Zoals enkelen van jullie weten heeft mijn auto zo'n 5,5 jaar lang stilgestaan, en heb ik hem een tijdje geleden samen met een vriendje weer helemaal opgelapt.
Nu stond ik eergisteren achter een hele foute oude Corvette en wilde ik wel even kijken, of zo'n trouwe Zweed zo'n auto een beetje kon bijhouden. Maar toen ik aardig doorhaalde in zijn 1 begon hij bij zo'n 35km/h enorm te bokken. Ik schakel over, geef in z'n twee weer een dot gas, en de auto begint weer te horten en te stoten. Dus goed, ik kijk bij aankomst even onder mijn auto, en ja, het benzinefiltertje vlak voor de benzinepomp zit weer aardig vol met meuk. Dus ik filtertje verwisseld (alweer de derde keer in zo'n 1600km) en denk dat ik er hiermee vanaf kom. Toen ik echter vandaag heel rustig met 100km/h per uur over de a13 rijd, begint de auto opeen wederom enorm te stotteren. Aangezien ik afslag Delft-zuid net voorbij reed, moest ik helemaal door naar de volgende afslag. Tijdens dit doorrijden zakt de snelheid steeds verder weg. Op een gegeven moment rijd ik met 50km/h op de vluchtstrook.

Eenmaal aangekomen heb ik de motor uitgezet en enkele mensen gebeld of ze iets wisten. Meermalen te horen gekregen dat het waarschijnlijk wel iets in de toevoer was, maar dat het in principe weinig kwaad kon om toch weer naar mijn huis te rijden. Dus ik rijd na 5 minuten weer via een binnenweg naar huis toe en de snelheid zakt nu van 60km/h naar uiteindelijk 10 km/h totdat de auto helemaal niet meer verder kon rijden. De motor kreeg nu helemaal geen benzine meer, dus verder rijden was niet meer mogelijk. Dus ik heb een vriendje gebeld die vervolgens na een zo'n 30 minuten arriveerde.

Toen ik voor de zekerheid weer even mijn motor startte, deed deze het weer gewoon prima! Zonder echt problemen heb ik toen alsnog m'n huis kunnen bereiken. Nog even een tussenacceleratie volgas, leerde mij wel dat het probleem zeker nog niet verholpen is.

Nu zit ik zelf aan de volgende twee dingen te denken:
- benzinefilter onder de motorkap is door de "vieze" benzinetank na 1600km al helemaal verstopt;

- de auto verzuipt zich door juist te veel benzine toegevoerd te krijgen (bij volgas geven krijgt de motor veel te veel benzine tot zich). Of kan dit helemaal niet bij deze motor?

Na mijn tentamens ga ik er eens goed naar kijken (pedaal intrappen terwijl het grote benzinefilter aan 1 kant ontkoppeld is e.d.), maar wellicht dat jullie nu al met wat ideeen kunnen komen?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2006 21:57 #636440 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen benzinetoevoer
het pedaal heeft nauwelijks een relatie tot de hoeveelheid brandstof die door het filter gaat!

het injectiesysteem werkt met een door de drukregelaar vastgestelde druk, welke ten opzichte van de druk in het spruitstuk een vaste waarde heeft. de pomp voert via de filters een overmaat aan druk toe, die door de regelaar 'afgeroomd' wordt. als je niet voldoende stroming door de filters meer hebt, zal de regelaar niet de vereiste systeemdruk kunnen doorgeven.

de enige juiste handeling ter diagnose van dit systeem is dus de druk na de drukregelaar te meten, ofwel de druk op de injectorrail.

op die manier kun je de tussenliggende schakels uitsluiten, en als de druk in orde is weet je dat je daar niet naar hoeft verder te puzzelen.

het zou inderdaad goed kunnen dat beide filters wederom vol met rotzooi zitten. zou de auto een tijd zonder benzinedop hebben gestaan???

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2006 23:57 #636441 door V300 register
Maar als er vuil in de filters zou zitten, zou dat er na een half uur wachten nog steeds moeten zitten. Trekt de benzinetank soms vacuum? Het vacuum lost na verloop van tijd op, waardoor de auto weer normaal kan rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2006 08:26 #636442 door V300 register
Bovenstaande punt zou goed kunnen, slechte ontluchting van de tank. Verder is de benzinepomp zekering op 360's een notoir probleem als ik de monteurs van volvo mag geloven, maar die zorgt meestal dat alle power in 1 klap weg is. Kan in ieder geval geen kwaad om eens dat kapje tussen de accu en het spatbord los te halen en wat aan die zekeringen te frutsen.
Overigens heeft mijn volvo er ook last van dat ie soms ineens alle power kwijtraakt als ik stevig doortrek, is dit de toerenbegrenzer of zit mn zekering weer te kutten? Gebeurde me gisteren boven de 6000 toeren ergens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2006 10:21 #636443 door V300 register
"Maar als er vuil in de filters zou zitten, zou dat er na een half uur wachten nog steeds moeten zitten."

Precies, dat dacht ik ook! Uiteindelijk ben ik vol ongeloof uiteindelijk toch nog op eigen kracht naar huis gegaan.

Misschienin dit verband ook wel handig om te weten; bij het tanken morst de tank zelf altijd wel een beetje benzine. Vooral als ik dat benzinepompding een beetje naar boven haal om de auto helemaal vol te krijgen, dan ligt er een hele plas onder (de eerste keer dat ik dat zag schok ik mij een hoedje). Bovendien stinkt de auto als je erom heen loopt en rijd ik sindskort opeens zo'n 1 op 7/8 (terwijl ik juist rustiger ben gaan rijden....)

@Wouter; hoe kan ik de druk op de injectorrail meten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2006 10:23 #636444 door V300 register
Naar mijn mening heb je na het in gebruik nemen van de auto, na 5 jaar stil staan, een ding nagelaten.
Het leeg laten lopen van de tank en het schoonspoelen of maken van de tank.
Er was een tip in je vorige topic die verwees naar een mercedes die 5 jaar stil stond.
Er is sprake van exact dezelfde problemen en na schoonspoelen waren de problemen voorbij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2006 10:30 #636445 door V300 register
"Het leeg laten lopen van de tank" heb ik wel gedaan "en het schoonspoelen of maken van de tank" heb ik idd verzuimd.
Maar je zou dan toch zeggen dat de problemen wel binnen die 1600km waren opgetreden?

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2006 12:00 #636446 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Problemen benzinetoevoer
Je kunt nooit goed zeggen of die problemen eerder of later op hadden kunnen treden. Ik zou eens goed gaan kijken naar de drukregelaar. Als de druk namelijk niet goed is, gaat de ECU met verkeerde waarden zijn inspuiting berekenen en kan er heel goed te weinig benzine worden toegevoerd. Er is een methode om de druk te meten op de fuel rail. Het staat in de vraagbaak. Je moet op de aansluiting van de koude start injector een manometer aansluiten. Vervolgens laat je gewoon de pomp draaien (staat ook in de vraagbaak hoe dit moet, wouter heeft er zelf een speciaal relais voor) en de druk zou rond de 2,5 bar moeten zijn.

Er schiet me nog iets binnen, die regelaar houd het zaakje op druk door inlaatvacuum als ik me niet vergis. Kijk dit slangetje ook eens na.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC