Zou een 1.7L op LPG werken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 18:54 #894567 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zou een 1.7L op LPG werken?
In dat geval zou ik er meteen een 6 liter V8 met supercharger in laten leggen, dan kom je nog eens ergens op de dragstrip :humor:

LPG bij mij is echt no-go, gas is om op te koken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het geen interessant onderwerp vind ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 19:21 #894570 door V300 register

General Custom;191257 schreef : LPG bij mij is echt no-go, gas is om op te koken.

Waarom dan? Omdat anderen dat ook zeggen? Ik rij er al jaren met veel plezier mee rond. Het heeft me echt heel veel geld bespaard.;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 19:47 #894573 door V300 register
Vooral het idee eigenlijk...
Als eerste ga je een motor gebruiken waar hij (vooral gevoelsmatig) eigenlijk niet voor is gemaakt. Daarbij vind ik het niet echt een prettig idee om zo'n ontplofbare gastank in de kofferbak te hebben liggen (is met een benzinetank het zelfde, maar gevoelsmatig is het anders).

Verder wegen de voordelen voor mij ook niet echt op tegen de nadelen.
Nadelen:
-je mag veel parkeergarages niet in.
-maar weinig pompen hebben LPG.
-minder kofferbakruimte.
-minder vermogen.
-meer belasting.
-dure investering die ik er na 10 jaar nog niet uit heb.
-problemen die veel mensen er mee hebben.
Voordelen:
-goedkoper dan benzine.
-milieuvriendelijker dan benzine.

Aangezien het milieu mij weinig interesseert en de Volvo van mij niet per se goedkoop aan brandstof hoeft te zijn (ik rijd maar 100km/maand),vallen de voordelen sowieso al weg... Ik gooi er dus met liefde en plezier elke keer euro 98 in. Zolang ik het kan betalen vind ik het goed :D

Als alternatieve brandstof heb ik al wel eens zitten fantaseren over een flinke elektromotor in een 340 automaat en een kofferbak vol accu's. Dat zou in principe ook moeten kunnen, maar dat is een ander onderwerp...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 20:04 #894578 door V300 register
over een elektrische 340 met vario kreeg ik laatst een vraag via de TC mail.

een knoepert van een antwoord terug gestuurd, maar verder niets meer van vernomen. Eigenlijk wel jammer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 20:15 #894582 door V300 register
Het zou theoretisch een ideale combinatie zijn. Een elektromotor heeft met frequentiesturing altijd zijn maximale vermogen, en de vario kiest altijd de beste overbrenging voor de motor. Theoretisch een enorm snelle auto dus :D

Praktisch ligt het wel wat moeilijker natuurlijk...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 20:50 #894590 door V300 register
Er stond laatst een blok te koop van een 240, deze ging eruit omdat de auto omgebouwd werd naar een elektromotor! Klonk wel als een tof project;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 21:59 #894604 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Zou een 1.7L op LPG werken?
dan krijg je dus een in principe toch al vervuilende baksteen die ook nog eens met "enviroment killer batteries" rond gaat rijden, wordt het helemaal een milieuramp op wielen:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 22:05 #894606 door V300 register
Maar wel een goedkope milieuramp op wielen :+ Misschien krijg je er nog wel subsidie voor ook :humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 22:08 #894607 door V300 register
Nadelen van LPG is dat het altijd in combinatie met benzine wordt gebruikt. Zou je LPG-only kunnen rijden, dan kun je al een hoop gemekker oplossen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2011 12:39 #894637 door V300 register
Er zijn dus ook al een aantal mensen die LPG-only rijden. Die hebben de originele benzine-tank er onderuit gegooid en daar dus een onderbouwtank onder gehangen (daarnaast ook nog twee kleine tanks naast de versnellingsbak).
Voordeel is dat je helemaal niet meer op benzine hoeft te rijden, dus je kunt mooi je compressie flink omhoog schroeven, carburateur kan eraf enz. De vuldop kun je dan mooi in de plaat van de oorspronkelijke benzinedop doen.

??n groot nadeel: wanneer je een keer zonder gas komt te staan heb je een vet probleem: LPG kun je niet zoals benzine eens effe gemakkelijk bijvullen ;)

Die spreuk van: "Rijden met een bommetje op wielen". Dat is al flink achterhaald. Een gastank explodeert namelijk niet; een benzinetank wel!

Daarentegen ken ik in NL geen enkele parkeergarage waar ik geweigerd wordt. Simpelweg omdat er in NL de regel is dat je je tank voor max. 80% mag vullen.

De investering is niet zo heel veel: vanaf 800 euro heb je al een LPG-1 installatie. Uitgaande dat je met LPG iets meer verbruikt (mits je je compressie niet aanpast) zou je zo'n installatie binnen 1200km terugverdient hebben (bij huidige brandstofprijzen).

Al met al, de uitspraak: "Op gas moet je koken"; daar ben ik het totaal mee eens. Ik zal noooooooit op LPG gaan rijden ;)

Moderators: Mark Smeets