katalisator er af laten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 17:53 #628327 door V300 register
katalisator er af laten. is gemaakt door V300 register
Een uitlaat voor een 1700 is nieuw nog wel te vinden, kost wat maar je hebt er zo eentje.De katalisator nieuw is schreeuwend duur of onvindbaar in computers.En een gebruikte is niet erg betrouwbaar meer. Overigens is het de zelfde KAT als op een 1.4 dus daar gaat dit probleem ook groter worden.
Kortom: dit raakt nu ook op, net als raamrubbers, lampspiegels enzz...En dan?

Op mijn kenteken staat 340 K6 maar niks over de KAT. (of is het die ene K?) Maar er zit wel een KAT onder, die nu vervangen 'moet' worden. Of een stuk pijp doorverbinden (wat ik nu dus aan het doen ben).... een verschil van 300 euro en iets meer co2 ?

Betekend het dan dat het niet moet maar mag? Er zijn n.l. uitlaten gemaakt voor 1700 'zonder' KAT er tussen, door Bosal. Geen onbekende prutser, toch?
Hoe is de wet en regelgeving hier over?
Welke invloed heeft het bij de apk-keuring?
En is het verbruik anders ivm andere weerstand?

Wat weten jullie hier over te vertellen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 18:50 #744631 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic katalisator er af laten.
Hoi Jeroen!

In principe zal oom agent je echt geen boete geven omdat je geen katalysator meer hebt. Ze controleren hier uberhaupt niet eens op.
Voor de APK is dit weer wel verplicht.
Wat vaak gedaan wordt: katalysator er tussenuit en een kat-vervanger maken: een stuk holle buis met 2 flenzen eraan. Niet APK-goedkeur, maar goed om mee te rijden. Tegen de tijd dat de APK weer om de hoek komt kijken; even de kat eronder. APK voorbij --> kat er tussenuit. Zo spaar je de "dure" kat.

Soms komen de katalysators van een 1700 weleens dicht te zitten. Wat je dan kunt doen: het binnenwerk eruit slaan. Voor de APK is dit goed aangezien de keurmeester denkt dat er nog een katalysator onder zit. Als ik me niet vergis hoeven ze alleen maar de CO-uitstoot te meten en geen NOx en dergelijke. Wanneer de motor goed is afgesteld zal deze, ook zonder katalysator, niet zoveel CO produceren dat het afkeur wordt. (en anders kun je de keurmeester even foppe door even aan de CO-schroef te draaien en deze na de keur weer netjes terug te zetten).

Mocht je katalysator doorgeroest zijn, dan heb je een probleempje. Ik weet dat een vriend van me waarschijnlijk nog wel een oude katalysator heeft liggen. Deze zit echter dicht en wanneer je het binnenwerk eruit slaat heb je nog een relatief goede omhuizing waarmee je wel door de APK kunt komen.
Frits heeft laatst een 340 1.7 verkocht. Die volgende eigenaar wilt er een 1700 turbo inbouwen dus ik neem aan dat die niets meer met de uitlaat doet. De uitlaat en katalysator waren nog goed, wellicht dat je misschien van hem de kat over kan nemen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 19:21 #744639 door V300 register
Maar hoe werkt die apk verplichting dan? Er staat toch nergens op kenteken dat ik een KAT moet hebben? En net als jou uitlaat, die is bewust zonder KAT op maat gemaakt, dus lijkt me dat het dus soms wel mag?
En de KAT kan dicht zitten met wat dan? roet?
Heeft dat dicht zitten ook invloed op het bokken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 19:33 #744641 door V300 register

http://www.cartuning-guide.com/apk.html schreef : Heb je een benzineauto, dan mag je niet altijd de katalysator verwijderen. Dat is alleen toegestaan als op het kentekenbewijs K6 of K9 vermeld staat. De auto moet dan wel voldoen aan de emissienorm die gelden voor je auto.

De kat hoeft er niet onder te zitten, je moet aan de emissie eisen voldoen. (mits voor 1-1-'93, als ik me goed herrinner, daarna is ie verplicht)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 19:44 #744643 door V300 register

huysmans;80681 schreef : De kat hoeft er niet onder te zitten, je moet aan de emissie eisen voldoen. (mits voor 1-1-'93, als ik me goed herrinner, daarna is ie verplicht)

Yes!:woei: ik heb een K6 uit 1989 ... dus dat gaat lukken! nu hopen dat die carb goed is af te stellen, of nu al goed is?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 20:15 #744648 door V300 register
Met een K6 notitie heb je alleen CO eisen, met U9 heb je de 4 gassen test, die kansloos is zonder werkende kat.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2008 20:19 #744652 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic katalisator er af laten.
en de 4gastest slaat in principe helemaal nergens op bij een carburateurmotor, alles moet perse 100% in orde zijn, anders kom je er niet door heen. dan is een zelfgerelend mechanisme (als bij een injectie) wel 10x makkelijker.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 21:01 #744661 door V300 register
Nou, dan is er geen vuiltje aan die lucht en ga ik nu lekker verder knoeien in de kou...
lekker morgen weer rijden!
bedankt voor de tips allemaal!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2008 22:04 #744668 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic katalisator er af laten.
Er zijn ook altijd nog universele katalysators te koop.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2008 22:51 #744680 door V300 register

Bodejodel;80708 schreef : Er zijn ook altijd nog universele katalysators te koop.

oow...da's nieuw voor me:

en hoe kom ik daar aan? weet je dat?
Meneer Brezan had 2 dikke boeken, een soort uitlaat-bijbels maar heeft geen alternatieven kunnen vinden. Toen nog in de pc gezocht, maar ook geen resultaat.
De volvo dealer kon hem wel bestellen voor dik 400 euro ex btw :crazy2: en dan zouden ze die er nog op zetten a 65 euro p.u. ex btw :crazy1:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC