Klinkt als het lager die in het vliegwiel zit. Druklager wordt alleen belast bij het indrukken van de knop op de pook (mits in D of R) of als de auto in de P of N staat.
Vet in het lager is een stuk dikker als alles koud is. Dus zul je die dan niet zo gauw horen. 9 vd 10 keer als ik een koppeling vervang is dit lager versleten. Goed voelbaar als je deze ronddraait. Deze vervang ik dan ook altijd standaard bij zo'n klus.
In D of R en auto staat stil: Motor draait en aandrijf as niet. Zodra de motor en aandrijfas het zelfde toeren maken (dus koppeling volledig aangegrepen) staat dit lager stil.
Overgens (even los van dit verhaal) een ook veel voorkomend piepend geluid bij de B14 maar vaak alleen als de motor koud is, en vaak alleen als het ook echt vriest: Het asje waar de rotor op zit van de stroomverdeler. Bij warme motor vaak weg, nu al meerdere malen gezien, dacht vaak aan de waterpomp of dynamo, maar na heel lang zoeken bleek het dus daaruit te komen. Even goed in oliën en het is weg.
En dat klinkt vanuit de auto dan zo:
youtube.com/shorts/fNJwMJECJ88?feature=share