Stationair slecht lopen en inhouden tijdens remmen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2017 17:43 #966003 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair slecht lopen en inhouden tijdens remmen

cryowim;243805 schreef : je kunt het messing gedeelte van de sproeier er uit trekken, dat stukje kun je wel ultrasoon reinigen .Je kunt dan ook kijken of er in andere deel rommel zit en dat er even uit spoelen.
forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...4&stc=1&d=1484301860

Aah, dat wist ik niet! Ik heb wel aangedraaid, maar dacht dat ie erin geperst zou zitten. Morgen maar eens proberen.

Gisteravond boodschappen gedaan met de auto, en warempel, nu liep ie weer perfect stationair.

Nog wel wat stoterig optrekken en remmen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2017 14:34 #966007 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair slecht lopen en inhouden tijdens remmen
Vanochtend het kastje die het fuel cut off systeem regelt een losgemaakt en van binnen bekeken. Wat mij als eerst opviel was dat het allemaal wat vochtig was, dus ook de printplaat.
Kon zo op 't oog geen kringen rond solderingen zien en geen 'bolstaande' elco's.

Na een uur gedroogd te hebben op de radiator weer teruggeplaatst. Na een vijf minuten rijden geconcludeerd dat het probleem er nog is.
Het gekke is, het probleem is er soms wel en soms niet. Toen ik net terugreed naar huis, heb ik bij heel wat stoplichten stil gestaan zonder dat de motor ook maar iets haperde. Het reed allemaal fantastisch.

Kom ik het centrum in, zaterdagmiddag.. drukte overal, ja hoor, begint ie weer te stotteren. Dus met de choke weer in leven gehouden en de voet op de rem.
Thuisgekomen even paar keer toeren gemaakt in z'n neutraal, waarna ie weer keurig stationair liep. :hmmz2:

Je merkt precies wanneer het probleem ontstaat, je remt af en vlak voordat automatische koppeling zich wil ontkoppelen begint ie in te houden en slecht te lopen. Het moment wanneer de stationairsproeier het seintje krijgt weer open te gaan.
Ik vermoed; de stationairsproeier òf het kastje dat de sproeier bedient.

Beide maar vervangen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2017 17:31 #966009 door V300 register
Ik heb in mijn auto het 12v signaal eens afgetapt en langs een gaatje rond de pedalen naar binnen gevoerd en een ledje aangehangen. Dit om te kijken wanneer (bij welk toerental) de fuel cut off de benzinetoevoer effectief afsluit. Je zou dit ook eens kunnen doen om te kijken of het signaal hapert op het moment dat hij slecht loopt.
Zo kan je het kastje toch al uitsluiten.
Een multimeter op dat draadje hangen is nog beter, misschien kan je de spanningsval van de solenoide zelfs zien en een slecht contact op of in de stationairsproeier ook al uitsluiten..

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2017 19:25 #966010 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stationair slecht lopen en inhouden tijdens remmen
De remmenreiniger test al gedaan?

Is bijna zeer zeker valse lucht. Had precies hetzelfde probleem met mijn eerste 340. Soms wel soms niet. Bleek de vlotterdeksel van de carb. los te zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2017 14:48 #966014 door V300 register
Ik stem ook op "losgelopen deksel van de carburateur" :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2017 18:39 #966017 door V300 register
Klinkt als het gedoe dat ik heb gehad met de 340. Stationairsproeier eruit gehaald en doorgeblazen met een fietspomp, was het meteen over

Edit: ik moet eerst verhalen helemaal lezen voor ik comment.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2017 00:23 #966069 door V300 register
Kijk ook eens naar de BDP sensor. Als de auto warm is kan deze falen. Het kan ook de
Renix (bobine). De sensor doet het soms wel en soms niet. Het heeft iets met de ontsteking te maken. Absoluut. Maar zeker niet met een losgelopen carbrateurdeksel.

Kijk ook naar de rotor en de verdeelkap, daarin kan condens staan, die ontstaat bij een warme motor. Groet Chris.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2017 16:43 #966073 door V300 register
Dank voor alle reacties!

Even een update; ik heb woensdag bij m'n opa de sproeier ultrasoon gereinigd. Alleen de sproeier, dus niet het solenoid.

Na een paar km's gereden te hebben deed het probleem zich weer voor. Je merkt het direct als je afremt. Na even wat gas te hebben gegeven in z'n neutraal was het voorbij.

Gisteravond stukje gereden, pak 'm beet 15/20 kilometer. Niets aan de hand. Blok loopt perfect, merkt niets tijdens het remmen en loopt bij stilstand keurig stationair.

Choke werkt goed, en reageert goed. Trekt lekker op, accelereert goed en 'schakelt' goed terug tijdens het remmen.

Ik heb een nieuwe stationairsproeier gekocht, die er ergens volgende week wel moet zijn. Ik vermoed namelijk toch dat het solenoid af en toe niet lekker meer werkt.

;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2017 21:53 #966803 door V300 register
Afgelopen weken probleemloos gereden met de 340. Geen last meer van het probleem zoals hierboven beschreven.

Zondagmiddag een eind wezen toeren, waarbij ik de motor wel 'flink' heb laten werken. Wat harder optrekken en wat hoger in de toeren. Een genot met de nieuwe snaren in de variomatic!

Kom ik Meppel ingereden, na een tocht van ca. 50/60 kilometer, valt de motor ineens uit bij een rotonde. Ik voelde hem al wat bokken tijdens het remmen, maar had niet zo snel door dat ie op het moment ik weer gas wou geven helemaal was uitgevallen.
Starten, lopen en weer verder gereden. Getankt, lampje brandde net een aantal kilometers en verder gereden. Echter was het probleem er snel weer, en wou amper nog stationair lopen. Moest 'm weer met de choke in leven houden, en ook dan liep ie niet lekker...

Uiteindelijk kreeg ik 'm in z'n neutraal (toeren maken) niet snel genoeg weer in de N om weg te rijden bij het stoplicht, hij viel uit en de twee vrienden die aan boord zaten hebben mij de berm in gedrukt. Pfoe, wat een geluk dat die erbij in zaten.

Wat heb ik vandaag gedaan;

- stationairsproeier vervangen door de nieuwe die ik had besteld
- fuel-cutoff kastje vervangen door een ander exemplaar (gebruikt)

Net een stukje gereden, maar het loopt allemaal nog steeds niet als een zonnetje. Stationair heel onregelmatig, soms uitvallen als je wil optrekken en ploffen in de uitlaat wanneer ik het gas los laat en snelheid minder.

Ben er toch even mee de snelweg op geweest, reed prima. Niet inhouden of bokken, prima vermogen.

Ik heb de carburateur gisteravond eens bekeken en gevoeld of er het één of ander is losgetrild, maar kan geen speling voelen, ook niet als ik een beetje aan het luchtfilterhuis schud.

Slangen lijken op het oog nog erg netjes. Heb ook her en der met remmenreiniger gespoten, maar kon zo niets horen aan de draaiende motor.

Waar moet ik zoeken... toch een vuiltje in de carburateur, of ontsteking?

:wtf2:

• André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2017 22:53 #966804 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Stationair slecht lopen en inhouden tijdens remmen
Had je de hoofdsproeier in de carburateurbodem al gecheckt ?
Ook die wil wel eens los trillen en dan krijg je dat schokken en knallen in de uitlaat
Nadat de motor echt op temperatuur is gekomen en je afremt voordat je gaat parkeren
Of stoppen voor een verkeerslicht

Mvg

André

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC