B14.4S mooi laten lopen

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2016 15:23 #634349 door Steven340
B14.4S mooi laten lopen is gemaakt door Steven340
Ik weet het, er zijn al heel veel topics over problemen met B14's over slecht starten carburateur problemen, heb dan ook bijna alle pagina's van deze rubriek door gekeken maar over de specefieke B14.4S met de 32DIR 105 carb. is niet zo heel veel te vinden, ook over het EGR systeem kon ik niet veel vinden. Verder weet ik wel wat dat is en wat het allemaal doet.

Nou is het probleem, dat de motor koud slecht start, als hij warm is draaid hij niet mooi stationair.
Verder werkt alles wel, het EGR membraam doet z'n werk en het pulsair systeem werkt ook vijloos.

Pulsair staat volgens mij helemaal los van de motor, deze voegt alleen schone lucht toe aan de uitlaat als ik het goed begrijp? In ieder geval zuigt de dikke slang naar het luchtfilter stevig dus dat zal wel goed werken.

Om alvast een hele hoop dingen uit te sluiten van wat het zou kunnen zijn, het volgende heb ik er al aan gedaan:

- De carburateur helemaal uit elkaar gehad en ultrasoon gereinigd, deze vervolgens weer opgebouwd met een revisie set.
Kwa afstelling alleen aan het CO gezeten en de stationair schroef.

- Bougies vervangen voor de ZGR5B (auto is van 1987)
- Olie ververst
- Nieuwe rotor + verdelerkap
- Kleppen gesteld

Kortom, meer zou ik er zo 123 niet aan kunnen doen.

Toch duidt alles erop dat er met de carburateur iets niet lekker zit.
Valt hier nog meer aan af te stellen?

En wat ik me verder afvraag is waar die stalen pijpen voor zijn die de cilinderkop ingaan boven de bougies?

De motor heeft verder iets van 50.000 km gelopen dus echt versleten kan het allemaal niet zijn lijkt mij.
Enige waarmee ik in de war was is het decelartie mechanisme en de EGR aansluiting op de carb. Deze heb ik beide verwisseld en op het een liep de motor net iets beter als andersom dus dat zit denk ik wel goed.

Ook op valse lucht gecontroleerd, de meeste vacuüm slangen heb ik vervangen en kon nergens een lek vinden met de remmenreiniger test.

Vlotter van de carb. was niet lek en is goed afgesteld kwa hoogte op de 7mm

Ik hoor graag waar ik eventueel nog verder naar zou kunnen kijken, en anders is het afdoppen van de EGR een oplossing? Maar heb daar nog helemaal geen kaas van gegeten hoe dat verder in z'n werk gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2016 19:58 #965555 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic B14.4S mooi laten lopen

Steven340;243318 schreef : ......Nou is het probleem, dat de motor koud slecht start, als hij warm is draaid hij niet mooi stationair.
Verder werkt alles wel, het EGR membraam doet z'n werk en het pulsair systeem werkt ook vijloos.

Hoe weet je dit?

Steven340;243318 schreef : Pulsair staat volgens mij helemaal los van de motor, deze voegt alleen schone lucht toe aan de uitlaat als ik het goed begrijp? In ieder geval zuigt de dikke slang naar het luchtfilter stevig dus dat zal wel goed werken.

dit klopt niet het pussairsysteem voegt lucht toe aan de cilinderkop

Steven340;243318 schreef : Om alvast een hele hoop dingen uit te sluiten van wat het zou kunnen zijn, het volgende heb ik er al aan gedaan:

- De carburateur helemaal uit elkaar gehad en ultrasoon gereinigd, deze vervolgens weer opgebouwd met een revisie set.
Kwa afstelling alleen aan het CO gezeten en de stationair schroef.

- Bougies vervangen voor de ZGR5B (auto is van 1987)
- Olie ververst
- Nieuwe rotor + verdelerkap
- Kleppen gesteld

Kortom, meer zou ik er zo 123 niet aan kunnen doen.

Bougie kabels niet vervangen?

Steven340;243318 schreef : En wat ik me verder afvraag is waar die stalen pijpen voor zijn die de cilinderkop ingaan boven de bougies?

dit hoort bij het pulsairsysteem

Steven340;243318 schreef : De motor heeft verder iets van 50.000 km gelopen dus echt versleten kan het allemaal niet zijn lijkt mij.
Enige waarmee ik in de war was is het decelartie mechanisme en de EGR aansluiting op de carb. Deze heb ik beide verwisseld en op het een liep de motor net iets beter als andersom dus dat zit denk ik wel goed.

Ook op valse lucht gecontroleerd, de meeste vacuüm slangen heb ik vervangen en kon nergens een lek vinden met de remmenreiniger test.

Vlotter van de carb. was niet lek en is goed afgesteld kwa hoogte op de 7mm

Ik hoor graag waar ik eventueel nog verder naar zou kunnen kijken, en anders is het afdoppen van de EGR een oplossing? Maar heb daar nog helemaal geen kaas van gegeten hoe dat verder in z'n werk gaat.

Ik heb bij een motor met pulsairsysteem alles wat hiermee te maken had eruit geknikkerd. Pulsair pijpen naar de cilinderkop afgezaagd bij de montagepunt en de opening dicht gelast, de ERG klep op de uitlaat weg gedaan en de opening afgedicht met een dik [5 mm] stuk plaatstaal.
De auto liep daarna goed en loop nog steeds goed in mijn auto.

Heb je daar geen zin in dan zou je kunnen kijken of die ERG klep in de uitlaatspruitstuk wel goed afsluit er zou misschien wat koolafzetting in de weg kunnen zitten

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2016 20:36 #965556 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14.4S mooi laten lopen
Vergeten erbij te melden, ook de bougiekabels zijn vervangen.

Als ik gas geef zie ik het EGR membraam bewegen dus daarom leek het mij dat het werkte. Maar wat je al zei, had kan nog erg vuil zijn.
Ga ik in ieder geval de EGR klep uit elkaar halen en schoonmaken evenals de aansluiting op het spruitstuk.

Aha, dus die leidingen zijn voor de pulsair, weer wat geleerd :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2016 23:22 #965557 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.4S mooi laten lopen
Van het EGR- en pulsairsysteem weet ik niet veel af, wel dat het in de Amerikanenwereld zeer vaak voorkomt bij geïmporteerde auto's. ''Milieumeuk'' noemt men het en vooral de geweldige roestvrij Californische import heeft er last van, 1001 creatieve systemen die veelal verdoezelen hoe slecht een bepaalde motor voor het milieu is. De eerste 20 jaar werkt dat wel en heb je gewoon minder vermogen dan een vergelijkbare motor zonder die meuk. Na een jaar of 30 veroorzaken deze systemen vooral storingen en ellende. Wanneer een motor niet lekker loopt worden deze systemen dus massaal verwijderd waardoor de problemen 9 van de 10 keer verdwijnen als sneeuw voor de zon.
de clou van het verhaal: ik zou die milieu-nonsense er snel afhalen tenzij je deze heel graag uit historisch oogpunt wilt behouden.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2016 10:58 #965559 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14.4S mooi laten lopen

2 Fast 4 U;243320 schreef : dit klopt niet het pussairsysteem voegt lucht toe aan de cilinderkop

juist wel hoe Steven het omschreven heeft, pulsair voegt een kleine dosis gefilterde schone lucht toe na de verbranding, de kanaaltjes in de cilinderkop lopen tot net na de uitlaatkleppen. twee terugslagkleppen zorgen ervoor dat de uitlaatgassen niet de andere kant op gaan.

het effect hiervan is dat er in de uitlaat nog wat naverbranding plaatsvind en je uitstoot hierdoor wat gereduceerd wordt. dit is een systeem dat vandaag de dag nog steeds gewoon werkt, we kennen niet of nauwelijks 300's die slecht lopen dankzij het pulsair systeem.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2016 11:01 #965560 door Anjo van den Akker
EGR is wel een probleem, bij alle auto's. de klep raakt vaak vervuilt door koolafzetting en gaat vastzitten of wil niet meer geheel sluiten; dit heeft dan wel degelijk een invloed op de verbranding omdat er dan (teveel) uitlaatgassen gerecycled worden naar de inlaat.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2016 11:04 #965561 door Anjo van den Akker

Steven340;243318 schreef : Nou is het probleem, dat de motor koud slecht start, als hij warm is draaid hij niet mooi stationair.

koud slecht starten heeft niets met de EGR te maken, zou eerder kijken naar de werking van de choke
warm niet mooi stationair draaien komt wel in de richting van een potentieel EGR probleem maar kan net zo goed nog in je mengsel afstelling zitten

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2016 12:51 #965564 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14.4S mooi laten lopen
Bedankt voor de uitleg Anjo, ik ga in ieder geval eerst die EGR klep uit elkaar halen en schoonmaken.

Choke afstelling ook nogmaals nalopen. En dan kijken hoe het verder loopt.
Bij de lokale garage maar aan de CO computer hangen (of wat de officiele benaming daarvan is :+)

Op welke waarde moet het CO ingeval met EGR afgesteld worden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2016 14:37 #965566 door V300 register
De zuurstofmoleculen, die met hulp van het door de motor in het inlaattraject gecreëerde
vacuum met veel moeite door het luchtfilter en de (veel te) lange aanzuigbuis getrokken
zijn, moeten deelnemen aan de verbranding en niet ergens halverwege gekaapt worden
door een Pulsair systeem. Je betaalt aan de pomp tenslotte per liter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2016 21:05 #965570 door V300 register
uitleg over egr en puls air staat op ledenmenu : informatiepakket schone volvo motoren

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC