- Berichten: 18
B14.4S mooi laten lopen
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Nou is het probleem, dat de motor koud slecht start, als hij warm is draaid hij niet mooi stationair.
Verder werkt alles wel, het EGR membraam doet z'n werk en het pulsair systeem werkt ook vijloos.
Pulsair staat volgens mij helemaal los van de motor, deze voegt alleen schone lucht toe aan de uitlaat als ik het goed begrijp? In ieder geval zuigt de dikke slang naar het luchtfilter stevig dus dat zal wel goed werken.
Om alvast een hele hoop dingen uit te sluiten van wat het zou kunnen zijn, het volgende heb ik er al aan gedaan:
- De carburateur helemaal uit elkaar gehad en ultrasoon gereinigd, deze vervolgens weer opgebouwd met een revisie set.
Kwa afstelling alleen aan het CO gezeten en de stationair schroef.
- Bougies vervangen voor de ZGR5B (auto is van 1987)
- Olie ververst
- Nieuwe rotor + verdelerkap
- Kleppen gesteld
Kortom, meer zou ik er zo 123 niet aan kunnen doen.
Toch duidt alles erop dat er met de carburateur iets niet lekker zit.
Valt hier nog meer aan af te stellen?
En wat ik me verder afvraag is waar die stalen pijpen voor zijn die de cilinderkop ingaan boven de bougies?
De motor heeft verder iets van 50.000 km gelopen dus echt versleten kan het allemaal niet zijn lijkt mij.
Enige waarmee ik in de war was is het decelartie mechanisme en de EGR aansluiting op de carb. Deze heb ik beide verwisseld en op het een liep de motor net iets beter als andersom dus dat zit denk ik wel goed.
Ook op valse lucht gecontroleerd, de meeste vacuüm slangen heb ik vervangen en kon nergens een lek vinden met de remmenreiniger test.
Vlotter van de carb. was niet lek en is goed afgesteld kwa hoogte op de 7mm
Ik hoor graag waar ik eventueel nog verder naar zou kunnen kijken, en anders is het afdoppen van de EGR een oplossing? Maar heb daar nog helemaal geen kaas van gegeten hoe dat verder in z'n werk gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Steven340;243318 schreef : ......Nou is het probleem, dat de motor koud slecht start, als hij warm is draaid hij niet mooi stationair.
Verder werkt alles wel, het EGR membraam doet z'n werk en het pulsair systeem werkt ook vijloos.
Hoe weet je dit?
Steven340;243318 schreef : Pulsair staat volgens mij helemaal los van de motor, deze voegt alleen schone lucht toe aan de uitlaat als ik het goed begrijp? In ieder geval zuigt de dikke slang naar het luchtfilter stevig dus dat zal wel goed werken.
dit klopt niet het pussairsysteem voegt lucht toe aan de cilinderkop
Steven340;243318 schreef : Om alvast een hele hoop dingen uit te sluiten van wat het zou kunnen zijn, het volgende heb ik er al aan gedaan:
- De carburateur helemaal uit elkaar gehad en ultrasoon gereinigd, deze vervolgens weer opgebouwd met een revisie set.
Kwa afstelling alleen aan het CO gezeten en de stationair schroef.
- Bougies vervangen voor de ZGR5B (auto is van 1987)
- Olie ververst
- Nieuwe rotor + verdelerkap
- Kleppen gesteld
Kortom, meer zou ik er zo 123 niet aan kunnen doen.
Bougie kabels niet vervangen?
Steven340;243318 schreef : En wat ik me verder afvraag is waar die stalen pijpen voor zijn die de cilinderkop ingaan boven de bougies?
dit hoort bij het pulsairsysteem
Steven340;243318 schreef : De motor heeft verder iets van 50.000 km gelopen dus echt versleten kan het allemaal niet zijn lijkt mij.
Enige waarmee ik in de war was is het decelartie mechanisme en de EGR aansluiting op de carb. Deze heb ik beide verwisseld en op het een liep de motor net iets beter als andersom dus dat zit denk ik wel goed.
Ook op valse lucht gecontroleerd, de meeste vacuüm slangen heb ik vervangen en kon nergens een lek vinden met de remmenreiniger test.
Vlotter van de carb. was niet lek en is goed afgesteld kwa hoogte op de 7mm
Ik hoor graag waar ik eventueel nog verder naar zou kunnen kijken, en anders is het afdoppen van de EGR een oplossing? Maar heb daar nog helemaal geen kaas van gegeten hoe dat verder in z'n werk gaat.
Ik heb bij een motor met pulsairsysteem alles wat hiermee te maken had eruit geknikkerd. Pulsair pijpen naar de cilinderkop afgezaagd bij de montagepunt en de opening dicht gelast, de ERG klep op de uitlaat weg gedaan en de opening afgedicht met een dik [5 mm] stuk plaatstaal.
De auto liep daarna goed en loop nog steeds goed in mijn auto.
Heb je daar geen zin in dan zou je kunnen kijken of die ERG klep in de uitlaatspruitstuk wel goed afsluit er zou misschien wat koolafzetting in de weg kunnen zitten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Als ik gas geef zie ik het EGR membraam bewegen dus daarom leek het mij dat het werkte. Maar wat je al zei, had kan nog erg vuil zijn.
Ga ik in ieder geval de EGR klep uit elkaar halen en schoonmaken evenals de aansluiting op het spruitstuk.
Aha, dus die leidingen zijn voor de pulsair, weer wat geleerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de clou van het verhaal: ik zou die milieu-nonsense er snel afhalen tenzij je deze heel graag uit historisch oogpunt wilt behouden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
juist wel hoe Steven het omschreven heeft, pulsair voegt een kleine dosis gefilterde schone lucht toe na de verbranding, de kanaaltjes in de cilinderkop lopen tot net na de uitlaatkleppen. twee terugslagkleppen zorgen ervoor dat de uitlaatgassen niet de andere kant op gaan.2 Fast 4 U;243320 schreef : dit klopt niet het pussairsysteem voegt lucht toe aan de cilinderkop
het effect hiervan is dat er in de uitlaat nog wat naverbranding plaatsvind en je uitstoot hierdoor wat gereduceerd wordt. dit is een systeem dat vandaag de dag nog steeds gewoon werkt, we kennen niet of nauwelijks 300's die slecht lopen dankzij het pulsair systeem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Steven340;243318 schreef : Nou is het probleem, dat de motor koud slecht start, als hij warm is draaid hij niet mooi stationair.
Verder werkt alles wel, het EGR membraam doet z'n werk en het pulsair systeem werkt ook vijloos.
koud slecht starten heeft niets met de EGR te maken, zou eerder kijken naar de werking van de choke
warm niet mooi stationair draaien komt wel in de richting van een potentieel EGR probleem maar kan net zo goed nog in je mengsel afstelling zitten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Choke afstelling ook nogmaals nalopen. En dan kijken hoe het verder loopt.
Bij de lokale garage maar aan de CO computer hangen (of wat de officiele benaming daarvan is :+)
Op welke waarde moet het CO ingeval met EGR afgesteld worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
vacuum met veel moeite door het luchtfilter en de (veel te) lange aanzuigbuis getrokken
zijn, moeten deelnemen aan de verbranding en niet ergens halverwege gekaapt worden
door een Pulsair systeem. Je betaalt aan de pomp tenslotte per liter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.