Accu laad niet bij
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Wouter;243016 schreef : Floris, ik vrees dat het dynamo lampje niet 100% uitsluitsel geeft. Deze dynamo's hebben een aparte D+ aansluiting die geschakelde 12V recht vanaf het contact moet krijgen om de veldwikkeling te bekrachtigen. Deze heeft aardig wat stroom nodig dus is niet via een lampje geschakeld.
De aansluiting voor het lampje is apart en ik meen me te herinneren dat je deze twee zou kunnen verwisselen.
het is duidelijk dat er in dit circuit een fout zit. de draden zomaar omwisselen zou ik niet doen maar eerst even meten of de D+ aansluiting wel spanning krijgt als het contact aan staat.
Als de D+ gevoed wordt met een plus die wat stroom kan leveren zal de dynamo bij draaiende motor eigenlijk direct ca 14V gaan leveren. Bij een hele lege accu zoals je nu hebt zal de dynamo veel stroom gaan leveren aan de accu. Je zal de dynamoriem misschien wel een beetje horen kreunen/de motor gaat iets lagere toeren lopen omdat deze ineens flink geremd wordt. Als je weet waar je op moet letten zijn de tekenen heel duidelijk.
Heel goed om te weten! Bedankt Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
De blauw-rode draad werkt wel alleen de rode draad (1cm er naast) werkt niet. Zodra ik op deze draad ook een + zet begint de dynamo goed te werken. En inderdaad zoals Wouter aangeeft de motor lager in z'n toeren te draaien.
Nu nog even uitzoeken wat er dus mis is met de rode draad. Mbv. het schema.
Super bedankt al zo ver.
- V300 register
- Verbannen
-
De D+ is de veldwikkeling, dus dat is logisch dat hij zonder spanning daar niet werkt, maar waarom heeft hij die spanning op de rode nodig?
Als je lampje om te melden dat er een storing is, kapot gaat, gaat de alternator dan maar in storing, hmmm... waar is de logica?
Als je met een testlampje verbonden aan de -pool de rode draad aanraakt, moet met contact aan het batterijlampje beginnen branden. Zoniet is hoogstwaarschijnlijk het lampje gewoon kapot.
edit: of zoals powerflux al een tijdje geleden vroeg; werkt het lampje wel met contact aan?

- V300 register
- Verbannen
-
dikketienes;243050 schreef : De blauw-rode draad werkt wel alleen de rode draad (1cm er naast) werkt niet. Zodra ik op deze draad ook een + zet begint de dynamo goed te werken. En inderdaad zoals Wouter aangeeft de motor lager in z'n toeren te draaien.
Nu nog even uitzoeken wat er dus mis is met de rode draad.
Als je laadstroom controlelampje gaat branden is de rode draad niet het probleem. Ik denk dat de draden gewoon omgewisseld zijn op de dynamo!
controleer het opschrift op de plastic kap van de dynamo met de draadkleur. Rood/Blauw moet op D+, de rode draad moet op L
EDIT wat je eigenlijk doet door directe 12V op de rode draad te zetten is je laadstroomlampje overbruggen. Gezien de symptomen kan er bijna geen andere oorzaak meer zijn dan dat de draden omgewisseld zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Thanks iedereen voor de hulp en weer wat wijzer.