Koelvin elektrisch in oud type 300

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2016 08:37 #633990 door V300 register
Koelvin elektrisch in oud type 300 is gemaakt door V300 register
Ik wil een elektrische fan inbouwen, (anders gezegd deze zit er nu in) in de 343. Hier zit ook een motor in van het laatste type.
Maar wel met de standaard (oude) kabel boom, nu wil ik de fan laten mee draaien, maar hoe kom ik er achter hoe het schematisch verloopt? Voor enkel de fan dus....

Hopelijk kan iemand mij de goed richting in helpen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 17:14 #963568 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Koelvin elektrisch in oud type 300
Weet niet of er veel verschil zit in de laatste type Fan of die van modeljaar '84 en '85 maar die voor het laatste type zit vóór de radiateur aan de motorzijde en die van '84 / '85 zit er achter, tussen de radiateur en de bumper.
Lijkt mij dat dat ook de beste oplossing is door hem achter de bumper op te hangen, aangezien je anders niet veel ruimte over houdt, anders past volgens mij ook niet.

Radiateur door iemand laten vasthouden in de motorruimte. Vervolgens de Fan op de radiateur schroeven vanaf de voorkant, en dan kun je hem bevestigen.
Er is geen ruimte om hem met fan en al erin te hangen.

Hoe het verder met de kabelboom zit weet ik dan niet. Je hebt wel een extra sensor nodig voor het aanslaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2016 19:35 #963572 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelvin elektrisch in oud type 300
Misschien kun je de radiateur van je 343 met wat aanpassingen tussen de bumper en
het front hangen; daardoor kan de zelfdenkende ventilator er achter. Als je bedenkt dat
de ventilator vooral nuttig is bij lage snelheden en stilstand, dan kun je je wel voorstellen
dat door de onderdruk die door de ventilator achter de radiateur opgewekt wordt, de
"koele" lucht door de radiateur "getrokken" wordt. Als je de ventilator voor de radiateur
hebt zitten, moet de koele lucht door de radiateur "geperst" worden. Zeg jij het maar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2016 08:01 #963576 door V300 register

Steven340;240383 schreef : Weet niet of er veel verschil zit in de laatste type Fan of die van modeljaar '84 en '85 maar die voor het laatste type zit vóór de radiateur aan de motorzijde en die van '84 / '85 zit er achter, tussen de radiateur en de bumper.
Lijkt mij dat dat ook de beste oplossing is door hem achter de bumper op te hangen, aangezien je anders niet veel ruimte over houdt, anders past volgens mij ook niet.

Radiateur door iemand laten vasthouden in de motorruimte. Vervolgens de Fan op de radiateur schroeven vanaf de voorkant, en dan kun je hem bevestigen.
Er is geen ruimte om hem met fan en al erin te hangen.

Hoe het verder met de kabelboom zit weet ik dan niet. Je hebt wel een extra sensor nodig voor het aanslaan.

Klopt dat heb ik nu zo ook zitten, ruimte zat ! En de fan draait vervolgens de "goeie" kant op. Maar wil hem graag mee laten schakelen met een sensor, die bij een bepaalde temperatuur de plus of de massa door verbind, zodat hij gaat draaien..... (net als in het laatste type 300 zeg maar)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2016 10:31 #963578 door V300 register
Ik heb een 360 radiateur aangepast voor thermoswitch door tegenover de onderste aansluiting een 14mm gat te boren. Zo kan de originele 340 thermoswitch toch gebruikt worden. Of er plaatmateriaal in de weg zit bij een 343 durf ik niet te zeggen, zou dat eerst controleren.

Verder is een kabelboompje niet zo moeilijk, staan legio voorbeelden van op google. Relais kost je misschien een paar euro.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2016 21:10 #963700 door V300 register
Het is gelukt hoor. Radiator met thermo switch geplaatst aangesloten en na een test doet hij het. Gelukkig. Nu kunnen we weer veilig sturen.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2016 23:13 #963730 door V300 register
Heb je een foto van het geheel? Voor de toekomst? :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC