Tips overzetten vliegwiel en koppelingset B14 voor een handbak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2014 16:39 #633544 door V300 register
Hallo menschen,
Binnenkort ben ik van plan om een B14.4E motorblok op te gaan knappen en geschikt te maken voor een handbaksetup. Het blok is al uit de auto en is nu nog verbonden met het koppelingshuis inclusief de CVT-koppelingset en heeft een dito vliegwiel.
Wat er in ieder geval moet gebeuren:
- De carburateur wil ik gaan reviseren.
- De koppakking wil ik vervangen en de kop laten vlakken.
- En het motorblok moet geschikt worden gemaakt voor een handbaksetup.
Voor de eerste twee punten heb ik al wat info opgezocht en wat How-to's bekeken.
Echter over het laatste punt heb ik nog niet zo veel kunnen vinden.
Ik heb wel al begrepen dat het vliegwiel en de koppelingset moet worden overgezet.
Daar heb ik een aantal vragen over:
- Is er speciaal (centreer) gereedschapnodig voor het monteren van de handbakvliegwiel en koppelingset?
- De koppelingsplaat van mijn rijdende auto met handbak is waarschijnlijk aan vervanging ivm hoog oppakken koppelingspedaal bij het schakelen. (kabel is zo goed als uitgesteld)
Waar aan kun je verder zien dat de koppelingsplaat aan vervanging toe is?
- Kan ik nog iets verneuken bij het demonteren?
- En in welke volgorde kan ik het beste de boel demonteren en monteren?
Alle tips zijn welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2014 17:03 #955104 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tips overzetten vliegwiel en koppelingset B14 voor een handbak
centreergereedschap is er wel en ook te koop, maar je hebt dat niet nodig. ik schroef meestal het staartstuk van het koppelingshuis af (5 M8 moertjes), met behulp van het staartstuk en de prise-as kun je dan de koppelingsplaat eenvoudig gecentreerd monteren.

een koppelingsplaat heeft een groot aantal sleuven van verschillende diepte, zijn deze zo goed als uitgesleten of al helemaal glad dan is hij op; zou hem samen met de drukgroep en het druklager gewoon vervangen als je toch bezig bent, kost de wereld niet en dan hoeft de boel voorlopig ook niet meer open.

wat overige tips;

vliegwielafschermplaatje, vergeet hem niet eraf te halen voor je het koppelingshuis lostrekt en vergeet hem naderhand ook niet te monteren voor je de motor erin hangt (let op uitsparing voor de koppelingskabel). ben hem zelf al meerdere malen vergeten op tijd los te halen, sta je aan het huis te rammelen en dan komt hij niet ver genoeg los :+

vliegwielbouten; controleer ze op rek en zet ze netjes op moment vast. het liefste de gaten en schroefdraad even ontvetten en een klein beetje Loctite 243 eraan

verder is het niet zo heel spannend, gewoon aan beginnen het wijst zichzelf:)

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2014 20:36 #955109 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Tips overzetten vliegwiel en koppelingset B14 voor een handbak
Gebruik voor het los en vast zetten van de vliegwiel bouten een goed passende, liefst 6 kant, dop . De koppen zijn erg laag waardoor uitschieten of rond draaien een risico is.
De afstand van de boutgaten is ongelijk, waardoor je het vliegwiel maar in ??n stand kan monteren , let hier op voordat je bouten gaat aanbrengen .
Ik zou ook het toplager, in het vliegwiel, vervangen, als dit al niet in de set zit .
Mocht je geen Loctite bij de hand hebben, doe dan wat vloeibare pakking op de draad van de vliegwiel bouten , om olie lekkage te voorkomen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2015 23:12 #955325 door V300 register

AvdAkker;234088 schreef : wat overige tips;

vliegwielafschermplaatje, vergeet hem niet eraf te halen voor je het koppelingshuis lostrekt en vergeet hem naderhand ook niet te monteren voor je de motor erin hangt (let op uitsparing voor de koppelingskabel). ben hem zelf al meerdere malen vergeten op tijd los te halen, sta je aan het huis te rammelen en dan komt hij niet ver genoeg los :+

vliegwielbouten; controleer ze op rek en zet ze netjes op moment vast. het liefste de gaten en schroefdraad even ontvetten en een klein beetje Loctite 243 eraan

Nog bedankt voor het reageren. Bedoel je met het vliegwielafschermplaatje, het steuntje waar ook de zwarte kabel naar toe loopt, en die vast zit met twee kleine boutjes? Als we het zelfde bedoelen, dan heb ik die los ; )

Hoe controleer je bouten op rek?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2015 23:15 #955326 door V300 register

LMogyorossy;234093 schreef : Ik zou ook het toplager, in het vliegwiel, vervangen, als dit al niet in de set zit .

Is het toplager eenvoudig om te demonteren, kwestie van de as schuiven?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2015 21:36 #955358 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tips overzetten vliegwiel en koppelingset B14 voor een handbak
nee dat is de vliegwiel/BDP sensor, hou die boutjes wel bij de sensor; zijn pasboutjes

het vliegwielafschermplaatje zit aan de onderkant van de motor tegen het koppelingshuis gebout

het is al even geleden dat ik een b14 uit elkaar genomen heb, laatste paar waren redblocks maar het lager moet doorgaans met een lagertrekker verwijderd worden. hij zit in het vliegwiel dus daar kun je eventueel ook mee naar de plaatselijke garage, klein klusje om de oude eruit te halen en een nieuwe erin te persen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2015 22:09 #955362 door V300 register
Kijk dat zijn weer de tips!
Heeft het vliegwiel van zowel de CVT als de handgeschakelde bakken het toplager in het vliegwiel, en zijn deze toplagers hetzelfde?
Ik weet wel dat de vliegwielen onderling verschillen. Het vliegwiel van de handgeschakelde wagens schijnt een stuk zwaarder te zijn dan het vliegwiel van de CVT wagens.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC