Motorreiniger

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2014 16:58 #951998 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorreiniger
Tja, daar valt veel over te zeggen. De korte versie is dat ik het niet adviseer dit te kopen. Daarmee is niet gezegd dat de olie per definitie slecht is, maar wel dat de kwaliteit niet te verifi?ren is en daardoor onbekend. En dat zeg ik om de volgende redenen:

Ten eerste zijn de minimale klassificeringen op de verpakking niet of nauwelijks te verifi?ren. De API en ACEA classificeringen zullen wel kloppen maar wie zal het zeggen? En productbladen van de olie waar de specs en analysecijfers op staan zijn niet voorhanden.
Daarnaast zijn alle eventuele fabrieksgoedkeuringen die genoemd worden (zoals bijvoorbeeld MB229.01 of VW504.00/507.00) allemaal van het soort "meets the requirements of" in plaats van "approved" wat dus wil zeggen dat de olie volgens de fabrikant geproduceerd is naar een bepaalde standaard, maar niet goedgekeurd is door de fabrikant die op de verpakking staat.

Het tweede punt is dat deze merkloze olie vaak geblend worden met de goedkoopste soorten basisolie die voorhanden zijn en de additieven zullen ook niet van de hoogste kwaliteit zijn. Dit zijn dingen die je niet gaat merken in 5.000km rijden maar op de lange termijn wel de eerder aangehaalde aangekoekte sludge en dergelijke kunnen veroorzaken. Ook zullen de additieven eerder hun werking verliezen, zeker onder vermenging met verbrandingsgassen en brandstofverdunnen, waardoor je mogelijke intervallen ook verkorten.

Dan als laatste de prijs. Stel dat je een verversing op 5.000km doet, en dat doen weinig mensen. Dan kost iedere euro die je olie meer kost (bij 5L carterinhoud) je een tiende cent per kilometer. Stel dus dat je olie een tientje duurder is ( en zo lang je hem niet bij een tankstation haalt zal dat niet zo zijn) betaal je 1ct per kilometer extra. Ga de exploitatie van je auto eens doorrekenen en bedenk dan of je het risico van slechte olie wilt lopen voor het bedrag dat het je werkelijk kost.

Samenvattend: Ik zal nooit zeggen dat je auto kapotloopt als je er goedkope action olie in doet. De kwaliteit hiervan zal altijd onverifieerbaar zijn. Daarnaast kan de kwaliteit ook makkelijk varieren van batch tot batch. En dan heb je nog de kosten wat het mijns inziens absoluut niet waard maakt in de complete exploitatie van een auto op de olie, een prominent deel van je auto, te gaan besparen.

Als afsluiter wil ik melden dat ik exact hetzelfde verhaal over brandstof bij de merkloze pomp kan schrijven t.o.v. bijv. een Shell tankstation, ondanks dat de prijsverschillen daar wel groter zijn dan bij olie.
En ik tank enkel Shell V-Power :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2014 17:19 #951999 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motorreiniger
Haha, kijk, danku!
Hier hebben we wat aan :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2014 08:56 #952006 door V300 register
Je kan dus het verhaal van Jos samenvatten tot: kwaliteit heeft een prijs.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
24-11-2014 10:59 #952009 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Motorreiniger
Wat niet wil zeggen dat hogere prijs hogere kwaliteit betekent.

Overigens wordt kwaliteit vaak ook samengevat als:
Doen wat je zegt/belooft en beloven/zeggen wat je doet.
Maw helder zijn in wat het wel of niet is.

De merk-olien zullen ongetwijfeld beter (of constanter) zijn, maar volgens die definitie kan Action ook kwaliteit leveren: ze beloven immers ook minder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2014 12:09 #952010 door V300 register
Nouja, bij Action heb je eigenlijk grofweg 3 categorie?n producten:
-Producten die voor/door Action geproduceerd worden (hebben ze nauwelijks)
-Producten die van overproductie/resptpartijen van een fabrikant komen, verpakt onder een fancylabel
-Producten die van overproductie/restpartijen van een fabrikant komen, onder de originele merknaam.

De eerste categorie hebben ze nauwelijks, het enige dat ik me kan bedenken zijn die grote boodschappentassen. De kwaliteit van deze producten zou ik sterk in twijfel willen trekken gezien de prijs.
De 2e categorie heeft wat minder risico, maar de grote vraag is van welke fabrikant het komt. Olie van zo'n vaag Action-merk is een voorbeeld. Dit hoeft niet te beteken dat het slecht spul is, hun STOP-roest werkt bijvoorbeeld prima (als je de instructies volgt)
De 3e catergorie is de mooiste. Action koopt enorme respartijen op tegen dumpprijzen, en verkoopt het ons voor een mooie prijs. De Shel Hilux olie bijvoorbeeld. Dit is puur overproductie van een fabrikant, en dus precies het zelfde spul als je bij de automaterialenzaak koopt. Action koopt dit spul echter in voor heel weinig, en kan het daarom goedkoop aanbieden. Als het op is is het echter ook echt op.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2014 12:17 #952011 door V300 register
"Shel Hilux" olie???????????????

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2014 12:23 #952012 door V300 register
Shell Helix, excuses voor de vergissing, klinkt als :f
Die Hilux-olie zal vast aan de Toyota-specificaties voldoen :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC