Verhoogd toerental

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2014 11:56 #633431 door V300 register
Verhoogd toerental is gemaakt door V300 register
Hallo,

3000 km terug heb ik de carburateur gereviseerd en opnieuw afgesteld, liep toen op bedrijfstemperatuur een mooi toerental. Nu een paar maand later merk ik dat als ik het gas loslaat dat hij hoger in de toeren blijft hangen en niet gelijk terugloopt, vaak pas als ik extra heb bijgeremd. Ook blijft hij als ik in de P of N sta een hoger toerental draaien dan dat hij stationair eerder deed, als ik in D sta heeft hij de neiging om te gaan kruipen.

Is de afstelling verlopen?

Sander

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2014 18:09 #950647 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verhoogd toerental
Klinkt als valse lucht. Ergens een slang gescheurd of los, of wellicht een kromme carburateur voet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 07:42 #950659 door V300 register
Update:

Gister na het werk parkeer ik thuis, zet hem in de P en hij schiet opeens omhoog in toeren, dus snel uitgezet, daarna weer gestart in P en hij blijf in iets hoger toerental draaien. In de D blijft hij overigens mooi laag in de toeren, hij gaat pas iets omhoog als ik hem in P of N zet. Vanmorgen op werk aangekomen was ik bang dat hij weer hoog in de toeren zou schieten als ik hem in de P zou zetten maar dit gebeurde niet, hij ging wel iets meer toeren draaien.

Komt iemand dit bekend voor?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 08:09 #950660 door V300 register
Dat hij in P en N omhoog schiet kan komen omdat hij in R en D wil kruipen (zoals je in je eerste post schrijft) en dus tegengehouden wordt. Dat kruipen is weer een gevolg van de hoge toeren stationair.
Dat is niet goed, want je bent letterlijk je koppeling weg aan het vreten.

Hoe hoog is je stationair toerental eigenlijk in P en N?
Heb je al op valse lucht gecontroleerd met een bus deo o.i.d.?
Heb je het luchtfilter er al eens af gehaald om te kijken of de choke niet blijft hangen? Of de gasklep?
Heb je aan de co en stationairschroef gezeten? (wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 08:32 #950663 door V300 register
Dat hij in de P en N omhoog schiet omdat hij in de D wil kruipen had ik zelf ook al bedacht, ik meende dat de koppeling bij iets van 800 toeren aangrijpt? Ik dacht dat ik zoiets had gelezen hier ergens op het forum.

General Custom;232019 schreef : Hoe hoog is je stationair toerental eigenlijk in P en N?
Iets hoger dan normaal, ik gok 1000 rpm, heb geen meetapparatuur
Heb je al op valse lucht gecontroleerd met een bus deo o.i.d.?
Nee
Heb je het luchtfilter er al eens af gehaald om te kijken of de choke niet blijft hangen? Of de gasklep?
Bij revisie heb ik beide delen ge?lied
Heb je aan de co en stationairschroef gezeten? (wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn)
Ja, bij revisie heb ik hem opnieuw afgesteld, op een mooi rustig toerental in de P en N, als ik toen de rem intrapte veranderde het toerental niet

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 08:57 #950664 door V300 register
Het ligt er aan bij welk toerental de koppeling aangrijpt, dit kun je afstellen. Meestal is dat inderdaad wel ergens tussen de 800 en 1250 toeren dat hij begint aan te grijpen.
Het stationair toerental staat ideaal op 750 toeren.

Als ik een advies mag geven, ik zou eens rond de carb sproeien met deo (met gemonteerd luchtfilter) om te kijken of je ergens valse lucht hebt, al is het maar om uit te sluiten.
Aangezien het luchtfilter er vrij eenvoudig af kan, zou ik dat ook eens doen, ook om echt uit te sluiten dat er niks blijft hangen in de carb.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2014 10:35 #950665 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verhoogd toerental
wat gebeurt er als de motor stationair draait in P of N en je een aantal keer achter elkaar op de rem trapt?
het toerental zou dan iets moeten dalen/schommelen vanwege het vacuum dat gevraagd wordt door de rembekrachtiger.
Normaal gesproken is het ook zo dat een stationair draaiende motor juist slechter gaat lopen bij een vacuumlekkage, niet hoger in toeren. Maar ik zeg daar direct bij dat ik niet weet wat de invloed van het vacuumsysteem van de CVT zelf is op het stationair toerental. En een vacuumlek is er altijd, niet af en toe.

heb je de auto al aan de meter gehad om te kijken wat het CO is?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2014 10:47 #950667 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verhoogd toerental

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 10:55 #950669 door V300 register

volvofiel;232026 schreef : kijk ook zeker hier eens naar:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6996&highlight=toerental

Dankje, ik had al rondgezocht in de topics maar deze nog niet gevonden, ik ga er van het weekend gelijk mee aan de slag. De "symptomen" die Wouter beschrijft komen bijna precies overeen met wat ik heb, dus ook dat het de ene keer wel voorkomt en de andere keer niet.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC