Checken werking Fuel cut off

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2014 19:18 #633419 door V300 register
Checken werking Fuel cut off is gemaakt door V300 register
Hoe kan ik nagaan of de Fuel cut off nog goed zijn werk doet?
Ik heb namelijk wat wisselend verbruik. De laatste tankbeurten is het verbruik ongeveer 1:10,5.
Ik weet dat het zuiniger kan, omdat ik ook 1:13,5 heb gehaald.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2014 23:38 #950381 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Checken werking Fuel cut off
ja hoor, je kunt vrij eenvoudig controleren of het systeem nog werkt, 2 metingen bij de carburateur:

- bij de zwarte draad; weerstandsmeting naar massa, moet 0? zijn bij gas los; zodra je gas geeft weerstand oneindig.
- nu de zwarte draad lostrekken en deze tijdelijk aansluiten op een permanente massa. daarna spanning meten bij de blauw/rode draad van de stationairsproeier, motor starten en toerental boven 1800rpm brengen; de voeding op de stationairsproeier moet op dat moment afvallen.

beide goed = systeem ok, wel de zwarte draad weer aansluiten zoals hij zat (op het contactje bij het gasmechanisme)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-09-2014 01:06 #950383 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Checken werking Fuel cut off
Bedankt, toch nog even wat vragen:

AvdAkker;231724 schreef : - bij de zwarte draad; weerstandsmeting naar massa, moet 0? zijn bij gas los; zodra je gas geeft weerstand oneindig.

Dus de ene pen op de zwarte draad en de andere pen naar een willekeurig massapunt. Wat kan ik het best als massapunt nemen?
En hier meten met draaiende motor of alleen het contact aan?

AvdAkker;231724 schreef : - nu de zwarte draad lostrekken en deze tijdelijk aansluiten op een permanente massa. daarna spanning meten bij de blauw/rode draad van de stationairsproeier, motor starten en toerental boven 1800rpm brengen; de voeding op de stationairsproeier moet op dat moment afvallen.

Waar kan ik de zwarte draad het best tijdelijk aansluiten?
Met afvallen van de voeding bedoel je daarmee dat de beginwaarde rond de 12 Volt moet zijn en dat boven de 1800 toeren geleidelijk aan moet afnemen?
Tot welke waarde?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 08:08 #950386 door Anjo van den Akker
Het contactje bij de gasklep, niet het draadje. Als je het draadje aangesloten laat heb je hetzelfde effect.

Verlengen met een los draadje naar bijv de -pool van de accu. Je hoort zodra het contact aan gaat 12V te krijgen op de blauw/rode draad, en met zwart aan massa moet dit direct 0V zijn boven 1800 rpm

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2014 01:14 #950416 door V300 register

AvdAkker;231729 schreef : Het contactje bij de gasklep, niet het draadje. Als je het draadje aangesloten laat heb je hetzelfde effect.

Verlengen met een los draadje naar bijv de -pool van de accu. Je hoort zodra het contact aan gaat 12V te krijgen op de blauw/rode draad, en met zwart aan massa moet dit direct 0V zijn boven 1800 rpm

De tweede meting heb ik nog niet geprobeerd. De eerste meting wel, maar ik geloof dat ik of iets fout doe of het nog niet helemaal heb begrepen, of het is gewoon kaduuk ; )
Wat heb ik gedaan:
Ik heb de ene meetpen gezet op het contactje waar normaliter het stekkertje van de zwarte draad op zit geschoven. De andere meetpen op de 'min' van de accu.
Daarbij heb ik zowel gemeten met het stekkertje van het zwarte draadje wel en niet aangesloten. Ik krijg niet de gewenste waarden.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 08:38 #950419 door Anjo van den Akker
dan heb je de meting in ieder geval correct uitgevoerd. probleem is dan waarschijnlijk dat de gasklep te ver open staat of dat er daar al wat mis is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2014 12:28 #950424 door V300 register
Da's jammer. Bedankt voor alle aanwijzingen. Binnenkort ga ik met de carburateur aan de gang en dan combineer ik het meteen. Hopelijk krijg ik het probleem dan opgelost.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2014 17:01 #950468 door V300 register
altijd beginnen met controleren of je meter goed ingesteld is en je de meetpennen goed hebt zitten. Een punt wat zeker goede massa moet geven om je ohm meting te checken zijn de draadeinden waar de moertjes van het kleppendeksel op zitten.

dus eerst even je meting controleren op ohm-stand en dan tussen de min vd accu en zo'n draadeind meten. Doel = 0 Ohm.

Vervolgens het piefje aan de carburateur, wat tegen het stationair toerental stelboutje aan komt, ook weer tussen dat punt en minpool vd accu. Ook hier doel = 0 Ohm.

Als dit in orde is, kan het probleem inderdaad liggen in wat Anjo zegt namelijk dat je gasklep niet ver genoeg meer dicht gaat om het stelboutje te raken. In dat geval zitten er meerdere dingen niet goed en heb je waarschijnlijk een forse vacuumlekkage om mee te beginnen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC