Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2014 13:08 #633364 door V300 register
Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing? is gemaakt door V300 register
Mijn volvo met 1.4.4E motor rijdt prima, alleen is er een vrij irritante resonantie onder de motorkap bij een bepaald toerental. Nu lijkt dit vrij wel zeker van het luchtfilterhuis te komen. Is dit een bekend fenomeen?

Alle bouten zitten netjes vast, dus daar lijkt het niet vandaan te komen. Verder zit er ook een vervelende rammel in de kunstof behuizing van de luchtaanvoerbuis aan de zijkant van de trommel. Er zit hier een klep in waarbij de as enorm veel speling heeft. Is dit een noodzakelijk onderdeel? Kan ik de klep zo klemmen dat deze niet meer rammeld? Of veroorzaak ik dan problemen in de luchtregeling?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2014 13:23 #949318 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing?
Dat heb ik ooit ook gehad toen ik nog een 340 had. Een ander luchtfilter was toen de oplossing.

Die klep die je beschrijft is een thermoklep voor aanzuiging warme of koude lucht (van uitlaatspruitstuk of koude lucht). Is wel belangrijk als je op benzine rijdt. Bij LPG zet je deze vast op alleen koude lucht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2014 13:50 #949319 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing?
komende volvoice komt er een technotip met de oplossing voor dit probleem. je kunt dit verhelpen door een extra steuntje te maken tussen kleppendeksel en luchtfilterhuis.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2014 18:50 #949322 door V300 register
Beiden bedankt voor het antwoord en leuk dat mijn 'probleem' zelfs de volvoice haalt komende uitgave. Blijkbaar toch iets waar meer mensen mee ziten :)

Ik zal eens kijken of ik een steuntje kan klussen. Ben benieuwd naar het resultaat.

En t.a.v. de thermoklep? Zijn daar al modificaties voor gedaan om de ratel er uit te krijgen?

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2014 21:32 #949326 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing?

daanheijn;230605 schreef : .......En t.a.v. de thermoklep? Zijn daar al modificaties voor gedaan om de ratel er uit te krijgen?

Ik heb 'm eruit gehaald ivm rijden op LPG ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2014 11:09 #949342 door V300 register
Wordt er bij LPG ook wel eens gewerkt met een ringtank op de plek van het reservewiel onder de motorkap, of is dit niet toegestaan? Met een tank in de achterklep lever je zo veel ruimte in. Dit is voor mij altijd een reden geweest om hier niet naar te kijken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2014 11:23 #949343 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing?
Het is verboden om een LPG-tank in de motorruimte te plaatsen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2014 11:32 #949347 door V300 register
Dat vermoeden had ik al :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2014 12:53 #949348 door V300 register
Erik heeft een 343 staan met een ringtank in de motorruimte. Ik had het ook nog nooit gezien. Belgische auto.

Je hebt natuurlijk ook andere opties. Zoals onderbouw. Bij 360 in de reservewielbak, of bij 340 ipv benzinetank. Kan je klein tankje terugplaatsen op een andere plek. Ik denk dat een LPG boer je oplossingen kan laten zien.

Ik vind het ook jammer dat ik ruimte moet inleveren. Maar als je het verschil uitrekent bij 30.000 km/jaar (heb ook wel eens 60.000 km gereden), dan is het verschil in ruimte niet het belangrijkste :D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2014 13:22 #949350 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Resonantie en rammel van luchtfilterbehuizing?

Lucluc;230632 schreef : Erik heeft een 343 staan met een ringtank in de motorruimte. Ik had het ook nog nooit gezien. Belgische auto.

die laatste twee woorden doen 't hem :D :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC