Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-03-2014 01:54 #633141 door V300 register
Al een tijdje loop ik met het plan rond om iets drastisch aan mijn 340 te veranderen: Ik heb het plan gevat om mijn auto met variomatic om te bouwen naar een handschakelbak.
Waarom, zullen de meeste van jullie afvragen?
-Te hoge toeren boven de 90 km/h.
-Speling op de secundaire.
Verder werkt de vario prima, niet al te lang geleden varioriemen vervangen en de EMVK, tachorelais zijn in orde, maar ik mis de controle die je hebt met een handgeschakelde auto.
Gelukkig beschik ik over een donorauto met 5-bak en complete aandrijving.

De voornaamste vraag is: kan ik de vario vervangen voor een 5-bak? En welke onderdelen moet ik nog meer vervangen?
- Vliegwiel?
- Koppelingshuis?
- Aandrijfas (lengterichting auto)?
- Homokineten?
- Achteras?
- Achterpoten met naaf?
- ?
(De)monteervolgorde: Als eerst wilde ik beginnen met de donorauto te ontmantelen. Het motorblok is er al uit. Wat is nu de volgende stap en welke volgorde kan ik het beste aanhouden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-03-2014 17:50 #942902 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving
Nielssssssss!!!

Kom maar op met je boodschap :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2014 22:58 #942923 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving
Is er dan helemaal niemand hier op het forum die het antwoord weet op mijn vragen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2014 23:03 #942924 door V300 register
Ja, geen probleem. Er staan zeker weten verschillende voorbeelden op dit forum.

Persoonlijk zou ik nog eens goed overwegen of je het wilt. Misschien een keer met een ander clublid meerijden voor het gevoel. Een goede vario, daar is niets mis mee.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2014 23:13 #942926 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving
heb het zelf al een aantal keer gedaan, en ook al een aantal keer getypt hoe en wat je nodig hebt maar ik heb echt geen zin meer om dat op te gaan zoeken:)

van welk bouwjaar zijn beide auto's? je hebt nu in ieder geval alle benodigde onderdelen, alleen is 't bouwjaar van beide wel belangrijk om na te gaan of je bepaalde dingen nog moet modificeren of dat het gewoon plug & play is

achteras en homokineten blijven hetzelfde; vliegwiel, koppeling, koppelingshuis, koppelingskabel, koppelingspedaal, aandrijfas, versnellingsbak, beugels/clips tbv handremkabels en het schakelmechanisme zijn de dingen die je over moet zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2014 23:48 #942927 door V300 register
Ha gelukkig, mooi dat het dus mogelijk is. Het bouwjaar van de variomatic is 1986, de donor met de 5-bak komt uit 1989.
Waar kan ik je typwerk terugvinden?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2014 10:01 #942928 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving
Via de zoekfunctie, je wilt niet weten hoe verschrikkelijk veel info je dan tegenkomt

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2014 10:17 #942929 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving

volvobot;226532 schreef : Het bouwjaar van de variomatic is 1986, de donor met de 5-bak komt uit 1989.

ow dan heb je een makkie, 't is allemaal plug & play:)

bij oudere modellen moet je ook de pedalbox modificeren om het koppelingspedaal te laten passen, de juiste interieurdelen zoeken rond de pook etc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2014 17:42 #942938 door V300 register
Van plug & play word ik erg vrolijk!
Op het forum heb ik al een beetje rond zitten spitten naar (goede) informatie voor ombouw van variomatic naar handbak, maar ik kan het echt niet vinden. Het enige wat ik kan vinden is een algemene discussie over dan wel niet aanpassen van het kenteken bij de RDW. Dat is niet echt de informatie die ik zoek. Ik zoek technische info, het liefst een bouwbeschrijving of how-to.
Is er iemand die me op weg kan helpen met een linkje of info?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2014 02:44 #942952 door V300 register
In DIT TOPIC zijn wat plaatjes te zien van tijdens een ombouw.

Wat voor jou het best van pas zou komen is een beschrijving van hoe je de afzonderlijke onderdelen loshaalt en vastmaakt, dan kom je met een Haynes-handboek (voor V3C-leden beschikbaar in het ledenmenu) ook een heel eind.

Het verwijderen van koppeling+huis+drukgroep+vliegwiel is ook nog eens hier beschreven.

Lucluc;226506 schreef : Nielssssssss!!!

Kom maar op met je boodschap :)

Owja (traditie):

[img

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC