Vario-aandrijving vervangen voor handbak met aandrijving
- V300 register
- Verbannen
-
Waarom, zullen de meeste van jullie afvragen?
-Te hoge toeren boven de 90 km/h.
-Speling op de secundaire.
Verder werkt de vario prima, niet al te lang geleden varioriemen vervangen en de EMVK, tachorelais zijn in orde, maar ik mis de controle die je hebt met een handgeschakelde auto.
Gelukkig beschik ik over een donorauto met 5-bak en complete aandrijving.
De voornaamste vraag is: kan ik de vario vervangen voor een 5-bak? En welke onderdelen moet ik nog meer vervangen?
- Vliegwiel?
- Koppelingshuis?
- Aandrijfas (lengterichting auto)?
- Homokineten?
- Achteras?
- Achterpoten met naaf?
- ?
(De)monteervolgorde: Als eerst wilde ik beginnen met de donorauto te ontmantelen. Het motorblok is er al uit. Wat is nu de volgende stap en welke volgorde kan ik het beste aanhouden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kom maar op met je boodschap

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Persoonlijk zou ik nog eens goed overwegen of je het wilt. Misschien een keer met een ander clublid meerijden voor het gevoel. Een goede vario, daar is niets mis mee.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
van welk bouwjaar zijn beide auto's? je hebt nu in ieder geval alle benodigde onderdelen, alleen is 't bouwjaar van beide wel belangrijk om na te gaan of je bepaalde dingen nog moet modificeren of dat het gewoon plug & play is
achteras en homokineten blijven hetzelfde; vliegwiel, koppeling, koppelingshuis, koppelingskabel, koppelingspedaal, aandrijfas, versnellingsbak, beugels/clips tbv handremkabels en het schakelmechanisme zijn de dingen die je over moet zetten.
- V300 register
- Verbannen
-
Waar kan ik je typwerk terugvinden?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ow dan heb je een makkie, 't is allemaal plug & play:)volvobot;226532 schreef : Het bouwjaar van de variomatic is 1986, de donor met de 5-bak komt uit 1989.
bij oudere modellen moet je ook de pedalbox modificeren om het koppelingspedaal te laten passen, de juiste interieurdelen zoeken rond de pook etc.
- V300 register
- Verbannen
-
Op het forum heb ik al een beetje rond zitten spitten naar (goede) informatie voor ombouw van variomatic naar handbak, maar ik kan het echt niet vinden. Het enige wat ik kan vinden is een algemene discussie over dan wel niet aanpassen van het kenteken bij de RDW. Dat is niet echt de informatie die ik zoek. Ik zoek technische info, het liefst een bouwbeschrijving of how-to.
Is er iemand die me op weg kan helpen met een linkje of info?
- V300 register
- Verbannen
-
Wat voor jou het best van pas zou komen is een beschrijving van hoe je de afzonderlijke onderdelen loshaalt en vastmaakt, dan kom je met een Haynes-handboek (voor V3C-leden beschikbaar in het ledenmenu) ook een heel eind.
Het verwijderen van koppeling+huis+drukgroep+vliegwiel is ook nog eens hier beschreven.
Lucluc;226506 schreef : Nielssssssss!!!
Kom maar op met je boodschap
Owja (traditie):