Ratelend geluid aandrijving bij warme motor

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2013 17:02 #632992 door V300 register
Ratelend geluid aandrijving bij warme motor is gemaakt door V300 register
Hallo

Ik rij nu sinds een jaartje met een 340 uit '86, 1400 Benzine. Waar ik nu zo ??n maal per maand mee rij (ik weet het, veel te weinig).

Ik merk al de hele tijd dat er een ratelend geluid ontstaat wanneer de motor warm is. Een kennis wist me te vertellen dat de druklager van de koppeling versleten was. Echter... verdere vaststellingen laten toch enige twijfel ontstaan.

De koppeling zou ooit vervangen zijn (volgens de verkoper), de wagen heeft zo'n 235k km op de teller. Een andere garagist wist me te vertellen dat het goed mogelijk is dat de koppeling verkeerd geinstalleerd werd, of ze hebben de druklager niet mee vervangen. Enfin, kan nu dus vanalles zijn.

Bij een koude motor gaat alles prima, geen abnormale geluiden te bespeuren.

Na een kilometer of 30 krijg ik dus een ratelend geluid indien ik stilsta. Wanneer ik vertrek of aan het rijden ben is alles normaal.

Indien stationair: Ratelend geluid bij warme motor, eerst gedacht dat dit van bij de koppeling kwam maar toen ik daarnet even onder de auto ging luisteren blijkt dit niet zo te zijn. Het lijkt eerder de cardanas of overbrenging voor de aandrijving achteraan die het geluid maakt. Wanneer ik mijn koppeling induw gaat het geluid weg, MAAR krijg ik een schurend/slepend geluid te horen. Vanwaar dat komt heb ik geen idee van aangezien ik niet mijn koppeling kan induwen en onder de wagen te luisteren :yeah:

Ik zoek nu al een hele tijd en heb reeds heel wat gevonden ivm met de koppeling, maar nu blijkt dit dus de andere kant op te gaan. Wat ik niet begrijp is waarom enkel bij een warm gedraaide wagen het geluid te horen is, en dan nog achteraan of midden onder de wagen.

Ik hoor graag alle suggesties en voorzie jullie van aanvullende antwoorden indien vragen! Hopelijk is hier een deftige oplossing voor want sinds kort blijkt het geluid alsmaar duidelijker te worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2013 17:16 #939828 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Ratelend geluid aandrijving bij warme motor
Ik heb ook zo'n ratelend geluid, mij werd verteld dat het inderdaad de drukgroep lager is. Deze heeft rondom een paar openingen waar makkelijk vuil bij kan komen.

Echter hoor je het bij mij alleen als je hem in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen. Tijdens het rijden hoor ik niets. Of het valt me niet op door het geluid van de motor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2013 17:20 #939829 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ratelend geluid aandrijving bij warme motor

Steven340;223263 schreef : Ik heb ook zo'n ratelend geluid, mij werd verteld dat het inderdaad de drukgroep lager is. Deze heeft rondom een paar openingen waar makkelijk vuil bij kan komen.

Echter hoor je het bij mij alleen als je hem in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen. Tijdens het rijden hoor ik niets. Of het valt me niet op door het geluid van de motor.

Bij mij dus ook. Maar het geluid is moeilijk te situeren is lijkt toch niet echt van de koppeling te komen.

Anyway, een tip die ik zelf nog niet heb toegepast maar graag meedeel. Volg je koppelingskabel en waar die in de koppeling verdwijnt spuit je even smeerolie (WD40 en zo'n toestanden). Heb er zelf de tijd nog niet voor gehad, maar staat alvast op de planning.

Ondertussen zoek ik nog verder naar oorzaken van geluiden die te maken hebben de cardanas of iets in die regio :hmmz2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2013 17:58 #939830 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ratelend geluid aandrijving bij warme motor
Ik heb een soort gelijk 'probleem'. Als ik de koppeling in heb in z'n vrij hoor ik niets, maar als ik de koppeling los laat hoor ik iets klapperen, druk ik de koppeling in is het weer weg.

Verder geen problemen met de auto, behalve als de auto al rolt en je vervolgens in z'n 1 de koppeling op laat komen om op te trekken wilt de auto nog wel eens schudden/schokken (geen toeren/motorprobleem), maar doet verder wel z'n werk..

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2013 18:33 #939831 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Ratelend geluid aandrijving bij warme motor
Dat is inderdaad het rammelen van de koppeling
Is een 'normaal' verschijnsel en kan geen kwaad
Meestal komt het naar voren doordat het stationair toerental te laag is .
Dit toerental moet tussen 900 en 950 rpm zijn.
Als dit goed afgesteld is hoor je de rammel alleen bij het afzetten .
Dit laatste kan je dan voorkomen door bij het afzetten de koppeling in te trappen

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2013 18:37 #939834 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ratelend geluid aandrijving bij warme motor

Jantje340;223264 schreef : Anyway, een tip die ik zelf nog niet heb toegepast maar graag meedeel. Volg je koppelingskabel en waar die in de koppeling verdwijnt spuit je even smeerolie (WD40 en zo'n toestanden). Heb er zelf de tijd nog niet voor gehad, maar staat alvast op de planning.

niet gaan doen dus, heeft totaal geen zin en als je toevallig vet op het midden van de koppelingsplaat spuit kan de koppeling nog gaan slippen ook.

het druklager wordt alleen gebruikt als je het koppelingspedaal intrapt, zodra hij in z'n versnelling of z'n vrij staat en je hoort een rammel dan is het wat speling op het lager in het staartstuk van het koppelingshuis; of het ingaande lager van de versnellingsbak, het gewicht van de aandrijfas zorgt ervoor dat je de rammel wat duidelijker gaat horen. kan beiden geen kwaad, tot je daadwerkelijk een trilling op motortoerental voelt verschijnen dat weg is zodra je de koppeling intrapt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2013 21:43 #939840 door V300 register
hmms... Ik heb geen toerenteller op de volvo, dus eigenlijk geen idee hoe snel die nu draait stationair. Maar ik kijk even om dat wat op te krikken. Vind hem eigenlijk zelf ook wat laag draaiende stationair. (mocht iemand ergens een filmpje weten staan van een goed stationair draaiende motor, dan kan ik die een vergelijken...)

Maar van waar komt het schurende/slepende geluid bij ingedrukte koppeling dan?

Ik hoop dat het met dat toerental opgelost graakt, want het is geen zicht om zo die auto ergens te gaan parkeren :p zeker in de ondergrondse parkings valt het geluid zwaar op.

Toerental blijft stabiel tijdens rijden. In zijn neutraal staat hij lichtjes te beven (moeten eens nieuwe bougi's in ook). enkel in 3de en 4de versnelling durft hij eens moeilijk doen. Dan lijkt hij wel zeer kortstondig weg te vallen als ik wat gas bijgeef, maar doet het daarna weer prima.

Zullen dit maar eens proberen morgen:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2013 23:15 #939842 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ratelend geluid aandrijving bij warme motor

AvdAkker;223269 schreef : het druklager wordt alleen gebruikt als je het koppelingspedaal intrapt

druklager dus:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2013 23:33 #939843 door V300 register

AvdAkker;223277 schreef : druklager dus:)

Hehe sorry, iets te snel gelezen. Die lager die nu dus zou ratelen moet dus zichtbaar zijn onder de wagen als ik het goed op heb.

Na de koppeling zit zo'n 'spits' stuk waar de aandrijfas uit komt. Vandaar gaat de beweging verder via die cardanas naar de achterkant. Dus waar die aandrijfas uitsteekt zit een lager die hoogstwaarschijnlijk de boosdoener is? :S Lijkt me wel een behoorlijk karwei om die te vervangen...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2013 23:46 #939846 door Anjo van den Akker
meestal is het lager van het staartstuk de boosdoener en die is relatief makkelijk te vervangen. eerst de cardanas er tussenuit en met 5 boutjes neem je het staartstuk van het koppelingshuis los, rest van de demontage van het lager wijst zichzelf, zit een borgclip aan de achterkant.

het lager aan de versnellingsbakkant is wel iets meer werk:D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC