Ratelend geluid aandrijving bij warme motor
- V300 register
- Verbannen
-
Ik rij nu sinds een jaartje met een 340 uit '86, 1400 Benzine. Waar ik nu zo ??n maal per maand mee rij (ik weet het, veel te weinig).
Ik merk al de hele tijd dat er een ratelend geluid ontstaat wanneer de motor warm is. Een kennis wist me te vertellen dat de druklager van de koppeling versleten was. Echter... verdere vaststellingen laten toch enige twijfel ontstaan.
De koppeling zou ooit vervangen zijn (volgens de verkoper), de wagen heeft zo'n 235k km op de teller. Een andere garagist wist me te vertellen dat het goed mogelijk is dat de koppeling verkeerd geinstalleerd werd, of ze hebben de druklager niet mee vervangen. Enfin, kan nu dus vanalles zijn.
Bij een koude motor gaat alles prima, geen abnormale geluiden te bespeuren.
Na een kilometer of 30 krijg ik dus een ratelend geluid indien ik stilsta. Wanneer ik vertrek of aan het rijden ben is alles normaal.
Indien stationair: Ratelend geluid bij warme motor, eerst gedacht dat dit van bij de koppeling kwam maar toen ik daarnet even onder de auto ging luisteren blijkt dit niet zo te zijn. Het lijkt eerder de cardanas of overbrenging voor de aandrijving achteraan die het geluid maakt. Wanneer ik mijn koppeling induw gaat het geluid weg, MAAR krijg ik een schurend/slepend geluid te horen. Vanwaar dat komt heb ik geen idee van aangezien ik niet mijn koppeling kan induwen en onder de wagen te luisteren :yeah:
Ik zoek nu al een hele tijd en heb reeds heel wat gevonden ivm met de koppeling, maar nu blijkt dit dus de andere kant op te gaan. Wat ik niet begrijp is waarom enkel bij een warm gedraaide wagen het geluid te horen is, en dan nog achteraan of midden onder de wagen.
Ik hoor graag alle suggesties en voorzie jullie van aanvullende antwoorden indien vragen! Hopelijk is hier een deftige oplossing voor want sinds kort blijkt het geluid alsmaar duidelijker te worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Echter hoor je het bij mij alleen als je hem in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen. Tijdens het rijden hoor ik niets. Of het valt me niet op door het geluid van de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Steven340;223263 schreef : Ik heb ook zo'n ratelend geluid, mij werd verteld dat het inderdaad de drukgroep lager is. Deze heeft rondom een paar openingen waar makkelijk vuil bij kan komen.
Echter hoor je het bij mij alleen als je hem in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen. Tijdens het rijden hoor ik niets. Of het valt me niet op door het geluid van de motor.
Bij mij dus ook. Maar het geluid is moeilijk te situeren is lijkt toch niet echt van de koppeling te komen.
Anyway, een tip die ik zelf nog niet heb toegepast maar graag meedeel. Volg je koppelingskabel en waar die in de koppeling verdwijnt spuit je even smeerolie (WD40 en zo'n toestanden). Heb er zelf de tijd nog niet voor gehad, maar staat alvast op de planning.
Ondertussen zoek ik nog verder naar oorzaken van geluiden die te maken hebben de cardanas of iets in die regio :hmmz2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Verder geen problemen met de auto, behalve als de auto al rolt en je vervolgens in z'n 1 de koppeling op laat komen om op te trekken wilt de auto nog wel eens schudden/schokken (geen toeren/motorprobleem), maar doet verder wel z'n werk..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Is een 'normaal' verschijnsel en kan geen kwaad
Meestal komt het naar voren doordat het stationair toerental te laag is .
Dit toerental moet tussen 900 en 950 rpm zijn.
Als dit goed afgesteld is hoor je de rammel alleen bij het afzetten .
Dit laatste kan je dan voorkomen door bij het afzetten de koppeling in te trappen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
niet gaan doen dus, heeft totaal geen zin en als je toevallig vet op het midden van de koppelingsplaat spuit kan de koppeling nog gaan slippen ook.Jantje340;223264 schreef : Anyway, een tip die ik zelf nog niet heb toegepast maar graag meedeel. Volg je koppelingskabel en waar die in de koppeling verdwijnt spuit je even smeerolie (WD40 en zo'n toestanden). Heb er zelf de tijd nog niet voor gehad, maar staat alvast op de planning.
het druklager wordt alleen gebruikt als je het koppelingspedaal intrapt, zodra hij in z'n versnelling of z'n vrij staat en je hoort een rammel dan is het wat speling op het lager in het staartstuk van het koppelingshuis; of het ingaande lager van de versnellingsbak, het gewicht van de aandrijfas zorgt ervoor dat je de rammel wat duidelijker gaat horen. kan beiden geen kwaad, tot je daadwerkelijk een trilling op motortoerental voelt verschijnen dat weg is zodra je de koppeling intrapt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar van waar komt het schurende/slepende geluid bij ingedrukte koppeling dan?
Ik hoop dat het met dat toerental opgelost graakt, want het is geen zicht om zo die auto ergens te gaan parkeren

Toerental blijft stabiel tijdens rijden. In zijn neutraal staat hij lichtjes te beven (moeten eens nieuwe bougi's in ook). enkel in 3de en 4de versnelling durft hij eens moeilijk doen. Dan lijkt hij wel zeer kortstondig weg te vallen als ik wat gas bijgeef, maar doet het daarna weer prima.
Zullen dit maar eens proberen morgen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
druklager dus:)AvdAkker;223269 schreef : het druklager wordt alleen gebruikt als je het koppelingspedaal intrapt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;223277 schreef : druklager dus:)
Hehe sorry, iets te snel gelezen. Die lager die nu dus zou ratelen moet dus zichtbaar zijn onder de wagen als ik het goed op heb.
Na de koppeling zit zo'n 'spits' stuk waar de aandrijfas uit komt. Vandaar gaat de beweging verder via die cardanas naar de achterkant. Dus waar die aandrijfas uitsteekt zit een lager die hoogstwaarschijnlijk de boosdoener is? :S Lijkt me wel een behoorlijk karwei om die te vervangen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het lager aan de versnellingsbakkant is wel iets meer werk:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.