Starten, afslaan, opnieuw starten, lopen
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb nu de koudere periode is aangebroken een probleempje bij de koude start van mijn 340 (B14.4E automaat).
Als ik koud start (normale procedure; max choke en sleutel omdraaien) dan slaat de auto vrijwel meteen aan, om vervolgens te zakken in toeren en na een paar seconden uit te vallen. Als ik vervolgens opnieuw start, dan loopt hij weer meteen en blijft perfect lopen! De choke kan ik vervolgens al een heel eind in te drukken.
Het gekke is dat dit telkens gebeurd bij een koude start (warme start geen enkel probleem), ook als ik eventjes een paar seconden doorstart. Het maakt ook niet uit af de auto 2 dagen stilstaat of een hele week...
De eerste keer starten is afslaan, de 2e keer starten is perfect blijven lopen.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik zat zelf in de richting te denken van een brandstofpomp die afloopt, maar misschien denken jullie er anders over?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

een jaar of 12 ondertussen dus. nog geen oplossing gevonden :+ anders dan injectie en/of ander motortype.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de vormgeving van de brandstof- en luchtkanalen in de Weber 32DIR carburateur.
edit als je er rekening mee houdt kun je door n?t na het eerste aanslaan van de motor door korte kleine tikjes gas te geven de motor wel aan het lopen houden. Maar dit vraagt wat gevoel en ervaring. Meestal lukt het mij dus w?l om in 1 keer te starten, maar als je niks met het gaspedaal doet slaat ie de eerste keer inderdaad bijna altijd weer terug af.
- V300 register
- Verbannen
-

Bedankt voor je antwoord Wouter! Ik vond het zo gek, want de 1.7 heeft hier nooit last van, na een maand nog niet, maar die heeft inderdaad ook geen Weber carburateur

Ik ga de tip van het gaspedaal een keer proberen!
- V300 register
- Verbannen
-

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- Volgens het boekje: contact, 1x gasgeven, choke aan en dan start 'ie weliswaar in ??n slag, maar valt ook vrijwel direct weer uit.
- Vol choke aan, geen gas, blijven starten (dat duurt dan effe) en dan blijft hij wel lopen. Wat Wouter zegt werkt inderdaad ook: op het moment van aanslaan een tikkie gas geven.
Eenmaal lopend, choke klein beetje terug tot het toerental laag genoeg is om naar de D te kunnen schakelen en alles is prima.
Heurt erbij, denk ik dan maar. Ik kom altijd thuis met het beestje.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik kan me goed voorstellen dat het terugslagklepje in de pomp wat lekt waardoor de leiding leegloopt. Er is dan nog wel benzine aanwezig in de vlotterkamer wat genoeg is om de motor even te laten lopen, maar daarna slaat 'ie af. Tenzij je gas geeft, dan geeft de pomp een grotere opbrengst waardoor de motor n?t wel blijft lopen.
Als je geen gas geeft is de benzine net iets te laat bij de carburateur en moet je dus een tweede keer starten.
Zomaar een ideetje hoor...
- V300 register
- Verbannen
-

Bij mij kan de choke er bovendien al vrij snel vanaf, bij 500 toeren blijft hij al lopen...
Het hoort er dan maar bij, karakter van het blokje

Overigens aan zulke dingen merk je wel goed wat voor soepele machine zo'n 1.7 blok is. Dat is echt een verschil van dag en nacht!
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;223244 schreef : heeft iemand al eens geprobeerd wat er gebeurt als je er een nieuwe brandstofpomp in zet?
ik kan me goed voorstellen dat het terugslagklepje in de pomp wat lekt waardoor de leiding leegloopt. Er is dan nog wel benzine aanwezig in de vlotterkamer wat genoeg is om de motor even te laten lopen, maar daarna slaat 'ie af. Tenzij je gas geeft, dan geeft de pomp een grotere opbrengst waardoor de motor n?t wel blijft lopen.
Als je geen gas geeft is de benzine net iets te laat bij de carburateur en moet je dus een tweede keer starten.
Zomaar een ideetje hoor...
de hoeveelheid brandstof in de vlotterkamer is na 1 dag nog nauwelijks verminderd / verdampt. Dit zou genoeg moeten zijn om minimaal 1 minuut stationair te lopen. dat de vlotterkamer direct leeg is nadat de motor 2 seconden gelopen heeft gaat er bij mij dus niet in
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Kijk eens naar vocht in het rotorgedeelte. Kan zijn dat de vonkoverdracht niet geheel prettig verloopt.
Overigens heb ik ook zo'n auto die 's morgens met vol choke gaat lopen en dan kan de choke vrij snel iets terug. Vervolgens met gas geven moet ie ff hulp krijgen door te spelen met het gaspedaal. Daarna doet ie het de gehele dag perfect. Tja, ik heb nog heel veel andere projecten staan, dus dan komt dit wellicht komende zomer wel een keer. Het verder een heel fijne auto om in te rijden. Het mooie is dat ie groen is en 340DL op de deuren heeft staan.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-