Volvo 340 motor vastgelopen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2013 13:50 #632804
door V300 register
Volvo 340 motor vastgelopen? is gemaakt door V300 register
Om te beginnen het goede nieuws dat het niet mijn wagen is...
Een kennis van mij kan gratis een 340 bemachtigen. Wat is er nu nog mooier. Heeft 4 jaar lang stil gestaan, wil niet starten. Ik ga er zelf ook naar toe binnenkort. Haha, ik heb hem overgehaald. Leuke wagen, maar ja hij is niet voor niets gratis... En hij mag van diegene niet als onderdelen voer dienen (de huidige eigenaar), maar het is de bedoeling dat hij er zelf mee gaat rijden.
Eerst de accu was mijn idee, bougies, nieuwe olie van te voren, of juist na de rand als hij warm is?
Dan nog iets, hoe controleer je op een vastloper? Als de startmotor draait, en de v snaar dus ook, heb ik ooit eens gehoord dat de cylinders in elk geval niet vastgelopen kunnen zijn. Klopt dat of is dat een fabeltje?
Ik denk dat de accu in elk geval leeg en kapot is. Na 4 jaar stilstaan zonder op te laden.
Een kennis van mij kan gratis een 340 bemachtigen. Wat is er nu nog mooier. Heeft 4 jaar lang stil gestaan, wil niet starten. Ik ga er zelf ook naar toe binnenkort. Haha, ik heb hem overgehaald. Leuke wagen, maar ja hij is niet voor niets gratis... En hij mag van diegene niet als onderdelen voer dienen (de huidige eigenaar), maar het is de bedoeling dat hij er zelf mee gaat rijden.
Eerst de accu was mijn idee, bougies, nieuwe olie van te voren, of juist na de rand als hij warm is?
Dan nog iets, hoe controleer je op een vastloper? Als de startmotor draait, en de v snaar dus ook, heb ik ooit eens gehoord dat de cylinders in elk geval niet vastgelopen kunnen zijn. Klopt dat of is dat een fabeltje?
Ik denk dat de accu in elk geval leeg en kapot is. Na 4 jaar stilstaan zonder op te laden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2013 14:05 #933929
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 motor vastgelopen?
dat klopt, 4 jaar is lang genoeg om de accu helemaal dood en kapot te laten zijn, maar nogal kort om de motor te laten vastrotten....
gewoon een verse accu en een jerrycan benzine meenemen en proberen.
gewoon een verse accu en een jerrycan benzine meenemen en proberen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2013 14:18 #933930
door V300 register
Ja oke, en ik vermoed ook dat een setje bougiekabels rottertje, en bougies ook geen overbodige luxe zijn, oude benzine eruit, nieuwe erin, ook geen probleem.
Maar had ik gelijk wat dat betreft? Als de v snaar draait, dat de cylinders dan niet vastgelopen zijn? Bij het starten? Of werkt dat niet zo?.....
Want als ik dat zie en hij loopt niet, kan bovenstaande zeker geen kwaad.
Maar had ik gelijk wat dat betreft? Als de v snaar draait, dat de cylinders dan niet vastgelopen zijn? Bij het starten? Of werkt dat niet zo?.....
Want als ik dat zie en hij loopt niet, kan bovenstaande zeker geen kwaad.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2013 14:39 #933931
door V300 register
De v-snaar wordt aangedreven door de krukas,die wordt aangedreven door de zuigers.....
Dus als het allemaal gewoon draait dan kan ie niet vast zitten.
Als ie zolang heeft stil gestaan kun je de bougies dr uit draaien en dan een beetje olie op de zuigers gieten. Let op ...bougies niet terug monteren! Met een goeie accu zonder ontsteking starten zodat er door het hele systeem oliedruk komt. Daarna de bougies monteren en starten.
Dus als het allemaal gewoon draait dan kan ie niet vast zitten.
Als ie zolang heeft stil gestaan kun je de bougies dr uit draaien en dan een beetje olie op de zuigers gieten. Let op ...bougies niet terug monteren! Met een goeie accu zonder ontsteking starten zodat er door het hele systeem oliedruk komt. Daarna de bougies monteren en starten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2013 19:15 #934005
door V300 register
Nauw heel mijn handen zijn er zwart van. Diegene van wie die was, wilde niet dat de benzine eruit ging want dan zou het een knoeiboel worden, en zijn grond vervuild worden ect ect.
Dus tja, ik heb de accu van mijn volvo mee genomen, de bougies vervangen en eerst wat druppeltjes olie er in, in de gaten en toen proberen te starten. Wat natuurlijk niet ging wat ik had de bougies er uit gedraaid haha. Dat was ook de bedoeling.
Wel 5 liter nieuwe benzine erin gemikkerd, voor het idee.
En hij deed het, maar of het is iets met de vacuum of de benzine, hij houd onzettend in. Is dat normaal na zo lange stilstand? Tegen het afslaan aan, en soms slaat hij ook daadwerklijk af. Hij bokt zeg maar hoe moet ik dat zeggen dat je hem voelt terug stoten in je stoel? Net of die geen benzine krijgt, en dan ineens weer wel zoiets. Volgens mij heb ik dat met zo,n volvo wel eens meer meegemaakt, maar wat het toen was. Oh ja, vuil in de benzine nu weet ik het weer! Maar ja, het kan allerlei oorzaken hebben.
We zijn niet verder gekomen dan de redelijke lange oprit vanwege geen verzekering en apk.
Zou dit met benzine of kabels en vervangbare delen te maken hebben, of zou die zo weggezet zijn? Volgens de eigenaar was die goed weggezet.
Dus tja, ik heb de accu van mijn volvo mee genomen, de bougies vervangen en eerst wat druppeltjes olie er in, in de gaten en toen proberen te starten. Wat natuurlijk niet ging wat ik had de bougies er uit gedraaid haha. Dat was ook de bedoeling.
Wel 5 liter nieuwe benzine erin gemikkerd, voor het idee.
En hij deed het, maar of het is iets met de vacuum of de benzine, hij houd onzettend in. Is dat normaal na zo lange stilstand? Tegen het afslaan aan, en soms slaat hij ook daadwerklijk af. Hij bokt zeg maar hoe moet ik dat zeggen dat je hem voelt terug stoten in je stoel? Net of die geen benzine krijgt, en dan ineens weer wel zoiets. Volgens mij heb ik dat met zo,n volvo wel eens meer meegemaakt, maar wat het toen was. Oh ja, vuil in de benzine nu weet ik het weer! Maar ja, het kan allerlei oorzaken hebben.
We zijn niet verder gekomen dan de redelijke lange oprit vanwege geen verzekering en apk.
Zou dit met benzine of kabels en vervangbare delen te maken hebben, of zou die zo weggezet zijn? Volgens de eigenaar was die goed weggezet.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2013 19:52 #934011
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 motor vastgelopen?
Je kunt de motor toch eerst met de hand rond draaien en dan luisteren. Eventueel met kleppendeksel er af. Carberateur eens doorblazen kan helpen. Check ook of muizen of ander gedierte een bezoek aan de carberateur heeft gebracht. Vooral bij een 1700 hebben ze een prima buis.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-08-2013 11:06 #934031
door V300 register
Wat je zegt over dat ongedierte, ja dat kan sirieus. Zolang ze de kabelboom maar niet mollen, lijkt me niets... Maar die is goed, want hij liep lang genoeg. Carburateur, dacht ik ook aan, en ook benzinefiltertje.
Die banden zijn ook niet meer 100%. Ik had een voetpomp mee, maar volgens mij moeten er 4 nieuwe of andere banden onder. Ben benieuwd wat hij met de apk gaat doen.
Hij is overigens niet weggezet omdat die afgekeurd was. Maar na zolang stil staan, kan dat daarna natuurlijk wel.
Die banden zijn ook niet meer 100%. Ik had een voetpomp mee, maar volgens mij moeten er 4 nieuwe of andere banden onder. Ben benieuwd wat hij met de apk gaat doen.
Hij is overigens niet weggezet omdat die afgekeurd was. Maar na zolang stil staan, kan dat daarna natuurlijk wel.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-08-2013 11:21 #934032
door V300 register
Ik zou de carb er even af halen en even rustig schoonmaken en nalopen. Brandstoffilters checken en evt. vervangen. Daarna terug monteren en opnieuw probreren.
Als hij dan nog niet goed loopt, op zoek naar een vacuum lek bij de slangen, gewoon rustig gaan foutzoeken.
Nieuwe banden zijn bijna altijd een goed idee na zo lang stilstaan.
Als hij dan nog niet goed loopt, op zoek naar een vacuum lek bij de slangen, gewoon rustig gaan foutzoeken.
Nieuwe banden zijn bijna altijd een goed idee na zo lang stilstaan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2013 12:37 #934098
door V300 register
Ja ja, toch wel een roestige boel. Valt opzich mee. Achter kuipen goed, zelfs voor, en voorbalk goed. Echter twee plekken niet goed helemaal vooraan allebei rot waar aan de ene kant de benzine slang in loopt en de andere kant de vacuumslangen. Heb ik ook gehad alleen was wel een mindere plek de ene ter grote van een gulden (wellicht mag dat zelfs nog?) en de andere is echt te groot.
Verder niets kunnen vinden. Was diegene die hem wilde hebben niet zo blij mee, maar ja ik zei al is gratis he. Vind dat reuze meevallen. Motor loopt nu ook een stukje beter, weer nieuwe benzine erin, benzinefiter in de slang gedaan naar de carburateur toe, carbureateur op gemaakt zat toch wat vuil in, ook in de luchtinlaat. Hij loopt nu slechter als mijn auto maar toch wel redelijk. Denk ook dat die gauw apk moet hebben en verzekering en gewoon een stuk moet gaan rijden. Hele tijd in zn voor en achteruit op iemand zn oprit is ook niets.
Die man van wie die auto was was trouwens helemaal trots dat die nog reed... Vond die geweldig... Buurman kwam er ook bij kijken, die wist blijkbaar ook dat die daar zo,n 4 jaar stilstaand wagentje had staan.
Verder niets kunnen vinden. Was diegene die hem wilde hebben niet zo blij mee, maar ja ik zei al is gratis he. Vind dat reuze meevallen. Motor loopt nu ook een stukje beter, weer nieuwe benzine erin, benzinefiter in de slang gedaan naar de carburateur toe, carbureateur op gemaakt zat toch wat vuil in, ook in de luchtinlaat. Hij loopt nu slechter als mijn auto maar toch wel redelijk. Denk ook dat die gauw apk moet hebben en verzekering en gewoon een stuk moet gaan rijden. Hele tijd in zn voor en achteruit op iemand zn oprit is ook niets.
Die man van wie die auto was was trouwens helemaal trots dat die nog reed... Vond die geweldig... Buurman kwam er ook bij kijken, die wist blijkbaar ook dat die daar zo,n 4 jaar stilstaand wagentje had staan.
Moderators: Mark Smeets