Drijvende drab in het expansievat 2 oftewel hoe een motor uit en in bouwen

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2013 10:38 #632765 door Erick Janssen (GAST)
Vanmorgen op weg naar werk merkte ik dat de auto niet harder dan 120 km/h kon en dat de snelheid zelfs nog langzaam terug liep en toen zag ik de rode led van de temperatuurmeter knipperen foute boel dacht ik en schakelde gelijk de motor uit en heb de auto op de vluchtstrook laten uitrollen.

Nadat ik gestopt was ben ik onder de motorkap gaan kijken en zag dat het expansievat leeg was, daarom ook de knipperende rode led. Ook kwam er damp vrij dus trok ik de oliepeilstok uit zijn houder en zag dat er (koel)vloeistof in het carter was gekomen, balen dus :mad:.

ANWB gebeld en er zou een wegenwachter gestuurd worden het kon wel tot een uur duren voordat ik geholpen zou worden. Ik had geluk nog geen kwartier later was de wegenwacht aanwezig en heeft mij gesleept tot de volgende afslag zodat ik niet op de de snelweg stond. Nadat ik verteld had wat ik vermoede wat gebeurt was en hem laten zien wat er op de oliepeilstok aanwezig was heeft hij een bergingsbedrijf laten komen om mij met de auto naar huis te vervoeren.

Vermoedelijk is een pakking van een cilinderbus kapot gegaan, het weekend is weer uitgestippeld een "nieuwe" motor monteren ik zal een wat foto's maken en hier posten hoe zoiets in z'n werk gaat.

wordt vervolgd ................

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2013 11:37 #932999 door E. van Oostveen
Succes. Op zich kan een pakking vervangen al voldoende zijn, tenzij er meer aan de hand is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2013 21:47 #933021 door Erick Janssen (GAST)
Hier een paar foto's van wat ik aantrof:

Luchtfilterhuis



Deksel



Carburateur



Dit is alles wat uit de koelsysteem en radiateur is gekomen



Uit de carter is ? 6 l emulsie gekomen [geen foto] en aangezien er maar 3 l motorolie in de carter mag......

Omdat ik een motor gebruik dat van een variomatic komt moet de koppeling, vliegwiel en koppelingshuis allemaal verwisseld worden

Vliegwiel voor een schakel auto



Koppelingshuis, koppeling en drukgroep schakel auto



Vliegwiel en centrifugaalkoppeling van een CVT auto



Koppelingshuis CVT auto



Inlaatpoort kop in de achtergrond zie je de klepstelen en op de voorgrond meer emulsie



Inlaatspruitstuk met emulsie



Kop zonder kleppendeksel maar wel met emulsie



Binnenkant kleppendeksel



Morgen gaan we "vrolijk" verder :grr: ook de verdamper van de LPG systeem kan ik dan gelijk vervangen door die wat ik al een jaar geleden heb gekocht. De verdamper wat er nu opzit werkt op de vacu?m van de bovenkant van de carb en de nieuwe werkt op de vacu?m van de inlaatspruitstuk en heeft een elektrische choke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2013 21:29 #933053 door Erick Janssen (GAST)
Vandaag verder gegaan, ik had de carb willen schoonmaken en weer gebruiken maar er zat zoveel troep in dat deze eens uit elkaar gehaald moet om fatsoenlijk te kunnen reinigen. Daarna ben ik begonnen met het plaatsen van de motor en het opbouwen van alle componenten die ik heb gedemonteerd. Nadat alles weer op z'n plek was en alles vast gemaakt en gevuld, de motor op benzine gestart en hij liep na een tijdje. Even laten opwarmen tot de ventilator ging draaien en ondertussen het expansievat bijvullen met koelvloeistof. Morgen verder met afstelwerkzaamheden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 11:23 #933391 door E. van Oostveen
Vind ik leuk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD