APK en CO afstelling (340 c.v.t. 1983 - Solex carburateur).

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2013 23:20 #632758 door V300 register
Onlangs heeft mijn auto een APK gehad. Ik kreeg daarbij de informatie dat het stationair toerental verhoogd diende te worden om de CO waarde te kunnen halen.
Ik dacht daarover het zal wel. Op deze informatie ben ik nooit eerder getrakteerd bij een APK.

Met de auto naar huis rijdend vond ik het stationaire toerental echter toch (iets) te hoog. Thuis aangekomen heb ik dit verlaagd. ('Stelschroef stationair toerental' op carburateur naar rechts dus draaien.Te hoog stationair toerental kan bij een C.V.T. koppelingschade veroorzaken. Dat kan sneller plaatsvinden dan men vaak denkt.)

Om het door mij gewenste toerental te halen diende ik thans de stelschroef helemaal naar rechts te draaien tot aan de aanslag. Dit heb ik niet eerder gehad. Voorheen was er nog wat ruimte om de stelschroef v?rder rechtsom te draaien (verlagen toerental dus) als ik het gewenste toerental bereikt had. Kan dit betekenen dat bij deze APK een verkeerde waarde is aangehouden om het CO-gehalte af te stellen?

Op ons forum vond ik bij een bericht van Wouter N. van 16-02-2005, 19:33u onderstaande gegevens.

- voor 1 januari 1974; geen limiet
- voor 1 oktober 1986; 4,5 procent CO
- na 31 december 1985, in geval van een geregelde katalysator!; 0,5 procent.

Hier tussendoor zit ook nog een milieucode K6, volgens mij is de grens daarvan 1,5 procent.


In Kluwer Vraagbaak Volvo 340/360 ed.1986 vond ik (op blz. 60):

Sluit een geschikte CO-meter aan en controleer het CO%:
- CO%-controlewaarde: 1,5 - 3.0
- CO%-afstelwaarde: 2.0

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2013 06:47 #932882 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK en CO afstelling (340 c.v.t. 1983 - Solex carburateur).
Waren die regels niet veranderd? Zodat je nu 3,5% mag hebben voor alles met ongeregelde katalysator of zoiets?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2013 07:41 #932883 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK en CO afstelling (340 c.v.t. 1983 - Solex carburateur).
Yep bovenstaande info uit 2005 is veranderd. De afstelwaarden vanuit volvo niet natuurlijk...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2013 14:54 #932893 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK en CO afstelling (340 c.v.t. 1983 - Solex carburateur).

Wouter;218523 schreef : Yep bovenstaande info uit 2005 is veranderd. De afstelwaarden vanuit volvo niet natuurlijk...


Dus de Volvo instructies zijn strakker dan de wettelijke?

Als ik de situatie in de oude toestand terug wil brengen (CO-stelschroef verder rechtsom kunnen draaien als juiste toerental bereikt is dus, en zoals het was voor de onlangs uitgevoerde A.P.K.) hoe dien ik dan te handelen? CO- stelschroef verdraaien neem ik aan. Linksom, rechtsom? In de Kluwer vraagbaak schrijft men over de CO-stelschroef 'zonodig verzegeling verwijderen'. Hoe ziet die verzegeling eruit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2013 09:12 #932921 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK en CO afstelling (340 c.v.t. 1983 - Solex carburateur).
wit plastic dopje. Als je een stelschroef hebt met een metalen hulsje er omheen, is waarschijnlijk het witte plastic dopje al een keer eerder verwijderd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD