Carburateur? probleempje

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2013 16:40 #632690 door V300 register
Carburateur? probleempje is gemaakt door V300 register
Met mijn V340 vario uit '85 loop ik tegen het volgende aan:
1. Brandstofverbruik stadsverkeer heel hoog (1:5)
2. Het ruikt soms naar benzine in de cabine
3. Koud starten nooit een probleem. Choke alleen nodig voor de eerste meters.
4. bij warm starten (na een paar minuten afkoelen) komt er een gierend/krassend geluid uit de motorruimte. Dit lijkt bij de carburateur vandaan te komen.
5. Bij indrukken van pookknop of bergrem neemt toerental hard toe (mengsel is dus te rijk)
6. Vanmorgen (na ca. 1,5 week stilstand) een stukje gereden en was het mengsel niet te rijk (toerental nam heel licht af bij indrukken bergrem en sloeg zelf een keer af, terwijl de motor al wel aardig warm was). Na goed warmdraaien en een kwartiertje stilstand deden 4 en 5 zich weer voor.

Het volgende heb ik inmiddels geconstateerd:
Carburateurdeksel pakking is heel gaar (in een aantal stukken uiteen gevallen). Dit verklaart volgens mij een boel, maar het gierende geluid kan ik niet begrijpen. Iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2013 16:49 #931723 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carburateur? probleempje
Puntje 2: benzineslangen achter vervangen, simpel klusje en scheelt ook in verbruik. Waarschijnlijk als je voor een raampje openzet walmt alles naar voren en ruik je het nog sterker.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2013 16:57 #931724 door V300 register

punkazz;217323 schreef : Puntje 2: benzineslangen achter vervangen, simpel klusje en scheelt ook in verbruik. Waarschijnlijk als je voor een raampje openzet walmt alles naar voren en ruik je het nog sterker.

Volgens mij komt het uit de motorruimte. Als ik de blower uitzet is het weg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2013 22:15 #931742 door V300 register
1:5 is wel erg hoog, kan je nog wel redelijk rijden?
Bij 1:5 zou de motor bijna constant moeten verzuipen, tenzij de benzine weglekt en indien dat bij de carb is zou dat vij snel gevaarlijke situaties (brandgevaar) kunnen geven.
Als je een beetje technisch bent kun je de carburateur relatief goed zelf reviseren, er zijn genoeg revisie kits te krijgen en er staan een paar mooie topic's over revisie in de Garagescene zoals deze bijvoorbeeld .

Een niet te rijk mengsel na een paar dagen stilstand lijkt op problemen met de vlotter of afsluiting vlotterkamer (pakking of naald)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 23:41 #931750 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Carburateur? probleempje
lijkt me dat je wel een lekkage hebt, zijn zoals gezegd meerdere potentiele plekken; o.a. de slangen boven de tankvlotter en bij de brandstofpomp maar ook de tank zelf wil wel eens lek gaan bovenop bij de ontluchtingspijp en natuurlijk de carburateur zelf.

kijk hier ook even tav de brandstofslangen: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6108

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2013 22:01 #931919 door V300 register
Dank voor alle reacties.
De pakking is zojuist vervangen door een nieuwe (sommige delen waren compleet verdwenen). Ook de vlotterhoogte heb ik afgesteld (ruimte tussen vlotter en pakking was maar ca. 5mm. In de vlotterkamer lag ook een stukje pakking, wellicht heeft dat eerder voor problemen gezorgd.

Rijden ging het eerste stuk goed. Stationair extra lucht geven (door bediening bergrem) liet toerental flink oplopen (koppeling begint dan al net te koppelen), dus kennelijk nog wel een behoorlijk rijk mengsel.

Maar, na een paar kilometer loopt het stotterend wanneer ik het gas loslaat en stationair blijft 'ie dan maar moeilijk of niet draaien. Met extra lucht krijgt hij het helemaal moeilijk en met behulp van de choke blijft het wel draaien (op een te hoog toerental voor stationair). Dat is toch gek? Ik zou verwachten dat met de choke helemaal zou verzuipen? En dat ie met extra lucht juist wel netjes zou moeten lopen?

Overigens is dit gedrag tegengesteld aan afgelopen zaterdag, toen ging het koud maar moeizaam, en warm leek het mengsel te rijk.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2013 22:13 #931920 door Anjo van den Akker
vlotterhoogte afgesteld op 7mm inclusief pakkingdikte?

als hij dan bij het op de rem trappen hoog stationair gaat draaien moet je hem zowieso opnieuw afstellen, daarna pas kijken wat er tijdens het rijden gebeurt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2013 22:24 #931922 door V300 register

AvdAkker;217528 schreef : vlotterhoogte afgesteld op 7mm inclusief pakkingdikte?

Ja, 7mm. En dat terwijl je het deksel op zijn kop houd en de vlotter vrij laat hangen.

AvdAkker;217528 schreef : als hij dan bij het op de rem trappen hoog stationair gaat draaien moet je hem zowieso opnieuw afstellen, daarna pas kijken wat er tijdens het rijden gebeurt

Moet dat koud of warm? Koud gaat hij inderdaad hoger draaien, warm slaat hij (bijna) af bij op de rem trappen. (Zaterdag -met nog een kapotte pakking- was dat andersom).

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2013 22:26 #931924 door Anjo van den Akker
afstellen met warme motor, bijna afslaan hoort ook niet; mengsel verstellen tot de motor in toerental niet reageert bij het op de rem trappen dan is het goed

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2013 22:29 #931926 door V300 register
OK, ga ik dat morgenavond eens proberen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC