Carburateur? probleempje
- V300 register
- Verbannen
-
1. Brandstofverbruik stadsverkeer heel hoog (1:5)
2. Het ruikt soms naar benzine in de cabine
3. Koud starten nooit een probleem. Choke alleen nodig voor de eerste meters.
4. bij warm starten (na een paar minuten afkoelen) komt er een gierend/krassend geluid uit de motorruimte. Dit lijkt bij de carburateur vandaan te komen.
5. Bij indrukken van pookknop of bergrem neemt toerental hard toe (mengsel is dus te rijk)
6. Vanmorgen (na ca. 1,5 week stilstand) een stukje gereden en was het mengsel niet te rijk (toerental nam heel licht af bij indrukken bergrem en sloeg zelf een keer af, terwijl de motor al wel aardig warm was). Na goed warmdraaien en een kwartiertje stilstand deden 4 en 5 zich weer voor.
Het volgende heb ik inmiddels geconstateerd:
Carburateurdeksel pakking is heel gaar (in een aantal stukken uiteen gevallen). Dit verklaart volgens mij een boel, maar het gierende geluid kan ik niet begrijpen. Iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mij komt het uit de motorruimte. Als ik de blower uitzet is het weg.punkazz;217323 schreef : Puntje 2: benzineslangen achter vervangen, simpel klusje en scheelt ook in verbruik. Waarschijnlijk als je voor een raampje openzet walmt alles naar voren en ruik je het nog sterker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bij 1:5 zou de motor bijna constant moeten verzuipen, tenzij de benzine weglekt en indien dat bij de carb is zou dat vij snel gevaarlijke situaties (brandgevaar) kunnen geven.
Als je een beetje technisch bent kun je de carburateur relatief goed zelf reviseren, er zijn genoeg revisie kits te krijgen en er staan een paar mooie topic's over revisie in de Garagescene zoals deze bijvoorbeeld .
Een niet te rijk mengsel na een paar dagen stilstand lijkt op problemen met de vlotter of afsluiting vlotterkamer (pakking of naald)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
kijk hier ook even tav de brandstofslangen: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6108
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De pakking is zojuist vervangen door een nieuwe (sommige delen waren compleet verdwenen). Ook de vlotterhoogte heb ik afgesteld (ruimte tussen vlotter en pakking was maar ca. 5mm. In de vlotterkamer lag ook een stukje pakking, wellicht heeft dat eerder voor problemen gezorgd.
Rijden ging het eerste stuk goed. Stationair extra lucht geven (door bediening bergrem) liet toerental flink oplopen (koppeling begint dan al net te koppelen), dus kennelijk nog wel een behoorlijk rijk mengsel.
Maar, na een paar kilometer loopt het stotterend wanneer ik het gas loslaat en stationair blijft 'ie dan maar moeilijk of niet draaien. Met extra lucht krijgt hij het helemaal moeilijk en met behulp van de choke blijft het wel draaien (op een te hoog toerental voor stationair). Dat is toch gek? Ik zou verwachten dat met de choke helemaal zou verzuipen? En dat ie met extra lucht juist wel netjes zou moeten lopen?
Overigens is dit gedrag tegengesteld aan afgelopen zaterdag, toen ging het koud maar moeizaam, en warm leek het mengsel te rijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als hij dan bij het op de rem trappen hoog stationair gaat draaien moet je hem zowieso opnieuw afstellen, daarna pas kijken wat er tijdens het rijden gebeurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ja, 7mm. En dat terwijl je het deksel op zijn kop houd en de vlotter vrij laat hangen.AvdAkker;217528 schreef : vlotterhoogte afgesteld op 7mm inclusief pakkingdikte?
AvdAkker;217528 schreef : als hij dan bij het op de rem trappen hoog stationair gaat draaien moet je hem zowieso opnieuw afstellen, daarna pas kijken wat er tijdens het rijden gebeurt
Moet dat koud of warm? Koud gaat hij inderdaad hoger draaien, warm slaat hij (bijna) af bij op de rem trappen. (Zaterdag -met nog een kapotte pakking- was dat andersom).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.