Drijvende drab in het expansievat

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2013 12:19 #632671 door Erick Janssen (GAST)
Drijvende drab in het expansievat is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Gisteren bij het onderhoudsbeurt van mijn auto heb ik gezien dat er een drijvende drab in het expansievat zat [ik heb vanmorgen het vat schoon gemaakt]. Het is beige van kleur ziet er uit als mayonaise. Zelf denk ik dat het olie is omdat het oplost in wasbenzine, maar waar komt dat dan vandaan, hoe kan het in de koelsysteem komen? Ik weet wel dat er koelvloeistof in het carter kan komen en dit verschijnsel veroorzaakt maar andersom heb ik nog nooit meegemaakt / gezien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2013 12:26 #931405 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Drijvende drab in het expansievat
het is een kwestie van waar de hogere druk is welke vloeistof waarheen gaat. koelvloeistof staat als de motor loopt onder lichte druk (expansie) en kan dan gaan lekken naar het carter (drukloos)

als er een olielekkage is op het olieaanvoer circuit dan is de bedrijfsdruk van de olie (3 a 3,5 bar) groter als de expansiedruk van het koelvloeistof en dan kan er olie naar het koelwater lekken.

waar je waarschijnlijk mee te maken hebt is een scheurtje in de cilinderkop ?f een scheurtje in de koppakking, waarvan het laatste het meest waarschijnlijke is. er is 1 kanaaltje dat olie aanvoert vanaf het motorblok omhoog door de cilinderkop, daar gaat het de tuimelaargallerij in om de tuimelaars te smeren en vanzelf sprekend komt het van daaruit overal bovenop de cilinderkop te liggen

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2013 19:22 #931427 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Drijvende drab in het expansievat
Ok, vermoedelijk een lek in de koppakking. Ik zal het in de gaten houden als er na een tijd weer drab in het expansievat zit zal de kop eraf moeten. Bedankt Anjo :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2013 14:03 #931461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Drijvende drab in het expansievat
je rijdt op LPG he?

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2013 17:30 #931467 door Erick Janssen (GAST)
Ja, hoezo?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2013 22:58 #931486 door V300 register
dat geeft een hogere thermische belasting van de cilinderkop, en daarmee 1 op 1 een grotere kans om eens een koppakking kapot te rijden.

olie in de koelvloeistof, als je auto g??n olie/water warmtewisselaar heeft is de kans dat het probleem door de koppakking veroorzaakt wordt wel erg groot.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 21:37 #931522 door Erick Janssen (GAST)

Wouter;217071 schreef : olie in de koelvloeistof, als je auto g??n olie/water warmtewisselaar heeft is de kans dat het probleem door de koppakking veroorzaakt wordt wel erg groot.

Ik denk niet dat de auto een warmtewisselaar heeft [en ik zou ook niet weten waar het gemonteerd zou zijn] dus het zal de koppakking wel zijn.

a.s. zaterdag ga ik ermee beginnen, al heb ik nog een vraag de kopbouten kan ik die weer gebruiken of zijn het rekbouten? De motor komt uit een Blueline van 1989, [originele motor heeft een tikkend geluid en is geruild door de huidige]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2013 21:06 #931557 door V300 register
het kan trouwens ook komen doordat er per ongeluk een bodempje oude olie in het tankje zat waar je even de koelvloeistof in doet om te bewaren bij het vervangen van een slang... zoals mij deze week overkwam :+

reparatie gefixt, gooi de vloeistof er terug in, ineens blob blob dikke zwarte vlokken... tja toen zat het er al in...... gelukkig drijft olie, dus wat extra water erin en toen liep het overgrote deel er via het expansietankje weer uit. Geeft overigens wel een natte vettige bende.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 23:38 #931571 door Erick Janssen (GAST)

Wouter;217147 schreef : het kan trouwens ook komen doordat er per ongeluk een bodempje oude olie in het tankje zat waar je even de koelvloeistof in doet om te bewaren bij het vervangen van een slang... zoals mij deze week overkwam :+

Wouter toch, zo nonchalant :lol: nee :nono: dat is het niet, ik vul rechtstreeks van de originele verpakking.

Het is een lak tussen een oliekanaal en het koelsysteem. :yesyes:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 08:42 #931581 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Drijvende drab in het expansievat

2 Fast 4 U;217110 schreef : de kopbouten kan ik die weer gebruiken of zijn het rekbouten?

Je kunt ze hergebruiken maar wel altijd eerst op rek controleren

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC