merkteken koppelingshuis

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2013 17:38 #632589 door Tim Schoutrop
merkteken koppelingshuis is gemaakt door Tim Schoutrop
Omdat ik toch zeker wil zijn dat mijn ontsteking goed is afgesteld ben ik maar eens naar de merktekens op het vliegwiel gaan kijken. Het gaat hier om een B14.3E met contactpuntjes. Volgens mij moet ik het streepje hebben dat links van de nul staat. Als ie op dit punt staat, dan staat de rotor richting de eerste cilinder en de contactpunten moeten dan dicht zijn. (als ik het fout heb hoor ik het graag)

Deze moet ik niet hebben volgens mij:

En deze ook niet:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2013 18:09 #926421 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic merkteken koppelingshuis
offtopic: Had jij niet een 360?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2013 19:14 #926430 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic merkteken koppelingshuis
pfoee, ik bouw zelf niet voor niets alles om naar Renix ontsteking dus dit is wel even graven; volgens mij zit het merkteken in het koppelingshuis aan de onderkant van de grote sleuf op je huidige foto en zodra een merkteken op het vliegwiel daarmee correspondeert heb je BDP, de rest van de merktekens komen pas aan bod met de stroboscoop dacht ik

ik zou zelf gewoon de contactpunten afstellen daarna op BDP zetten en met een proeflampje op tijd zetten; daarna eventueel met een stroboscoop nastellen. is zo nog geen 10minuten werk

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2013 19:36 #926433 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic merkteken koppelingshuis
Bedankt voor de tips, ik zal het ook wel even schoonmaken dan zie ik het merkteken wat beter. Ik had ook liever renix ontsteking maar dan ik kan beter een hele B14.4E erin bouwen heb ik ook nog wat pk-tjes extra.

Floris, ik heb ook nog een 360, deze heb ik van Rein overgenomen (er is ook een topic over). Hij woonde hier praktisch naast de deur en ik kon hem niet laten staan(dat krijg je met het volvo virus):yesyes:

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2013 23:09 #926443 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic merkteken koppelingshuis
Op de onderste foto zie je in de rechter sleuf een kort stifje, dit is het bovenste dode punt, ofwel 0 graden.

In de linker sleuf zie je bijna de "1" van 10 verdwijnen onder het koppelingshuis, dit punt moet je hebben.

De draairichting op de foto moet zijn : van rechts naar links.
Op de krukas poelie gezien, zo dat je de bout vast draait .

Als de ontsteking goed staat, zie je net verdwijnen :

de 3 bij een B14.0E/0S
de 6 bij een B14.1E/2E
de 10 bij een B14.3E
de 6 bij een B14.4E , (met stroboscoop vanwege Renix)

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2013 20:28 #926479 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic merkteken koppelingshuis
Vandaag weer verder gegaan, het vliegwiel op bdp gezet en toen even gekeken waar de rotor stond en wat de contactpunten deden. De rotor stond richting cilinder 1 en de contactpunten waren open (het nokje van de hamer stond op het bovenste punt van het nokje van de rotoras)

Wat me wel opviel is als ik de krukas een stukje (zie foto) verdraaide er eigenlijk niks met de rotor gebeurde

Ik vraag me af of deze verdeler unit wel in orde is:confused:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2013 21:30 #926484 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic merkteken koppelingshuis
Op geen van je drie eerste foto's staat het merkteken (streepje) van het koppelingshuis afgebeeld. Althans ik kan het niet ontdekken.

Eigenlijk dien je de plaatjes 180? te draaien. Dan heb je ze afgebeeld zoals je de situatie ziet wanneer je o nder de motorkap kijkt. (P ositie waarbij je dan ongeveer staat ter plaatse van een van de voorwielen)

Zoals de (drie) plaatjes nu afgebeeld zijn is de onderkant de schutbordzijde. Daaruit volgt dus dat de andere kant de zijde is waar de motor aan grenst.

En waarschijnlijk weet je dit al, maar schrijf het hier toch nog even op. Wanneer je met het draaien voorbij het streepje van 10? voor-ontsteking bent dien je niet terug te draaien, maar de krukas weer helemaal rond te draaien. Dat in verband met de aanwezige speling in de diverse overbrengingen.

Edit: Na je plaatjes nog eens aandachtig bekeken te hebben, heb ik in foto 1 en 3 vaag iets ontwaart dat het merkteken van het koppelingshuis kan zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC