Gezocht downpipe 340 1.4 met cat
- V300 register
- Verbannen
-
Ik weet even niet hoe ik het anders moet regelen, maar vandaag bij de APK heeft de garage door een opstaande rijplaat in de straat, deze ligt half open, mijn catalysator er onderuit gereden. De flens, waarmee de downpipe op de catalysator zit gemonteerd is afgescheurd.. de zaak is nu redelijk kapot en lijkt niet meer gelast te kunnen worden. De garage is nu zijn netwerk aan het inzetten om een nieuw onderdeel te krijgen. Dit is het eerste wat ook zij willen. Indien dit niet lukt, ik weet dat ze niet meer zomaar overal leverbaar zijn, moeten we ook even in de tweedehands markt kijken.
Nu ben ik dus alvast op zoek (inventarisatie) naar het eerste uitlaaddeel (downpipe) tussen spruitstuk en catalysator. Deze blijkt niet meer in het systeem te staan en we moeten er dus naar op zoek. Alles wordt natuurlijk netjes gerepareerd en betaald, maar dit maakt het wel even lastig...:grr3::flame::uh-uhh:
Zelf rij ik, indien nodig, morgen ook even langs de autosloop hier om de hoek, maar alle input is nu welkom.
Auto: Volvo 340 1.4 Special uit 1990 met cat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Anders Jack vd Bergh uit Velddriel, die heeft vast nog wel een gebruikte.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
eventueel kun je ook een downpipe voor een auto zonder kat bestellen en die dan iets inkorten en een flens voor de kat erop lassen, is ook zo gedaan als de garage een beetje handig is.
- V300 register
- Verbannen
-
wat je dan moet hebben is een downpipe (voorpijp) en een middendemper van een versie zonder katalysator.
Voordeel is dan dat je ook een draad bij de ontstekingsmodule kunt loshalen zodat het ontstekingstijdstip 3 graden vroeger komt; hierdoor zal de auto zuiniger worden.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;211218 schreef : of je laat gewoon meteen de katalysator helemaal weg!
wat je dan moet hebben is een downpipe (voorpijp) en een middendemper van een versie zonder katalysator.
Voordeel is dan dat je ook een draad bij de ontstekingsmodule kunt loshalen zodat het ontstekingstijdstip 3 graden vroeger komt; hierdoor zal de auto zuiniger worden.
De garage heeft inmiddels een nieuwe voorpijp weten te bestellen. Even afwachten nu.
Dat van het ontstekingstijdstip, is dat dan sowieso niet het proberen waard? Of heeft hij die drie graden extra echt nodig met KAT? En over welke draad/kleur hebben we het dan precies?
En als er kat op je kenteken staat, moet hij er dan niet altijd op zitten?
- V300 register
- Verbannen
-
Ook is door de wat latere timing de uitlaatgastemperatuur wat lager. In een extreem geval zou het keramiekblok kunnen smelten als je gaat rijden met teveel voorontsteking + kat
kentekencodes zijn alleen nog relevant als het om U9 gaat; dat betekent geregelde 3-weg katalysator. De K6 en K9 codes zijn niet meer relevant, alle auto's zonder geregelde 3-weg katalysator vallen sinds -ik meen 2011- onder dezelfde CO norm.
- V300 register
- Verbannen
-
Is er dan eigenlijk nog een voordeel te noemen als het gaat om een situatie met katalysator?
Inmiddels wel een vervangende pijp op de kop kunnen tikken via een Volvo 300 onderdelen website. Maar nieuw is mij niet gelukt, laat staan de garage. Komt morgen binnen en wordt dan gemonteerd als het goed is. Even afwachten nu.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ben trouwens benieuwd of die downpipe dan ook in "concoursstaat" is;)