Kachel verstopt

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2012 23:34 #632336 door Frans van Zeeventer
Kachel verstopt is gemaakt door Frans van Zeeventer
Hallo allemaal,

Bij mijn vaders V340 is er een keer een "pil" in het koelsysteem, en het zit door het hele koelsysteem, zelfs in de kachelradiateur, en daardoor verstopt het spul ook de kachelkraan.

Nu heb ik een vraagbaak, en het Vadis programma, maar in geen van beide kan ik iets vinden over het uitbouwen van het kachelsysteem.

Heeft de V340 (bouwjaar 1983) een uitneembare kachelradiateur of moet de kachel compleet worden verwijderd.

Wie weet raad

alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2012 08:48 #916926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kachel verstopt
Je kan het kachelhuis vrij gemakkelijk demonteren, zeker bij een MKII. Vier bouten, als ik het goed heb.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2012 09:35 #916930 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kachel verstopt
Maar daar zit de kachelradiateur niet in, die zit binnen achter het dash en die moet je helemaal uitbouwen. De kachelkraan zit overigens los in de motorruimte, je kunt vanuit de motorruimte de slangen van de kachelradiateur losnemen en hem dan flushen

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2012 10:52 #916936 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Kachel verstopt
bij mijn vader's 340 zit de kachelkraan in de auto.

Is er speciaal spul voor om te flushen? ik doe het zelf meestal met heet water en soda, maar dat duurt erg lang, en weet niet of het water heet genoeg word.

Want het spul in het koelsysteem wat er nu in zit sloopt de kachelkranen, die lopen vol met het goedje en raken verstopt, en dan is er niks meer met de kraan te doen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2012 18:54 #916950 door V300 register
Ik heb bij m'n oude 440 gewoon geflushed met de tuinslang. Even volgas er doorheen spuiten en er kwam een hoop sludge en troep uit. Daarna deed de kachel het weer als vanouds. Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2012 12:21 #916970 door V300 register
kachelkraan van een 340 heb je inderdaad in verschillende uitvoeringen gehad, een daarvan is een haaks type en die zit in het interieur. De rechte uitvoering zit in de motorruimte. Een rechte kraan kun je eigenlijk altijd weer wel open krijgen omdat deze een doorlopend gat heeft als ie helemaal open staat. Kan dus doorgeprikt worden. Bij een haakse zal dit wat lastiger zijn.

Dit topic is dus weer een voorbeeld van waarom je die radiatorpillen beter niet kunt gebruiken.... Radiator vervangen is echt een stuk simpeler dan je hele dashboard uitbouwen...

• Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2012 16:28 #916988 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Kachel verstopt
vond op youtube wel een filmpje van Gates hoe het koelsysteem te flushen is, maar dan houden ze er rekening mee dat het een "schoon" systeem is zonder Pil

[YOUTUBE]
[/YOUTUBE]

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC