olie vragen

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2013 21:29 #925420 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic olie vragen
Floris, die tabel is in fahrenheit, dunner als 15W40 wordt dus pas onder -23gr celcius "nodig"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2013 08:28 #925437 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic olie vragen
Ik zweer bij de 15W voor de oudere motoren.
Ooit is er per ongeluk eens 10W ingegaan en ik merkte dat de oliedruk bij warm stationair toerental gewoon te laag was. Die is er na 40 km dan ook weer uitgevlogen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2013 09:08 #925441 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic olie vragen

AvdAkker;213278 schreef : Floris, die tabel is in fahrenheit, dunner als 15W40 wordt dus pas onder -23gr celcius "nodig"


ha, klopt. en in die zin geloof ik SAE eerder dan mensen op het internet. toch is het opvallend hoeveel posts er zijn met -5 Celcius als onderste limiet voor 15W40, vandaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2013 09:13 #925445 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic olie vragen
Zo zie je maar weer dat er zat BS op internet te vinden is:)

volvomania;213296 schreef : Ik zweer bij de 15W voor de oudere motoren.
Ooit is er per ongeluk eens 10W ingegaan en ik merkte dat de oliedruk bij warm stationair toerental gewoon te laag was. Die is er na 40 km dan ook weer uitgevlogen...


Dat is dan een 10W30 olie geweest. Een 10W40 gedraagt zich precies hetzelfde als 15W40 op bedrijfstemperatuur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-03-2013 14:00 #925464 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic olie vragen
Het blijft mooi die olie discussie die van tijd weer oplaaien op diverse fora :)

Ik denk dat ik bij de eerst volgende oliewissel eens over ga stappen op 0W30 vol syntheet, laat ik na 10.000 km of een jaar wel even weten hoe het beviel:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2013 19:45 #925475 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic olie vragen
zomaar op een andere oliesoort overstappen doe ik niet meer, heb ik nu 2x gedaan en het was 2x ellende :)

ik hou het voorlopig op 15W40

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 08:17 #925487 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic olie vragen
Als de olie te dun word dan kun je eerder lekkage en verbruik verwachten. Beter is te kijken naar de koelende, reinigende en smerende kwaliteiten van de olie (de dopes). Dat geeft meer garantie en zekerheid, vooral als je bijvoorbeeld extreme uitdagingen zoals de Alpen in of zware aanhanger oid. aangaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 08:37 #925489 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic olie vragen

AvdAkker;213304 schreef : Zo zie je maar weer dat er zat BS op internet te vinden is:)
Dat is dan een 10W30 olie geweest. Een 10W40 gedraagt zich precies hetzelfde als 15W40 op bedrijfstemperatuur


Daar heeft mijn 164 toch een andere mening over Anjo :f.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD