motor valt uit bij remmen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2012 14:39 #632220
door V300 register
motor valt uit bij remmen is gemaakt door V300 register
Allereerst zal ik mij voorstellen.
Ik ben Mark-Jan uit Groningen en ben sinds oktober 2011 in het bezit van een volvo 340 GL hangeschakeld uit 1989. Ik ben ontzettend tevreden! Onderhoud tot nu toe zelf kunnen doen. In april glansrijk door APK, behalve een defecte dynamo nog geen problemen gehad.
Sinds kort doet zich het volgende probleem voor:
- De motor valt consequent uit als ik rem bij bijvoorbeeld stoplichten, als de motor warm is.
- start keurig, loopt ook keurig stationair. Bij rem/koppeling intrappen in rust stationair gebeurt er niets
- ook elke keer nadat de motor uitvalt meteen weer te starten, loopt ook dan goed stationair
Dit probleem is afgelopen zondag (zeer warme dag) ontstaan, na een behoorlijk stuk rijden, aanvankelijk op de snelweg en later op binnenwegen met veel remmen / optrekken. Het temperatuurmetertje is niet gaan branden, voor zover ik heb gezien is het metertje niet tot over de helft geweest.
- zou er sprake kunnen zijn van een probleem met de koppeling? Wat ik wel al sinds aankoop merk is een constante toerengebonden rateling vanuit de versnellingsbak in de vrij-stand, die verdwijnt bij intrappen van de koppeling.
- bobine / ontstekingsprobleem?
- iets met stationairsproeier o.i.d?
Helaas kom ik er niet uit!
Ik ben erg benieuwd naar eventuele reacties en adviezen.
Ik ben Mark-Jan uit Groningen en ben sinds oktober 2011 in het bezit van een volvo 340 GL hangeschakeld uit 1989. Ik ben ontzettend tevreden! Onderhoud tot nu toe zelf kunnen doen. In april glansrijk door APK, behalve een defecte dynamo nog geen problemen gehad.
Sinds kort doet zich het volgende probleem voor:
- De motor valt consequent uit als ik rem bij bijvoorbeeld stoplichten, als de motor warm is.
- start keurig, loopt ook keurig stationair. Bij rem/koppeling intrappen in rust stationair gebeurt er niets
- ook elke keer nadat de motor uitvalt meteen weer te starten, loopt ook dan goed stationair
Dit probleem is afgelopen zondag (zeer warme dag) ontstaan, na een behoorlijk stuk rijden, aanvankelijk op de snelweg en later op binnenwegen met veel remmen / optrekken. Het temperatuurmetertje is niet gaan branden, voor zover ik heb gezien is het metertje niet tot over de helft geweest.
- zou er sprake kunnen zijn van een probleem met de koppeling? Wat ik wel al sinds aankoop merk is een constante toerengebonden rateling vanuit de versnellingsbak in de vrij-stand, die verdwijnt bij intrappen van de koppeling.
- bobine / ontstekingsprobleem?
- iets met stationairsproeier o.i.d?
Helaas kom ik er niet uit!
Ik ben erg benieuwd naar eventuele reacties en adviezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2012 15:12 #914538
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic motor valt uit bij remmen
Welkom Mark-Jan!
Gaat het om een 1400 of 1700 motor?
Dat je de aandrijfas hoort als de bak in z'n vrij staat is normaal.
Ik weet niet of je op lpg rijdt, maar ik had namelijk met lpg een vergelijkbaar probleem. Dan kan bij afremmen met koppeling ingetrapt de motor als het ware uitwaaien door de rijwind. Bijstellen van de luchtinlaat was voldoende om het euvel te verhelpen.
Gaat het om een 1400 of 1700 motor?
Dat je de aandrijfas hoort als de bak in z'n vrij staat is normaal.
Ik weet niet of je op lpg rijdt, maar ik had namelijk met lpg een vergelijkbaar probleem. Dan kan bij afremmen met koppeling ingetrapt de motor als het ware uitwaaien door de rijwind. Bijstellen van de luchtinlaat was voldoende om het euvel te verhelpen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2012 15:22 #914539
door V300 register
Stationairsproeier kun je eigenlijk uitsluiten als hij stationair altijd soepel loopt, maar checken kan geen kwaad, de solenoid moet klik zeggen bij eraf/erop...en daarmee kun je eigenlijk ook wel een (groot) vacu?mlek uitsluiten, betekent niet dat je ook dit niet zou kunnen checken. Want een verkeerde afstelling kan veel verdoezelen.
Maar je bent zo specifiek over het remmen dat ik meteen aan wat variokwaaltjes moest denken, maar dit is een handbak, dus ook daar loop ik vast.
Ik zit nog te denken aan iets met de vlotter, of het vlotterniveau. Of wellicht toch iets met hoofdremcilinder/bekrachtiger en invloed op vacu?m? Koppeling lijkt me sterk, maar goed. Ik laat het verder liever aan de experts over
Ik denk gewoon graag mee over dit soort dingen. Succes!
edit: @JL dit is het 1400-deelforum
edit2: heb je trouwens zo'n zuinige motor (B14.4S) met fuel cutoff, egr en/of pulsair? en bij uitrollen is er geen probleem (koppeling in of uit)?
Maar je bent zo specifiek over het remmen dat ik meteen aan wat variokwaaltjes moest denken, maar dit is een handbak, dus ook daar loop ik vast.
Ik zit nog te denken aan iets met de vlotter, of het vlotterniveau. Of wellicht toch iets met hoofdremcilinder/bekrachtiger en invloed op vacu?m? Koppeling lijkt me sterk, maar goed. Ik laat het verder liever aan de experts over

edit: @JL dit is het 1400-deelforum

edit2: heb je trouwens zo'n zuinige motor (B14.4S) met fuel cutoff, egr en/of pulsair? en bij uitrollen is er geen probleem (koppeling in of uit)?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2012 15:56 #914540
door V300 register
'89, zou dit iets met de fuelcutoff kunnen zijn?
Als hij bij stationair niet reageert op remmen zal de carb afstelling wel kloppen.
Als hij bij stationair niet reageert op remmen zal de carb afstelling wel kloppen.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2012 21:51 #914552
door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic motor valt uit bij remmen
Draai de CO schroef eens een kwart slag naar links , dan ben je waarschijnlijk van het probleem af.
Door het remmen krijg je even een verstoring van het vacuum in je inlaat .
Als het stationaire mengsel erg arm staat (dat doen ze bij de APK), dan redt ze het net niet .
Succes,
Laszlo
Door het remmen krijg je even een verstoring van het vacuum in je inlaat .
Als het stationaire mengsel erg arm staat (dat doen ze bij de APK), dan redt ze het net niet .
Succes,
Laszlo
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2012 15:05 #914600
door V300 register
Bedankt voor alle reacties!
Bij nadere analyse blijkt het stationair lopen toch niet helemaal soepel te gaan, m?t choke wel redelijk, maar zonder niet. Het uitvallen van de motor bij remmen / tot stilstand komen komt dus m.i. door niet goed stationair lopen.
Antwoorden op vragen:
- Inderdaad 1400 motor, b14.4e, geen LPG
- volgens mij geen fuel cut off (slechts 1 draad naar carburateur)
Beloop:
- Veranderingen aan CO-schroef of stationairschroef had geen effect
- Bougies vervangen was al tijdje geleden, dus heb ze maar vervangen inclusief bougiekabels, verdelerkapje schoongemaakt. Probleem bleef.
- Bij op contact het draadje van de stationairsproeier erop en er af zorgde aanvankelijk niet voor een klik-geluid van een relais. Maar na nog een paar keer toch wel. Later motor een keer stationair laten lopen met choke uit: liep onregelmatig, maar na manipulatie aan stekkertje opeens volledig regelmatig lopende motor.
Daarna de weg weer op gegaan, probleem volledig weg. Echter na korte tijd zelfde probleem. Na enig frummelen aan het stekkertje probleem weer opgelost.
Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat het probleem gelegen is rondom de stationairsproeier.
- de voeding via de blauw/rode(?) draad lijkt in orde
- het stekkertje is niet gecorrodeerd o.i.d.
- mogelijk haperen van relais / solenoid?
- of probleem gelegen in sproeier zelf?
Is deze stationairsproeier gewoon van buitenaf uit de carburateur te draaien? Denken jullie dat deze vervangen moet worden? Hoe kom ik hier eventueel aan?
Hoewel ik na enig frummelen wel steeds weer een stukje normaal kan rijden, geef ik natuurlijk de voorkeur aan een langetermijn-oplossing.
Ben benieuwd naar jullie aanvullingen. Nogmaals bedankt!
Bij nadere analyse blijkt het stationair lopen toch niet helemaal soepel te gaan, m?t choke wel redelijk, maar zonder niet. Het uitvallen van de motor bij remmen / tot stilstand komen komt dus m.i. door niet goed stationair lopen.
Antwoorden op vragen:
- Inderdaad 1400 motor, b14.4e, geen LPG
- volgens mij geen fuel cut off (slechts 1 draad naar carburateur)
Beloop:
- Veranderingen aan CO-schroef of stationairschroef had geen effect
- Bougies vervangen was al tijdje geleden, dus heb ze maar vervangen inclusief bougiekabels, verdelerkapje schoongemaakt. Probleem bleef.
- Bij op contact het draadje van de stationairsproeier erop en er af zorgde aanvankelijk niet voor een klik-geluid van een relais. Maar na nog een paar keer toch wel. Later motor een keer stationair laten lopen met choke uit: liep onregelmatig, maar na manipulatie aan stekkertje opeens volledig regelmatig lopende motor.
Daarna de weg weer op gegaan, probleem volledig weg. Echter na korte tijd zelfde probleem. Na enig frummelen aan het stekkertje probleem weer opgelost.
Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat het probleem gelegen is rondom de stationairsproeier.
- de voeding via de blauw/rode(?) draad lijkt in orde
- het stekkertje is niet gecorrodeerd o.i.d.
- mogelijk haperen van relais / solenoid?
- of probleem gelegen in sproeier zelf?
Is deze stationairsproeier gewoon van buitenaf uit de carburateur te draaien? Denken jullie dat deze vervangen moet worden? Hoe kom ik hier eventueel aan?
Hoewel ik na enig frummelen wel steeds weer een stukje normaal kan rijden, geef ik natuurlijk de voorkeur aan een langetermijn-oplossing.
Ben benieuwd naar jullie aanvullingen. Nogmaals bedankt!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2012 16:10 #914603
door V300 register
wil ook wel even kijken woon in vinkhuizen kom maar even langs
Moderators: Mark Smeets