Motor B14.3E bokt enigszins bij langzaam rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2012 23:12 #632218 door V300 register
Motor B14.3E bokt enigszins bij langzaam rijden. is gemaakt door V300 register
Bovenstaand probleem heb ik eerder gehad. Elke keer trad het op nadat de ontsteking afgesteld was. Wanneer het afstellen van de ontsteking nog eens onder de loupe werd genomen, inclusief verstelling, was het probleem voorbij.

Enige tijd geleden heeft iemand voor mij de contactpuntjes vernieuwd en de ontsteking statisch afgesteld. Dit is zeker met de nodige aandacht gebeurt maar desondanks treedt er bij rijden met lage snelheid met de auto licht bokken van de motor op.

Omdat ik vermoed dat het hier weer om een net even niet goed afgestelde ontsteking gaat, heb ik die bij een bedrijf laten controleren. Dit is gebeurt met behulp van meetapparatuur, een zgn. 'kast' ('meetkast') en een stroboscoop. Er is niets versteld aan de ontsteking omdat de bevinding was dat de ontsteking goed staat. Wel was er de opmerking dat de contacthoek ietsje anders is dan is voorgeschreven, maar dat lag binnen de marge. Fabriek schrijft voor 57? ? 3?. Hoeveel afwijking werd geconstateerd weet ik niet meer.

Onlangs heb ik zelf met een contacthoekmeter de contacthoek gecontroleerd. Dynamische controle dus. Mijn bevinding komt overeen met de hiervoor plaats gevonden controle bij een bedrijf met behulp van een zgn. 'kast' ('meetkast'). Mijn meting kwam uit op 64,5% (= 58?, meer precies 58,05? = contactpuntafstand iets kleiner dan voorgeschreven). Valt dus binnen de marge (57? ? 3?) voor motor B14.3E. Het ontstekingstijdstip heb ik niet gecontroleerd. Voor motor B14.3E dient dat te zijn 10? ? 1? voor BDP.

Ondanks dat de ontsteking bij een bedrijf gecontroleerd is met behulp van een zgn. 'kast' ('meetkast') en goed is bevonden, blijf ik de ontsteking verdenken van het hierboven bedoelde probleem (bokken motor lage rijsnelheid). Als de ontsteking inderdaad de boosdoener van het probleem is dan zal het liggen aan een onjuiste instelling van het tijdstip denk ik, immers ik mag er nu, na twee onafhankelijk van elkaar verrichte controles van de contacthoek met dezelfde uitkomst toch wel van uit gaan dat de contacthoek juist ingesteld staat? (De naald van de meter bleef mooi strak op dezelfde plaats staan bij mijn meting). Als het inderdaad zo is dat het tijdstip van de ontsteking niet goed staat, zal het probleem dan veroorzaakt worden door een afstelling die te vroeg staat of te laat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC