Koppeling versleten 4-bak
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2012 13:26 #632141
door V300 register
Koppeling versleten 4-bak is gemaakt door V300 register
Een tijdje terug heb ik een volvo 340 gekocht. Toen ik kocht wist ik dat er wat werk aan zat, en dat onder andere de koppeling erg dun was.
Het is wat sneller gegaan dan ik had verwacht/gehoopt, maar nu is de koppeling toch wel aan vervanging toe. Hij begint al te slippen bij een heuveltje met vol gas...
Maar ik heb hier echt geen kaas van gegeten, en ik kan ook weinig info vinden over het vervangen van de koppeling van een handbak in een 1400. Wat moet ik bijvoorbeeld vervangen? Alleen de koppelingsplaat, of ook de drukgroep?
En wat zijn de benodigdheden? Red ik het met alleen assteunen, of is een brug en/of een motortakel ook een vereiste?
Bij voorbaad dank!
Het is wat sneller gegaan dan ik had verwacht/gehoopt, maar nu is de koppeling toch wel aan vervanging toe. Hij begint al te slippen bij een heuveltje met vol gas...
Maar ik heb hier echt geen kaas van gegeten, en ik kan ook weinig info vinden over het vervangen van de koppeling van een handbak in een 1400. Wat moet ik bijvoorbeeld vervangen? Alleen de koppelingsplaat, of ook de drukgroep?
En wat zijn de benodigdheden? Red ik het met alleen assteunen, of is een brug en/of een motortakel ook een vereiste?
Bij voorbaad dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2012 13:40 #910925
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling versleten 4-bak
Hoi Rein,
In het bij de club beschikbare offici?le Volvo-werkplaatshandboek staat de complete procedure omschreven, inclusief controlepunten voor je drukgroep. Je moet alleen wel lid zijn om die handel te downloaden
Om het koppelingshuis te kunnen verwijderen, moeten twee motorsteunen los. Je hebt dus in elk geval ??n bok of assteun nodig om de motor van onderen te ondersteunen.
Wat bij de drukgroep van belang is, is dat het oppervlak niet gegroefd of beschadigd is. Datzelfde geldt trouwens voor het vliegwiel.
Andere tips volgen waarschijnlijk vanzelf wel
In het bij de club beschikbare offici?le Volvo-werkplaatshandboek staat de complete procedure omschreven, inclusief controlepunten voor je drukgroep. Je moet alleen wel lid zijn om die handel te downloaden

Om het koppelingshuis te kunnen verwijderen, moeten twee motorsteunen los. Je hebt dus in elk geval ??n bok of assteun nodig om de motor van onderen te ondersteunen.
Wat bij de drukgroep van belang is, is dat het oppervlak niet gegroefd of beschadigd is. Datzelfde geldt trouwens voor het vliegwiel.
Andere tips volgen waarschijnlijk vanzelf wel

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2012 16:44 #910935
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppeling versleten 4-bak
Is de koppeling niet meer af te stellen?
Ik weet niet of je een vraagbaak hebt (in het ledenmenu staat er wel een) maar daar staat in hoe je dat kunt doen.
Koppeling vervangen bij een 1400 is niet veel werk trouwens, een monteur die het vaker heeft gedaan redt dat zeker wel in een ochtend.
Ik weet niet of je een vraagbaak hebt (in het ledenmenu staat er wel een) maar daar staat in hoe je dat kunt doen.
Koppeling vervangen bij een 1400 is niet veel werk trouwens, een monteur die het vaker heeft gedaan redt dat zeker wel in een ochtend.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2012 22:03 #910941
door V300 register
Altijd de complete koppeling vervangen.
Koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
De koppeling kan je niet opstellen, alleen de kabel.
Zo'n koppeling vervangen stelt voor een beetje sleutelaar niet veel voor.
Koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
De koppeling kan je niet opstellen, alleen de kabel.
Zo'n koppeling vervangen stelt voor een beetje sleutelaar niet veel voor.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-07-2012 22:45 #910943
door V300 register
Ah, bedankt! Ik heb al gekeken, maar er was naar mijn inzicht niks af te stellen.
Ik heb wss al een koppeling, met drukgroep en druklager gevonden, nu nog een plek/hulp vinden om het te vervangen.
Ik heb wss al een koppeling, met drukgroep en druklager gevonden, nu nog een plek/hulp vinden om het te vervangen.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2012 23:52 #910946
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koppeling versleten 4-bak
Die plekken zijn moeilijk te vinden. Op een sleuteldag lijkt me dit een te grote, risicovolle, klus. Soms kan het toplager en de keerring ook beter vervangen worden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-07-2012 15:27 #910959
door V300 register
Tja, ik denk dat het mezelf wel zou lukken hoor op een sleuteldag een koppeling vervangen. Met af en toe wat aanwijzingen. Maar ik lees hier boven uit dat er weinig sleutelervaring is...
Dan is het geen slimme klus...
Dan is het geen slimme klus...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-07-2012 16:26 #910960
door V300 register
Koppeling van een 1400 is een vrij eenvoudige klus omdat je geen last hebt van de torque-tube. En de onderdelen die je loshaalt zijn niet zwaar of groot dus met een goed setje assteunen om de auto omhoog te brengen zou ik dat op de oprit zo aandurven.
Als je een beetje sleutelervaring hebt moet het geen probleem zijn.
Als je een beetje sleutelervaring hebt moet het geen probleem zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2012 08:55 #910992
door V300 register
Ik moet bij mijn 1400 binnenkort ook aan de 'bak'.. Waar heb je de koppeling gevonden? We zouden het evt binnenkort een keer in Nieuwerkerk ad IJssel bij mij in het sleutelhok kunnen doen. Doen we beide tegelijk.. Heb nog geen ervaring met de 1400 bak, maar wel met andere achterwiel aangedreven bakken. Dus moet niet veel moeilijker zijn lijkt me.
Ik vind bij mij dat hij vrij hoog oppakt. Hij rukt nog wel mooi en slaat ook meteen af als ik in de 3e of 4e de koppeling laat schieten, maar weet niet of het dus normaal is dat hij zo hoog pas oppakt. Ook heb ik een flinke rammel in de bak als de koppeling ingedrukt is en ik tegelijkertijd wel rol.
Ik vind bij mij dat hij vrij hoog oppakt. Hij rukt nog wel mooi en slaat ook meteen af als ik in de 3e of 4e de koppeling laat schieten, maar weet niet of het dus normaal is dat hij zo hoog pas oppakt. Ook heb ik een flinke rammel in de bak als de koppeling ingedrukt is en ik tegelijkertijd wel rol.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2012 10:54 #910993
door V300 register
Ik heb de koppeling op Marktplaats gevonden. Hij is nog niet binnen trouwens.
Wat vind jij binnenkort? Ik heb het liefst ergens deze/volgende week.
Wat vind jij binnenkort? Ik heb het liefst ergens deze/volgende week.
Moderators: Mark Smeets