Ombouw 14.3 naar 14.4 Vliegwiel monteren
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-07-2012 21:57 #632111
door V300 register
Ombouw 14.3 naar 14.4 Vliegwiel monteren is gemaakt door V300 register
Beste volvoliefhebbers,
Ik ben bezig met de ombouw van mijn 14.3E naar 14.4E en heb een beetje hulp nodig,
Ik heb hierbij een vraagje over het monteren van een ander vliegwiel, ik heb er ??n uit een 14.4E. Hoe moet ik die monteren? ik zie maar 1 streepje op het vliegwiel staan. hoe moet deze staan bij montage? moet hij bv naar de bdp sensor wijzen om de timing goed te krijgen? of werkt dat anders?
Gr laurens
Ik ben bezig met de ombouw van mijn 14.3E naar 14.4E en heb een beetje hulp nodig,
Ik heb hierbij een vraagje over het monteren van een ander vliegwiel, ik heb er ??n uit een 14.4E. Hoe moet ik die monteren? ik zie maar 1 streepje op het vliegwiel staan. hoe moet deze staan bij montage? moet hij bv naar de bdp sensor wijzen om de timing goed te krijgen? of werkt dat anders?
Gr laurens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2012 21:59 #910340
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ombouw 14.3 naar 14.4 Vliegwiel monteren
het vliegwiel past maar op 1 manier op alle 7 bouten dus dat kan niet mis:)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2012 10:44 #910401
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ombouw 14.3 naar 14.4 Vliegwiel monteren
Ff met de schuifmaat de afstand meten dan zul je ontdekken dat er 1 afstand is die rond de 17 ligt en de andere afstanden groter zijn (rond de 19). Controleer het lager en de keerring in het blok (deze laatste zou ik preventief vervangen als de oude er al lang in zit. Wat ook een genot kan zijn is gelijk de carterpanpakking vervangen. Dan heb je de onderzijde helemaal compleet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2012 13:41 #910468
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw 14.3 naar 14.4 Vliegwiel monteren
OMbouw probleempjes
Zoals ik al in het vorige topic had vermeld, ben ik een ombouw aan het doen naar een 14.4 vanaf een 14.3E uit 83''
We zijn al een heel eind, spruitstukken carb vliegwiel al overgezet, we zijn momenteel bezig met de koelslangen, vacuumkabels en de uitlaat passend maken.
Toen we het koelsysteem openden kwam er alleen maar roestige zooi uit en na verdere inspectie heb ik het probleem gevonden, de waterpomp is aan het wegroesten. Aan vervanging toe dus.
Zodoende heb ik een nieuwe waterpomp opgespoord bij erik. Alleen is dit het nieuwe type.
Mijn vragen zijn
wat is er anders aan het nieuwe type?
Passen de slangen van het oude type erop?(net een set nieuwe slangen gekocht)
zou mijn viscofan nog op dit type waterpomp passen in combinatie met een kleine radiator? of moet ik naar een thermofan? en zo ja welke dan? ik weet dat er duwende en blazende fans zijn en dat ze voor of achter de radiator zitten.
Moet ik in het bovenstaande geval een andere radiator hebben?
Gr Laurens
Zoals ik al in het vorige topic had vermeld, ben ik een ombouw aan het doen naar een 14.4 vanaf een 14.3E uit 83''
We zijn al een heel eind, spruitstukken carb vliegwiel al overgezet, we zijn momenteel bezig met de koelslangen, vacuumkabels en de uitlaat passend maken.
Toen we het koelsysteem openden kwam er alleen maar roestige zooi uit en na verdere inspectie heb ik het probleem gevonden, de waterpomp is aan het wegroesten. Aan vervanging toe dus.
Zodoende heb ik een nieuwe waterpomp opgespoord bij erik. Alleen is dit het nieuwe type.
Mijn vragen zijn
wat is er anders aan het nieuwe type?
Passen de slangen van het oude type erop?(net een set nieuwe slangen gekocht)
zou mijn viscofan nog op dit type waterpomp passen in combinatie met een kleine radiator? of moet ik naar een thermofan? en zo ja welke dan? ik weet dat er duwende en blazende fans zijn en dat ze voor of achter de radiator zitten.
Moet ik in het bovenstaande geval een andere radiator hebben?
Gr Laurens
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2012 19:10 #910480
door V300 register
Aha! Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb het vliegwiel er met een beetje klooien op gekregen, de rest weer terug gestoken en koppelingshuis er weer op. Alleen als ik nu de aandrijfas draai voel ik weerstand en hoor wat in het koppelingshuis. Kan dit komen door het ander vliegwiel? De speling stond namelijk voor de inbouw van t vliegwiel goed.
Ben aan het twijfelen of ik moet proberen een stukje te rijden om de onderdelen een beetje aan elkaar te laten wennen(vliegwiel was een beetje verroest en we hebben de contactvlakken licht geschuurd) of eerst de koppeling moet stellen?
Ben aan het twijfelen of ik moet proberen een stukje te rijden om de onderdelen een beetje aan elkaar te laten wennen(vliegwiel was een beetje verroest en we hebben de contactvlakken licht geschuurd) of eerst de koppeling moet stellen?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2012 19:32 #910481
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ombouw 14.3 naar 14.4 Vliegwiel monteren
Het je ook een renix koppelingshuis gemonteerd?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2012 20:12 #910482
door V300 register
Ja, er zat een plekje voor de bdp sensor, heb het koppelingshuis gemonteerd die ik van toon heb gekregen. die heb jij er volgens mij zelfs eraf gehaald^^
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2012 21:07 #910483
door V300 register
Inmiddels heb ik het nodige gevonden en ben er al achter welke waterpomp ik nodig heb en welke types er zijn.
Ik vraag me alleen nog af welke thermofan ik nodig heb en of ik een thermoswitch in kan bouwen op mijn huidige kleine radiator.
Gr Laurens
Ik vraag me alleen nog af welke thermofan ik nodig heb en of ik een thermoswitch in kan bouwen op mijn huidige kleine radiator.
Gr Laurens
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-07-2012 23:02 #910523
door V300 register
Ik heb een gasinstallatie en mijn verdamper pakt de plus en min van mijn bobine, moet ik nu bij het aansluiten van de renix, de verdamper bij de voeding en de massa erop solderen?(de blauwe en oranje draad van de A stekker als ik het goed heb)
Moderators: Mark Smeets