Motor wordt warmer en loopt dan onregelmatig
- V300 register
- Verbannen
-
Als hij nu zo warm is dan loopt de motor onregelmatig, alsof er een cilinder niet mee doet. Met de choke is hij goed aan de gang te houden, maar het lijkt of er een niet mee doet. De koelvloeistof vertoont niets raars, misschien een heel klein olie vlekje, maar dat zat er altijd al in, de slangen staan volgens mij ook niet onder druk.
Op de een of andere manier ben ik het boutje wat het luchtfilter aan de steun op de motor vast houd verloren, maar de carb en de pannenkoek lijken nog stevig vast te zitten.
Het viel me op dat het luchtfilter erg vettig is en de choke klep zit onder de olie. Het oliepijl is wel eens iets te hoog geweest, maar al een tijdje een halve centimeter onder max ofzo. Ik heb nog niet met koude motor gepeild nu.
Waar ik aan denk:
-Lek in het inlaattraject van het spruitstuk
-Koppakking?
-De waterpomp doet niet genoeg en daardoor oververhit een deel van de motor
-De carb krijgt olie binnen bij hoge toeren op de snelweg en is dan een tijdje ongelukkig en ik ben nog niet echt aan het oververhitten.
Wat ik me dus afvraag:
Is het mogelijk om de ontsteking van een bougie tijdens het draaien los te halen, of springt de vonk dan mogelijk naar een andere?
Zo wil ik kijken of het terug te voeren is op 1 cilinder als hij het doet.
Hoe controleer ik de waterpomp?
Ik vraag me ook af of mijn carterontluchting klopt, ik zag zo snel geen loshangend slangetje, maar de slang richting de EMVK op het T-stuk zat wel wat los dus die heb ik weer verder in het rubberen omhulsel geschoven. Dit hielp echter niet, behalve dat hij na 5 minuten stilstand weer even goed loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Warm worde kan veel oorzaken hebben, je radiateur kan verstopt zitten (mss wel heel veel blaadjes ervoor) oud/vies verstopt koelwater, waterpomp die niet goed meer werkt, lastig dus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Zeker de hoogspanning ven een RENIX kan schadelijk zijn voor de gezondheid.
Het handigste is om bij stistaande motor eerst de kabels uit de verdeelkap te trekken, en dan losjes terug duwen, nu kan je ze om beurten met een tang makkelijk even optillen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb nu de scheur in het spruitstuk dichtgesmeerd en het vacuum op het t-stuke op het kleppendeksel weer aangesloten, dit was losgeschoten. Er zit best veel zwarte aanslag bij de chokeklep en ik zie ook wel wat zitten op de gasklep(?) dieper in de solex carburateur.
Maar na dit alles loopt hij niet meer stationair zonder choke een een hoop geschud...
Ik denk dat ik de carburateur maar schoon ga maken, mogelijk heb ik meer troep naarbinnen gelaten toen ik met m'n vinger langs de olieafzetting bij de chokeklep ging.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het loshalen en openmaken van de solex?
Zijn er problemen, behalve een te hoog oliepeil, waardoor er veel olie door de carterontluchting komt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar ik heb wel een aantal dingen getest.
Terwijl hij onregelmatig loopt heb ik de ontsteking van 3 en 4 losgehad en dat had effect. Van cilinder 2 trok ik het draadje uit het rubber en dat vonkte alle kanten op en daarna ben ik gestopt. Er is niets te zien aan de bougies van cilinder 1 & 2. Bij het indrukken van het gas lijkt er een punt te zijn waar hij maximaal schud, nog iets meer gas en hij loopt stabiel (2e trap in solex?)
Op de snelweg merkte ik ook geen vermogensverlies of (extra) trilling. Alleen op de parkeerplaats pakte ie wat moeilijker op en liep amper stationair.
Als hij stationair loopt (horten en stoten) kun je hem makkelijk met remmenreiniger in de inlaat het zwijgen opleggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik verdenk de stationair sproeier.
Hij zat een beetje los, daardoor was het gisteren zo ernstig.
Nu heb ik 'm vast gedraaid en werkt alles als vanouds tot ie op bedrijfstemperatuur is. De temperatuur loopt niet bijzonder hoog op, iets over het midden. Dan hikt hij ernstig en valt stil zodra het gas ervanaf gaat en de koppeling loslaat. Met de choke is hij dan bij te regelen en dan blijft hij met verhoogt stationair toerental netjes lopen.
Ik hoop dat ik de sproeier er gewoon uit kan draaien, schoon maken en dat het dan weer goed gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;201950 schreef : denk dat je een vacuumlek dicht gezet hebt, en dat je nu de afstelling van de carburateur op moet corrigeren.
Dat klopt, nu kan de motor weer mooi lopen met een beetje choke, dat kon eerst niet.
De solenoid van de stationairsproeier krijg ik niet aan het bewegen met 12v en heeft een weerstand in de kilo-ohms....
Dus ik denk dat deze overleden is.
Zijn deze dingen een beetje standaard of moet ik een speciale voor een solex carb hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.