3e cylinder doet niet mee
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2012 00:14 #632036
door Laszlo Mogyorossy
3e cylinder doet niet mee is gemaakt door Laszlo Mogyorossy
Mijn pas verworven 340 MT van 1986 loopt koud op 3 cylinders, en warm onregelmatig tot ca. 2000 toeren .
Het is altijd de 3e cylinder (van voeren geteld) die problemen geeft .
motortype : B14.4E. 72 pk, zonder kat. of Pulsair., wel ca 250.kkm gelopen.
Tot nu toe gedaan :
-alles van ontsteking vernieuwd , de BDP sensor en ECU uitgewisseld met een gegarandeerd goed exemplaar.
- Carb. gereinigd, afgesteld, en alle bevestigings schroeven en moerengecontroleerd .
- Vandaag spruitstuk gedemonteerd, pakking was perfekt, alle moeren zaten goed vast .
Tijdens de rit van Hongarije (waar de auto 23 jaar goed gefunktioneerd heeft) naar NL , is ze halverwege ook op 3 cylinders gaan lopen , na wat bougie kabels verwisselen deed de 3e weer mee.
Bij aankomst bleek van de 3e bougie de centrale elektrode incl. porcelein verdwenen te zijn, duidelijk door oververhitting .
Ik heb de auto zelf in de afgelopen 23 jaar onderhouden, heeft nooit met te weinig olie of koelvloeistof gelopen, kleppen altijd op tijd gesteld, ook vandaag was het 100 % in orde .
Compressie van alle 4 cylinders : 12 - 12.5, geen olie- of koelvloeistof verbruik .
Ook vind ik geen beschadiging of scheur in het hele inlaat traject, de carb. voetpakking was ook OK .
Kan alleen nog bedenken, dat er b.v. tussen de twee kleppen een scheur in de kop zit , heeft iemand hiermee ervaring ?
Ook andere tips zijn welkom, want mijn trukendoos is even leeg .
Laszlo Mogyorossy.
Het is altijd de 3e cylinder (van voeren geteld) die problemen geeft .
motortype : B14.4E. 72 pk, zonder kat. of Pulsair., wel ca 250.kkm gelopen.
Tot nu toe gedaan :
-alles van ontsteking vernieuwd , de BDP sensor en ECU uitgewisseld met een gegarandeerd goed exemplaar.
- Carb. gereinigd, afgesteld, en alle bevestigings schroeven en moerengecontroleerd .
- Vandaag spruitstuk gedemonteerd, pakking was perfekt, alle moeren zaten goed vast .
Tijdens de rit van Hongarije (waar de auto 23 jaar goed gefunktioneerd heeft) naar NL , is ze halverwege ook op 3 cylinders gaan lopen , na wat bougie kabels verwisselen deed de 3e weer mee.
Bij aankomst bleek van de 3e bougie de centrale elektrode incl. porcelein verdwenen te zijn, duidelijk door oververhitting .
Ik heb de auto zelf in de afgelopen 23 jaar onderhouden, heeft nooit met te weinig olie of koelvloeistof gelopen, kleppen altijd op tijd gesteld, ook vandaag was het 100 % in orde .
Compressie van alle 4 cylinders : 12 - 12.5, geen olie- of koelvloeistof verbruik .
Ook vind ik geen beschadiging of scheur in het hele inlaat traject, de carb. voetpakking was ook OK .
Kan alleen nog bedenken, dat er b.v. tussen de twee kleppen een scheur in de kop zit , heeft iemand hiermee ervaring ?
Ook andere tips zijn welkom, want mijn trukendoos is even leeg .
Laszlo Mogyorossy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 7
30-05-2012 08:47 #908658
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 3e cylinder doet niet mee
Even voortdenkend op je verhaal: hete bougie, slecht functionerende cylinder kan het zo zijn dat de uitlaatklep niet lekker functioneert (warmte kan niet op tijd weg...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
30-05-2012 12:38 #908663
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 3e cylinder doet niet mee
Misschien kan een garage m.b.v een industri?le endoscoop via de bougie gaten in de cilinder naar eventuele defecten aan kleppen kijken.
Te heet worden kan wellicht ook komen doordat de motor te arm loopt, zien de overige bougie's er wel mooi uit?
Te heet worden kan wellicht ook komen doordat de motor te arm loopt, zien de overige bougie's er wel mooi uit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-05-2012 21:57 #908677
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 3e cylinder doet niet mee
krijg je ook geen druk in koelsysteem? heb ooit es een klein lek gehad in de koppakking bleef gewoon lopen pas na paar duizend km werd motor heet.(na een lange rit)
daarvoor gaf de bougie van de derde cilinder steeds problemen en waren de koelslangen erg hard
daarvoor gaf de bougie van de derde cilinder steeds problemen en waren de koelslangen erg hard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-05-2012 22:20 #908727
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 3e cylinder doet niet mee
co te arm afgesteld ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2012 00:33 #908750
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 3e cylinder doet niet mee
vaak zitten er bij deze motoren decentraal geplaatste vacuumleidingen. bijvoorbeeld voor de rembekrachtiger.
het kan net ongelukkig uitkomen zodat een bron van valse lucht (lekke bekrachtiger of aansluiting, etc) precies het mengsel van 1 cilinder verstoort. Dit kan ongelukkig uitpakken omdat cilinder 2 en 3 zowieso al ietsjes armer lopen dan de buitenste twee.
Probeer eerst eens wat er gebeurt met alle externe vacuum aansluitingen potdicht afgedopt?
het kan net ongelukkig uitkomen zodat een bron van valse lucht (lekke bekrachtiger of aansluiting, etc) precies het mengsel van 1 cilinder verstoort. Dit kan ongelukkig uitpakken omdat cilinder 2 en 3 zowieso al ietsjes armer lopen dan de buitenste twee.
Probeer eerst eens wat er gebeurt met alle externe vacuum aansluitingen potdicht afgedopt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets