Reviseren carburateur wel of niet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2012 18:10 #632003 door V300 register
Reviseren carburateur wel of niet? is gemaakt door V300 register
Ik heb een carburateur (weber110) uit een volvo '86 die ik wil gaan reviseren omdat op de huidige carburateur spelling op de kleppen heeft en niet lekker loopt hierdoor.

De carb die ik wil gaan reviseren is er ooit vanaf gekomen omdat die niet meer goed werkte na met een lekke koelvloeistof slang te hebben gereden, waarna uiteindelijk ook de koppakking lek ging. Toen der tijd heb ik dit op gelost door er een andere carb op te zetten.

Die carburateur is dus ooit een keer te warm geworden denk ik waardoor hij niet goed meer functioneert. Nu vraag ik me af of het nog zin heeft om die carburateur te reviseren oftewel wat zou er kapot zijn gegaan/ vervangen moeten wordem wil die carburateur ooit weer goed werken?
Of is het einde oefening met dat ding?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2012 18:29 #907778 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Reviseren carburateur wel of niet?
Waarschijnlijk is de carburateurvoet krom, die kun je weer gelijk slijpen/schuren op een glasplaat door er fijnkorrelig schuurpapier overheen te spannen en achtjes te draaien (ff de zoekfunctie gebruiken). Natuurlijk eerst checken of ie echt krom is.

edit: ik vraag me trouwens nu opeens af of je van ??n keer heet stoken een carbvoet krom krijgt...anders zou ik niet weten wat er opeens kapot gegaan is.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2012 19:06 #907780 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Reviseren carburateur wel of niet?
Krom trekken kan, volgens mij alleen als de voet te snel afgekoeld is.
normaal wordt een voet krom doordat die te vaak te vast aangedraaid wordt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2012 20:43 #907790 door V300 register
Ik weet nog dat er ook echt geen koelvloeistof meer in de leiding zat die lek was. Ook weet ik dat na het vervangen van de koppakking de carburateur niet goed meer af te stellen was. Vandaar dat we er een ander op hebben gezet.

Dus vraag ik me af, is dat dan nog te herstellen door revisie van de carb?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2012 20:06 #907981 door V300 register
Vanmiddag begonnen met het het uit elkaar schroeven van de carb. Daarbij als eerste de voet/voetplaat gecheckt of die krom was, met een aluminium waterpas. wat ik duidelijk kon zien was dat de waterpas aan de buiten kant gewoon goed op de voet stond en er in het midden toch wel een streepje licht tussen de waterpas en de voet door kwam. Maar nog groter dan een millimeter. Maar nu vraag ik me dus af wat is de marge voor een pakking want het is echt nihil vind ik zelf? Of betekent dit dat ik de voetstuk dus moet gaan vlakken?

Verder heb ik zojuist revisieset bestelt dus a.s. weekend gaat de carb gereviseerd worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2012 17:39 #909488 door V300 register
Carb is inmiddels gereviseerd en weer gemonteerd. Verwarmingsplaat en voet van de carb heb ik weer gevlakt want dat was echt nodig. Verder Rijd die nu inprincipe prima. Stationer is die afgesteld 800 toeren. Het probleem wat ik enkelt nog heb is dat met uitschakelen het motorblok af en toe nog een klein naschokie geeft.

In de How to: carburateur revisie van wouter76 staat dat je beter de aanwezige choke klep mechanisme niet te demonteren aangezien dit na her-montage de werking van de carburateur ernstig kan schaden!

Dit heb ik dus wel gedaan en was al gebeurt voor ik er erg in had. Maar naar mijn mening heb ik hem wel weer goed gemonteerd.
Ook heb ik het benzine filtertje wel vervangen ondanks dat er werd gezegt dat deze niet zou passen.

Ik heb dus mijn vraagtekens bij of het goed is wat ik heb gedaan? Kan het zo wezen dat het chokeklep mechaniche me voor deze naschoke zorgt??

Wel weet ik zeker dat onsteking wel op tijd staat want dat is afgelopen weeknd nog gecontroleert.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2012 19:17 #909494 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Reviseren carburateur wel of niet?
welke bougies zitten erin?
wat is het co-percentage?
klepspeling in orde?

nadieselen gebeurt als de motor niet goed afgesteld is of als de verkeerde bougies erin zitten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2012 21:27 #909508 door V300 register
oorzaak nr 1 van nadieselen is een defecte afsluiter waar via de afstelling op gecorrigeerd is zodat de motor blijft lopen.

klikt de afsluiter bij ingeschakeld contact en los/vast doen van de connector?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2012 17:26 #909538 door V300 register
Bougies zijn zowiezo goed, die deden het daarvoor ook prima. CO-gehalte kan ik niet meten, heb daar geen apparatuur voor.

Het rare is juist dat ik die naschok vandaag weer niet had maar gister wel 3x achter elkaar. Daarnaast heb ik in de afgelopen dagen ook gehad dat als ik stationair draaide de de auto licht schudden, wat ik vooral merkte aan me stuur die trilde. Maar net als met dat naschokken is dat de ene keer wel en andere keer loopt die weer rustig.

@ wouter, Welke afsluiter bedoel je precies, ik ben niet zo technisch onderbouwt helaas..

Waar ik zelf naar neig de oorzaak te zoeken bij is de afstelling van de choke klep? Of kan dat niet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2012 20:39 #911309 door V300 register
Sinds gister ben ik er waarschijnlijk achter waardoor het naschokken en het onregelmatig stationair lopen komt.
In mijn zoektocht naar een oplossing voor het probleem zijn we begonnen met het vervangen van de bougies. Daarvan waren 2 bougies duidelijk zwarter. Compresiemeting volgde met als resultaat 3x rond de 11.0- 11.2 en 1x rond 10.0. Volgens mijn 'monteur' was dit in principe 'goed', alleen is mijn 340 niet meer 100% zuiver af te stellen.

Dus nieuwe bougies erin gedaan en proefronde gereden. Al gauw bleek dat het naschokken (nadieselen) nog niet was verholpen. Verdeelkap en dergelijken gecheckt, daarbij konden we ook weinig vinden. Uiteindelijk uitgekomen bij de carburateur waar waarschijnlijk het probleem in zat.

Tijdens het reviseren van de carb heb ik ook de stationairsproeier vervangen.
Van de oude sproeier heb ik de sproeierkop(met daarop 50) overgezet op de nieuwe stationaire sproeier want op die kop stond 60. Ik had dus een nieuwe stationer sproeier met de oude sproeierkop gemonteerd. Zie op de foto wat het verschil is tussen beide pinnetjes waarover je de sproeierkop schuift. De oude werkt met een balletje wat ingedrukt moet worden (zoals bij een balpen) en bij de nieuwe werkt het doormiddel van het gehele pinnetje in te drukken.

Waarschijnlijk werkt het overzetten van de oude sproeierkop naar op de nieuwe stationairsproeier dus niet helemaal goed al hoewel ik wel op dit forum 'ergens' heb gelezen dat dit gedaan moest worden.
(Volgens mij in de 'How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)' van wouter76, overigens een heel duidelijke en handige beschrijving waar ik veel aan gehad heb!!)

Kortom de oude staionairsproeier zit er weer op. Ik heb nog geprobeert om met de nieuwe stationairsproeier dus met nieuwe kop(60) te rijden. Maar na een korte proefrit bleek het nadieselen nog steeds te gebeuren.

Wat ook opviel was dat na het monteren van de oude stationairsproeier de carb beter was af te stellen waardoor hij stationaire nu ook weer goed loopt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC