Slang radiator losgekomen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 13:54 #631975 door V300 register
Slang radiator losgekomen is gemaakt door V300 register
Beste Clubgenoten,

Afgelopen maandag reed ik op weg naar mijn werk, in mijn mooie rode volvo340. Opeens zag ik in mijn achteruitkijkspiegel een grote rookwolk. Deze werd veroorzaakt door een losgekomen slang van mijn radiator, met als gevolg dat de gehele inhoud van mijn radiator bestaande uit koelvloeistof mijn motor ingeblazen werd.

Dan nu mijn vragen.
Er is druk opgebouwd voordat de slag losschoot kan het zijn dat er iets van een ontluchting verstopt zat? Zo ja waar moet ik deze zoeken?

Ik kan natuurlijk de slang weer vastzetten, nieuwe koelvoeistof er in doen en hopen dat zich niet weer te veel druk op bouwt maar liever weet ik eerst waardoor de slang losgeschoten kan zijn.

Graag jullie suggesties/inzicht.

Groet,

Tjeerd Luijendijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 14:09 #907245 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slang radiator losgekomen
als je de slang weer aangesloten hebt contoleer dan even of de slang hard wordt als de motor loopt. is dat het geval dan is je koppakking lek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 14:11 #907246 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slang radiator losgekomen
Losgeschoten, dus niet gescheurd bij de slangklem?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 14:14 #907247 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slang radiator losgekomen
Tja, een koelsysteem is erop berekend dat er 0,75 bar overdruk kan ontstaan.

Een slang kan losschieten als de slangklem doorgeroest is. Als de slangklem nog heel is moet haast het rubber wel kapot gegaan zijn.

Een simpele check op de gezondheid van het blok is om de slang weer terug vast te maken, het systeem weer te vullen met koelvloeistof, wat in de slangen knijpen om de lucht eruit te krijgen, en dan starten.

Als het koelwater sterk stijgt in het reservoir bij gasgeven, of het erg begint te bubbelen en borrelen.... d?n is het niet goed!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 14:15 #907248 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slang radiator losgekomen
boem! 3 antwoorden in 5 minuten :P
hahahah

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 14:58 #907256 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slang radiator losgekomen
Bedankt iedereen,

Het was inderdaad een doorgeroeste slangenklem.

Ga hem morgen vervangen.

Om alle lucht uit het systeem te krijgen na bijvullen dus de slangen knijpen?

Iemand enig idee hoeveel liter vloeistof ik er in moet doen?

Groetjes,

Tjeerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 15:08 #907258 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slang radiator losgekomen
ik zie in een oude post van je dat je een 340 uit '84 hebt (altijd de moeite om direct dat soort zaken te vermelden bij een probleem!) die heeft al het nieuwere type koelsysteem:

- expansiedop weglaten
- kachelschuif vol in het rood
- koelvloeistof vullen tot de max (gaat ca 6,5 liter in alles maar aangezien de motor niet leeg zal zijn heb je aan een 5L flacon zowieso genoeg)
- motor starten en stationair laten draaien, regelmatig in de bovenste radiateurslang knijpen; dit helpt om de lucht uit het systeem te krijgen, dit doe je tot de thermostaat opent (bovenste slang wordt dan warm), tussendoor koelvloeistof bijvullen tot max als het niveau onder min duikt; af en toe ook wat gas geven om de lucht uit de rest van het systeem te krijgen en dat is het wel zo'n beetje.

beste is om als hij afgekoeld is nogmaals het peil te controleren en even de expansiedop los en vast te doen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD