Stotteren bij Choke na Carburateur revisie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2012 21:51 #631919 door V300 register
Stotteren bij Choke na Carburateur revisie is gemaakt door V300 register
Beste mensen,

Laat ik mij allereerst even voorstellen: Na het verkopen van mijn veel te nieuwe Toyota Corolla heb ik besloten een oldtimer te gaan rijden. In de eerste plaats scheelt dit natuurlijk veel geld en bovendien kan er dan weer fijn gesleuteld worden.

De eerste keus was een Mercedes 200 d van rond 1980, natuurlijk vallen deze allemaal uit elkaar en was de keuze voor een 340 snel gemaakt. Vooral omdat ik door Laurens Huizendveld (mede dankzij de gezelligheid op de sleuteldag) ben overgehaald om Hollands Glorie (CVT) te gaan rijden.

Nu ben ik via een advertentie op het forum bij een mooie 340GL (uit 1984 met rond de 118000 km teller 14.4 E) aangekomen, het ding rijd prima maar heeft wat liefde en aandacht nodig. De meneer van wie ik hem heb gekocht kon mij hem voor een zeer schappelijke prijs verkopen onder de voorwaarde dat ik lid werd van de club, wat ik dan ook met veel plezier heb gedaan! :)

Na het vervangen van olie / filter, vloeistoffen, bougie's en het stellen van de kleppen liep het ding al een stuk beter. Toen begon de acceleratiepomp te lekken. Revisiesetje gehaald en carburateur schoongemaakt en de belangrijke delen vervangen zoals zo mooi is beschreven in op het forum.

Prachtig! Ding loopt weer als een trein en ik heb een hoop geleerd over de mooie Weber DIR 32 104/REP 101. Nu is er echter een klein probleem, als ik met volle of halve choke rijd dan stotterd en schud de motor enorm. Bij een klein beetje choke valt hij zelfs bijna uit.

Eerst dacht ik dat het aan nog wat schoonmaakvloeistof lag maar na zo'n 100 km denk ik niet dat dat er nog iets mee te maken heeft. Ik heb het systeem nog een keer opengehaald en alles gecontroleerd maar hij is nog steeds niet 100 %. Een beetje raar omdat hij voor de revisie dit niet vertoonde en voor de rest alles nu PERFECT :D is..

Kan iemand mij misschien een hint geven waar ik moet gaan kijken?

Bij voorbaat dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2012 22:35 #903222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren bij Choke na Carburateur revisie
Mooi verhaal ;)

Okee.. dus kunnen we raak vragen I guess :P

Lijkt me een mengselprobleem. Idee achter de choke is dat je een groter vacu?m cre?ert dan "normaal", waardoor er meer benzine aangezogen wordt bij relatief minder lucht, en de motor dus rijker loopt. Reden hier voor is dat als de motor nog koud is, de benzine slechter verdampt en daardoor niet allemaal verbrand. Dus heb je meer benzine nodig, waarvan er genoeg verdampt, om de motor vloeiend te laten lopen.

Dus: Heb je de CO netjes afgesteld en heb je de vlotterhoogte (gemeten incl. pakking) afgesteld?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2012 23:44 #903231 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren bij Choke na Carburateur revisie
je weet dat de choke alleen nodig is als de motor nog koud is?

dus als de motor warm is, is het helemaal normaal dat ie dan heel erg gaat bokken als je de choke erop trekt...

maar misschien mis ik iets?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2012 12:09 #903330 door V300 register
Aan de CO schroef heb ik niet gezeten, deze is laatst nog gemeten en was perfect, ook de vlotterhoogte was goed. Ik weet ook dat de choke is voor een koude motor ;)

Inmiddels heb ik ontdekt waarom hij zo moeilijk loopt met volle choke. De choke klep is niet goed afgesteld, als ik hem helemaal uittrek dan sluit hij de luchttoevoer naar de eerste trap GEHEEL af. Dit is natuurlijk niet de bedoeling omdat de motor dan helemaal geen lucht meer krijgt..

Nu heb ik de vraagbaak en de Haynes doorgelezen. Om de chokeklep af te stellen dient een plastic vulringetje in het mechanisme aangepast te worden.

Het volgende probleem ontstond: als ik dit onderdeel aanpas dan zal het choke pull-off membraan niet meer geheel worden bediend omdat deze rechtstreeks aan hetzelfde beugeltje vastzit.

Weet iemand hoe ik deze correct af moet stellen?

Uiteraard bedankt voor alle mooie tips! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2012 22:41 #903374 door V300 register
Aha. Kun je die choke kabel niet gewoon wat opschuiven op de carb? Zit toch met zo'n schroefje vast op de metalen kern.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2012 22:55 #905859 door V300 register
staat in ledenmenu , als choke helemaal uitgetrokken is is de klep inderdaad dicht.
Als de motor loopt trekt het vacuum deze weer een stukje open.
Je kunt het controleren door de choke helemaal open te trekken en dan met de hand chokemembraan in te drukken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2012 18:34 #906030 door V300 register
Het chokemembraan is ook vernieuwd en kan vrij bewegen, het probleem is echter dat het membraan de chokeklep niet geheel openduwt. te veel weerstand / speling in het mechanisme van stangetjes.

Bijzonder vreemd is dat de choke - nu ik dit weekend gas heb laten installeren bij Orsouw - nu wel goed functioneert.. Morgen eens een stukje op benzine rijden, kijken hoe het nu gaat..

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2012 18:41 #906033 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stotteren bij Choke na Carburateur revisie
via de kabel chokeklep helemaal dicht
via menbraam ingedrukt houden, klep 5 a 6mm open

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2012 23:23 #906179 door V300 register
Dank je voor de tip Anjo!
Ik heb het nog niet verder kunnen onderzoeken omdat...

...vandaag zich een volgend probleem voordeed:
Na het laten installeren van LPG door Orsouw heeft de beste man het koelvloeistof reservoir bijgevuld, helaas best wel een beetje te vol. Ik dacht, lekker doorrijden, loopt er wel uit via het expansievaatje als er niet nog wat lucht in het systeem zit.

Vandaag dus lekker 120 km op gas :D gereden, de laatste paar kilometers een paar keer voorzichtig gas gegeven om te ontdekken hoeveel van mijn geliefde paarden meneer Orsouw had ontvoerd. Best nog redelijke acceleratie gelukkig!

Parkeer de auto, stoom vanonder de motorkap... :S HELE motorruimte nat. Aan de voorkant bij de fan, aan allebei de zijkanten van het blok, op de bovenkant. Overal behalve op en rond het expansievat. Ik dacht dat er een slang geknapt was ofzo.

Paar uur later de auto rustig laten warmlopen en wat koelvloeistof bijgevuld (het vaatje was gelukkig maar een beetje leegelopen). Vreemd genoeg helemaal geen lekkage ofzo, rustig met 90 (normale snelheid :P) naar huis gereden en nergens meer last van gehad.

Nu rijzen er dus de volgende vragen:
1) De grootste hoeveelheid vloeistof bevond zich rond mijn waterpomp, zit daarop ook een veiligheidsklep?
Ook na wat knijpen in de slangen was geen druppel te bekennen, duidelijk geen normale lekkage..

2) Op welke andere manier (niet via de klep in de dop van het vaatje) kan vloeistof uit je systeem ontsnappen zonder schade te veroorzaken?

Heel vreemd dat er bijna een liter koelvloeistof is verdwenen uit het systeem zonder lekkage of via de dop van het vaatje..

PS:
Orsouw heeft een mooi groot roestgat ontdekt in mijn chassis bij de kriksteun achter.. Ik voel een nieuwe hit aankomen, barbecue?n met het lasapparaat, word een gezellige zomer onder de auto voor de apk in oktober! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2012 23:28 #906184 door V300 register
Als het vaatje maar een beetje is leeggelopen, dan leek de ravage erger dan het in werkelijkheid was. Zolang er nog maar voldoende in de radiateur zit (en de motor dus niet te heet wordt), is er niks aan de hand, heb ik ook eens gehad. Maar dan nog de vraag waar het vandaan komt. De dop van de radiateur geklapt? Als je daarna rustig hebt gereden...Meehh, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC