B14.xE
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2012 16:38 #631875
door Alex (GAST)
B14.xE is gemaakt door Alex (GAST)
Hallo Allemaal,
Onlangs ben ik begonnen met het opruimen van de schuur (lees: verplaatsen van onderdelen):crazy1:en zo nu en dan verkoop ik wat via de "Gezocht/Gevraagd"-advertenties.
Ik heb een 1400cc blok gevonden, maar heb stom genoeg niet naar de typenummer gekeken op het blok.
Nu heb ik een vraag, er zit geen microschakelaar op de carburateur, maar wel een balg aan het vliegwielhuis.
Het lijkt er dus op dat het een CVT-blok is, maar dat er geen microschakelaar op heeft gezeten.
Of dat er ooit een andere carburateur op is gezet.
Het vliegwielhuis heeft ook geen (groot) gat voor de BDP-sensor, dus het lijkt erop dat deze geen Renix heeft gehad.
Het blok komt bij iemand weg die vroeger met 343's gecrosst hebben en dit blok hadden ze nog over, volgens hem was het een automaat.
Maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen.
Ik vraag mij nu af of ik nog elders aan kan zien of het nu wel een CVT-blok of een handbak-blok is en/of dat veel uitmaakt?
Daarnaast, tot aan welk typenummer/bouwjaar hadden de blokken een microschakelaar (en waar op het blok/of alleen op carburateur) en vanaf welk bouwjaar de renix i.c.m. de BDP-sensor?
Mijn ex-83'er GL had geen microschakelaar meer.
Alvast hartelijk dank voor antwoord.
Mvg,
Alex.
Onlangs ben ik begonnen met het opruimen van de schuur (lees: verplaatsen van onderdelen):crazy1:en zo nu en dan verkoop ik wat via de "Gezocht/Gevraagd"-advertenties.
Ik heb een 1400cc blok gevonden, maar heb stom genoeg niet naar de typenummer gekeken op het blok.
Nu heb ik een vraag, er zit geen microschakelaar op de carburateur, maar wel een balg aan het vliegwielhuis.
Het lijkt er dus op dat het een CVT-blok is, maar dat er geen microschakelaar op heeft gezeten.
Of dat er ooit een andere carburateur op is gezet.
Het vliegwielhuis heeft ook geen (groot) gat voor de BDP-sensor, dus het lijkt erop dat deze geen Renix heeft gehad.
Het blok komt bij iemand weg die vroeger met 343's gecrosst hebben en dit blok hadden ze nog over, volgens hem was het een automaat.
Maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen.
Ik vraag mij nu af of ik nog elders aan kan zien of het nu wel een CVT-blok of een handbak-blok is en/of dat veel uitmaakt?
Daarnaast, tot aan welk typenummer/bouwjaar hadden de blokken een microschakelaar (en waar op het blok/of alleen op carburateur) en vanaf welk bouwjaar de renix i.c.m. de BDP-sensor?
Mijn ex-83'er GL had geen microschakelaar meer.
Alvast hartelijk dank voor antwoord.
Mvg,
Alex.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2012 16:59 #902014
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.xE
De microswitch op de carburateur is enkel en alleen op de 2 eerste jaren geleverd. vanaf modeljaar 1978 is het tachorelais ingevoerd, vanaf dat punt dus g??n microswitch meer op de carburateur.
De balg op het koppelingshuis is altijd aanwezig bij CVT modellen; 1976-1992
de renix sensor is pas vanaf modeljaar 1984. Vanaf dan heb je B14.3 of B14.4 met renix.
Je hebt dus ??n van de volgende types liggen:
- een B14.0 van modeljaar 1978
- een B14.1 of B14.2 van modeljaar 1979 t/m 1983
- E of S uitvoering van bovenstaande, afhankelijk van de carburateur
In de tussentijd is de waterpomp en de koelfan ook nog gewijzigd. Is dat nog dezelfde pomp als de daf/volvo 66? of al het grote model zoals de latere 340's?
De balg op het koppelingshuis is altijd aanwezig bij CVT modellen; 1976-1992
de renix sensor is pas vanaf modeljaar 1984. Vanaf dan heb je B14.3 of B14.4 met renix.
Je hebt dus ??n van de volgende types liggen:
- een B14.0 van modeljaar 1978
- een B14.1 of B14.2 van modeljaar 1979 t/m 1983
- E of S uitvoering van bovenstaande, afhankelijk van de carburateur
In de tussentijd is de waterpomp en de koelfan ook nog gewijzigd. Is dat nog dezelfde pomp als de daf/volvo 66? of al het grote model zoals de latere 340's?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2012 17:21 #902015
door V300 register
Een B14-3E is ook nog niet uit te sluiten. Ik heb een 3E zonder renix in mijn 340 uit modeljaar 1983.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2012 20:04 #902024
door V300 register
ja, dat klopt! ik vermoed dat Alex het wel gezien had/opgevallen was als er een enkele solex carburateur op zat (zoals bij jouw 3E) maar je hebt die ook nog als B14.3S gehad en dat zie je van buiten niet t.o.v. de B14.2S (ook een weber)
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2012 22:05 #902032
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic B14.xE
Hallo,
Dank voor de snelle antwoorden!
Als ik het goed begrijp kun je dus een blok hebben met tachorelais en toch met contactpuntjes ontsteking? (tachorelais i.p.v. microschakelaar?)
En dan later werd er renix ingevoerd ter vervanging van de contactpunten?
Stom genoeg heb ik niet gekeken naar de nummers die erin geslagen staan, zal dat ff doen morgen.
Dat maakt e.e.a. toch wat helderder.
Het is in ieder geval wel een blok met een Weber carburateur.
Ik sta namelijk voor de keuze om op langere termijn voor een B14.4E te kiezen of voor deze B14.xE.
Liever verkoop in ??n van deze blokken om de beste keuze voor mezelf te bewaren als reserve of voor een leuk projectje (heb nog altijd een 'donor' DAF 77).
Groetjes Alex.
Dank voor de snelle antwoorden!
Als ik het goed begrijp kun je dus een blok hebben met tachorelais en toch met contactpuntjes ontsteking? (tachorelais i.p.v. microschakelaar?)
En dan later werd er renix ingevoerd ter vervanging van de contactpunten?
Stom genoeg heb ik niet gekeken naar de nummers die erin geslagen staan, zal dat ff doen morgen.
Dat maakt e.e.a. toch wat helderder.
Het is in ieder geval wel een blok met een Weber carburateur.
Ik sta namelijk voor de keuze om op langere termijn voor een B14.4E te kiezen of voor deze B14.xE.
Liever verkoop in ??n van deze blokken om de beste keuze voor mezelf te bewaren als reserve of voor een leuk projectje (heb nog altijd een 'donor' DAF 77).
Groetjes Alex.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2012 20:02 #902679
door Alex (GAST)
Hierbij de plaatjes van het blok.
En hier nog de 'schutbordzijde' van de carb.
ik hoop dat de foto's niet te groot zijn.
Nu de vraag, is het wel een vario-blok of zit er een verkeerde carburateur op?
Over het motornummer;
mijn gele 343 van '77, heeft nog een 'DAF'-type plaatje.
de beige 343 van '77 heeft al een 'Volvo'-type plaatje, net zoals deze.
Beide 77's hebben een carb. met opschrift 32DIR57T.
(de 'T' staat vast niet voor 'Turbo'...
)
Wat is de herkomst van de carb. op dit blok en kan ik hem nog eventueel ombouwen tot eentje met microschakelaar of is dit niet zo verstandig?
Groeten Alex.
En hier nog de 'schutbordzijde' van de carb.
ik hoop dat de foto's niet te groot zijn.
Nu de vraag, is het wel een vario-blok of zit er een verkeerde carburateur op?
Over het motornummer;
mijn gele 343 van '77, heeft nog een 'DAF'-type plaatje.
de beige 343 van '77 heeft al een 'Volvo'-type plaatje, net zoals deze.
Beide 77's hebben een carb. met opschrift 32DIR57T.
(de 'T' staat vast niet voor 'Turbo'...

Wat is de herkomst van de carb. op dit blok en kan ik hem nog eventueel ombouwen tot eentje met microschakelaar of is dit niet zo verstandig?
Groeten Alex.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2012 20:05 #902680
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B14.xE
Nou Alex, ik denk dat je je beter eens achter de oren kunt krabben of je uberhaupt wel een B14.0 in een auto wilt hangen als de motor vervangen moet worden... het zijn nou niet bepaald betrouwbare motoren met een lange levensduur namelijk

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-03-2012 20:37 #902688
door V300 register
tis een 32DIR73 trouwens 
Dit is een motor van een modeljaar 1978. B14.0E zonder microswitch.
alles helemaal origineel maar ziet er wel behoorlijk onderkomen uit. Zou eerst eens een compressiemeting doen voor je er verder je handen aan vuil maakt...

Dit is een motor van een modeljaar 1978. B14.0E zonder microswitch.
alles helemaal origineel maar ziet er wel behoorlijk onderkomen uit. Zou eerst eens een compressiemeting doen voor je er verder je handen aan vuil maakt...
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2012 20:49 #902692
door Alex (GAST)
Dus toch 32DIR73, was er al niet zeker van... 
Nou, betrouwbaar of niet, de techniek van een DAF 600 is ook niet betrouwbaar. Maar als je alles origineel wilt hebben, tja...
En wat is een lange levensduur? Ik ga ammenooitniet de 100dkm halen in mijn leven met de 343 als het blok eenmaal gereviseerd is.
Maar ik begrijp dat ik beter kan gaan zoeken naar een ander blokje, gezien deze bij een 78'er hoort?

Nou, betrouwbaar of niet, de techniek van een DAF 600 is ook niet betrouwbaar. Maar als je alles origineel wilt hebben, tja...
En wat is een lange levensduur? Ik ga ammenooitniet de 100dkm halen in mijn leven met de 343 als het blok eenmaal gereviseerd is.
Maar ik begrijp dat ik beter kan gaan zoeken naar een ander blokje, gezien deze bij een 78'er hoort?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-03-2012 21:20 #902697
door V300 register
nou, als je de 32DIR57T carburateur overzet is de rest exact hetzelfde, zover ik weet.
En je kunt er ook een microswitch op zetten, de bevestigingspunten zitten er voor volgens mij.
En je kunt er ook een microswitch op zetten, de bevestigingspunten zitten er voor volgens mij.
Moderators: Mark Smeets