druklager?
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2012 17:04 #631774
door J. Ruiter
druklager? is gemaakt door J. Ruiter
bij mijn nieuwe aanwinst.,een 89er 340 variomatic is er een probleem.als ik de auto start gaat deze een bak herrie maken..met wegrijden maakt die ook nog een bak herrie..als de 340 eenmaal rolt is het geluid weg..iemand een idee of het druklager is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2012 17:38 #899018
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic druklager?
Zou kunnen.
Wat is dat voor n geluid,schuren,piepen,kraken,rammelen?
Wat is dat voor n geluid,schuren,piepen,kraken,rammelen?
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2012 20:05 #899037
door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic druklager?
een schurend geluid
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2012 20:14 #899039
door V300 register
Dan zal het vermoedelijk het druklager zijn ja.Is de koppelingsplaat nog goed?
Heeft de auto "kruipneigingen" als je hem in D of R zet (handrem los)?
Heeft de auto "kruipneigingen" als je hem in D of R zet (handrem los)?
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2012 20:49 #899042
door J. Ruiter
de koppelingsplaat is 10.000 km geleden vervangen.,de auto heeft geen kruipneigingen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2012 22:52 #899238
door V300 register
nee, dat is niet het druklager, dat blijft namelijk lawaai maken ook als je rijdt. je hoort het dan alleen niet meer zo duidelijk omdat er nog meer lawaai omheen zit.
het lager wat stopt met draaien als de koppeling aangrijpt zit in het vliegwiel en heet het toplager. (Geen idee vanwaar die naam komt, maar zo heet het nu eenmaal
)
Dat toplager kun je gewoon vervangen, maar het is een flinke klus want heel de koppeling moet er weer voor uit elkaar. Als je een koppeling open maakt is het dus zowieso verstandig om dit lager te vervangen - samen met het lager van de koppelingsas in het achterdeel van 't koppelingshuis.
het lager wat stopt met draaien als de koppeling aangrijpt zit in het vliegwiel en heet het toplager. (Geen idee vanwaar die naam komt, maar zo heet het nu eenmaal

Dat toplager kun je gewoon vervangen, maar het is een flinke klus want heel de koppeling moet er weer voor uit elkaar. Als je een koppeling open maakt is het dus zowieso verstandig om dit lager te vervangen - samen met het lager van de koppelingsas in het achterdeel van 't koppelingshuis.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2012 21:41 #899300
door J. Ruiter
als ik dat toplager en het lager van de koppelingsas in het achterdeel van 't koppelingshuis vervang.,is het dan verstandig om de koppelingsplaat en drukgroep ook te vervangen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-02-2012 10:00 #899342
door V300 register
Niet als de koppeling 10.000 km geleden al is vervangen. Toplager kost iets van 11 euro bij Dafhobby.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-02-2012 11:29 #899427
door V300 register
Dat is een standaardlager code 6303; is nogal makkelijk te vinden. Wel zorgen dat je een exemplaar met afdichting aan beide zijden scoort.
www.neita.nl/winkel/lagers63002rs.html
Toyo 6303 2RS, japanse productie. Ze hebben ook een RVS uitvoering (andere categorie) maar die komen uit china en heeft een veel lagere toelaatbare belasting. kan zijn dat dit beter is voor de toepassing, maar ik zou de gok niet nemen.
Een aandachtspunt is trouwens wel de 'tolerantiering' dat is het dunne gebobbelde plaatje wat rond de as gevouwen zit. Deze moet eigenlijk bij iedere demontage van de koppeling vervangen worden.
www.starhidropar.com.tr/Pdf/Ball%20Trans...pe%20Handles_199.pdf
ik weet de exacte maten niet uit mn hoofd maar het moet een BN type zijn (de bultjes naar buiten) van 17mm nominale diameter (= de binnenmaat van het lager)
www.neita.nl/winkel/lagers63002rs.html
Toyo 6303 2RS, japanse productie. Ze hebben ook een RVS uitvoering (andere categorie) maar die komen uit china en heeft een veel lagere toelaatbare belasting. kan zijn dat dit beter is voor de toepassing, maar ik zou de gok niet nemen.
Een aandachtspunt is trouwens wel de 'tolerantiering' dat is het dunne gebobbelde plaatje wat rond de as gevouwen zit. Deze moet eigenlijk bij iedere demontage van de koppeling vervangen worden.
www.starhidropar.com.tr/Pdf/Ball%20Trans...pe%20Handles_199.pdf
ik weet de exacte maten niet uit mn hoofd maar het moet een BN type zijn (de bultjes naar buiten) van 17mm nominale diameter (= de binnenmaat van het lager)
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-02-2012 18:36 #899654
door J. Ruiter
vanmiddag bij vomd( volvo onderdelen magazijn dordrecht)geweest met de 340.,en die wist me te vertellen dat het speciale onderdelen waren voor de 340..gelukkig vond ik een lager koppelingshuis al in het dashboardkastje..nieuw in verpakking van dafhobby..dus ik denk dat ik maar eens bij dafhobby gaat snuffelen..
Moderators: Mark Smeets