Dynamische ontsteking afstelling (contact puntjes).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2012 15:17 #631761 door V300 register
Dynamisch ontsteking afstellen (contact puntjes) met behulp van een 'testkast', gebeurt dat altijd in combinatie met een stroboscooplamp? Of kan het ook zonder (stroboscooplamp)?

(Staat het onderwerp hier goed, of dient het bij 'Licht en elektra' te staan?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2012 15:59 #899013 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dynamische ontsteking afstelling (contact puntjes).
ontstekingssysteem vragen mogen wat mij betreft gewoon in het motor&aandrijving gedeelte.

De testkast kan volgens mij alleen gebruikt worden voor het vaststellen van de contacthoek, het dynamisch bepalen van het ontstekingstijdstip doe je inderdaad met een stroboscooplamp.

Alleen een volvo testkast (ik heb een vermoeden waar deze vraag vandaan komt :-) ), is volgens mij niet zo zinvol. Je bent naar mijn bescheiden mening beter af met een modern multifunctie apparaat. Er zijn -redelijk prijzige- stroboscooplampen met aanvullende functies, daarmee kun je volgens mij ook de contacthoek bepalen.

Een antieke testkast is geweldig voor de looks van je hobby garage, maar echt praktisch zijn die dingen volgens mij nooit geweest :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2012 21:02 #899477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dynamische ontsteking afstelling (contact puntjes).

antiekeradio;193376 schreef :
De testkast kan volgens mij alleen gebruikt worden voor het vaststellen van de contacthoek, het dynamisch bepalen van het ontstekingstijdstip doe je inderdaad met een stroboscooplamp.

Alleen een Volvo testkast (ik heb een vermoeden waar deze vraag vandaan komt :-) ), is volgens mij niet zo zinvol. Je bent naar mijn bescheiden mening beter af met een modern multifunctie apparaat. Er zijn -redelijk prijzige- stroboscooplampen met aanvullende functies, daarmee kun je volgens mij ook de contacthoek bepalen.

Een antieke testkast is geweldig voor de looks van je hobby garage, maar echt praktisch zijn die dingen volgens mij nooit geweest :)

Tot het stellen van mijn vraag kwam ik, toen ik onlangs mijn gedachten over vroegere ontstekingsafstellingen liet gaan die met behulp van afstel apparatuur ('ontstekings kast') waren uitgevoerd. Ik kon mij daarbij niet meer herinneren dat er een stroboscooplamp bij was gebruikt. (Betrof contacthoek afstellen + tijdstip).

Wat een 'Volvo testkast' is weet ik niet, hoe die eruit ziet. Bestaat daar een plaatje van?

Het plaatje dat ik hierbij plaats betreft dat een 'antieke testkast'? Rechts (ongeveer) onderin geeft het plaatje een stroboscooplamp te zien. De kopse kant van dat ding laat een (tamelijk iel) metertje zien. Of dat alleen een contacthoekmeter is of alleen toerenteller, of een combinatie van die twee weet ik niet. En zal die bedoelde afstellamp standaard bij het apparaat hebben gezeten, of is dat iets wat later er aan toegevoegd is? Het grote meetinstrument op het apparaat zelf zal, denk ik, in ieder geval het toerental van de motor aangeven. En misschien ook, omschakelbaar, de contacthoek kunnen aangeven?

Bijlagen:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC