123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2011 11:20 #631632
door V300 register
123-Ontsteking, Zou je er iets van merken. is gemaakt door V300 register
Al een tijdje kom ik ze tegen op internet. De 123 elec. ontsteking. Zou het iets zijn om dit in te bouwen in een B14-3E met contactpunten. Of zijn de kosten het voordeel niet waard? Heeft er iemand ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2011 12:16 #893459
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
123 Ignition is in elk geval al zeer gewaardeerd in de Dafwereld. Ik zit ook te overwegen om het in mijn Daf te stoppen. Het scheelt je niet alleen afstelgezeur maar zorgt er ook voor dat je ontstekingstijdstip niet verloopt.
Echter: de 123 moet wel de goede ontstekingscurve voor jouw motor hebben. Die zit in elk geval niet voorgeprogrammeerd in de set die voor ons type motor (Renault C-type) bedoeld is. Het is een beetje zonde om die poen voor zo'n ding neer te leggen en dan een half resultaat te halen omdat je hem noodgedwongen op de setting van een Daf 1.3 zet.
Dus:
1) ontstekingscurve uit de boeken opsnorren en een 'custom' 123 ignition zelf instellen of laten instellen
2) de complete elektronische ontsteking van een B14.3 met Renix overzetten
Echter: de 123 moet wel de goede ontstekingscurve voor jouw motor hebben. Die zit in elk geval niet voorgeprogrammeerd in de set die voor ons type motor (Renault C-type) bedoeld is. Het is een beetje zonde om die poen voor zo'n ding neer te leggen en dan een half resultaat te halen omdat je hem noodgedwongen op de setting van een Daf 1.3 zet.
Dus:
1) ontstekingscurve uit de boeken opsnorren en een 'custom' 123 ignition zelf instellen of laten instellen
2) de complete elektronische ontsteking van een B14.3 met Renix overzetten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2011 12:41 #893460
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
Als er geen curve voor is dan zal de beslissing makkelijker worden. Ik hou het bij mijn contactpunten. dan maar ieder half jaar laten afstellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2011 13:46 #893466
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
De enige andere mogelijkheid die ik voor je kan verzinnen is dat je de ontstekingscurve eventjes in een mailtje zet naar 123 en vraagt of deze overeenkomt met een van de reeds bestaande instellingen van de Renault-set. Er zit namelijk wel een instelling voor een Renault 5 met 1400-motor bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2011 21:25 #893494
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
en uit het hoofd heeft die ook een solex carburateur maar ook dezelfde nokkenas en compressie dus grote kans dat die heel erg goed in de buurt zit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2011 22:06 #893503
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2011 22:15 #893505
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
De Renault 5 1.4 in het lijstje van 123 is overigens de oer-R5 met automaat, kan er geen curves van vinden. Nouja mailen met 123 zou ik zeggen. Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-12-2011 00:39 #893612
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 123-Ontsteking, Zou je er iets van merken.
aandachtspunt is overigens wel dat de carburateur van de B14.3 met contactpunten anders is als de B14.3 met renix, en het verschil zit hem in het voor de ontsteking belangrijkste deel: de plaats van de aansluiting voor het vervroegingsvacu?m.
kun je niet zomaar uitwisselen.
als je 123 ontsteking kunt programmeren kun je alles zo laten en bovenstaande curve erin zetten. nog een graad op 2 extra vervroegen ivm betere kwaliteit brandstof die we tegenwoordig hebben, en gaan met de banaan.
kun je niet zomaar uitwisselen.
als je 123 ontsteking kunt programmeren kun je alles zo laten en bovenstaande curve erin zetten. nog een graad op 2 extra vervroegen ivm betere kwaliteit brandstof die we tegenwoordig hebben, en gaan met de banaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets