electrische fan die laat aanspringt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2011 22:06 #631573
door V300 register
electrische fan die laat aanspringt. is gemaakt door V300 register
Zoals zovelen hier in Nederland kom ik geregeld in 1 of andere opstopping terecht dat men een file noemt. Nu leg ik me er altijd bij neer en was het ook 1 van de redenen waarom ik geen handbak meer wilde, maar met mijn starletje stond ik toch altijd wat geruster te wachten tot het moment dat de autos voor me besluiten om toch maar weer verder te rijden naar huis. Dat komt omdat bij de starlet de temperatuur meter gewoon naar het midden ging en zelfs na een uur in de file nog geen milimeter over het midden van de schaal kwam.
Bij mijn 340 blijft de meter tijdens het rijden gewoon prima net iets voor het midden van de schaal staan, maar als ik een tijdje stil sta, zie ik het metertje naar de enge kant van de schaal kruipen en een tikke voor 3 kwart van de schaal besluit de thermoschakelaar van de radiateur dat ie het toch wel warm krijgt en maar even gaat blazen. Dan loop de temperatuur niet verder meer op, maar echt snel afkoelen naar de veilige kant van de schaal doet ie ook niet, totdat ik weer een kilometertje mag gaan rijden van de file. Nu ruik ik de dennennaalden al en is de temperatuur buiten nogal fris, maar hoe moet dat straks in de zomer als het 30 graden is buiten? Zijn er schakelaars die de koelvin wat eerder laten draaien?
Ik ga in augustus met de volvo naar England, en mijn route gaat onder Londen langs en als je van file rijdt, kan ik je die weg echt aanraden, met vertragingen van 2uur enzo. Ik wil niet dat ik daar mijn motorblokje ga koken.
Maak ik me druk om niets, of zijn er manieren om mij geruster te stellen in de file?
Bij mijn 340 blijft de meter tijdens het rijden gewoon prima net iets voor het midden van de schaal staan, maar als ik een tijdje stil sta, zie ik het metertje naar de enge kant van de schaal kruipen en een tikke voor 3 kwart van de schaal besluit de thermoschakelaar van de radiateur dat ie het toch wel warm krijgt en maar even gaat blazen. Dan loop de temperatuur niet verder meer op, maar echt snel afkoelen naar de veilige kant van de schaal doet ie ook niet, totdat ik weer een kilometertje mag gaan rijden van de file. Nu ruik ik de dennennaalden al en is de temperatuur buiten nogal fris, maar hoe moet dat straks in de zomer als het 30 graden is buiten? Zijn er schakelaars die de koelvin wat eerder laten draaien?
Ik ga in augustus met de volvo naar England, en mijn route gaat onder Londen langs en als je van file rijdt, kan ik je die weg echt aanraden, met vertragingen van 2uur enzo. Ik wil niet dat ik daar mijn motorblokje ga koken.
Maak ik me druk om niets, of zijn er manieren om mij geruster te stellen in de file?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2011 22:10 #891681
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic electrische fan die laat aanspringt.
Ik zit zelf een elektrische fan inbouwen. Gewoon door een extra schakelaar in te bouwen en daarachter een fan die je zelf in kunt schakelen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2011 22:22 #891682
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic electrische fan die laat aanspringt.
Zo hoort het dus gewoon te werken. Temperatuurmeter rond het midden en op 3 kwart de koelvin aan. Niks aan de hand dus...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2011 22:33 #891687
door V300 register
Had ik ook met m'n witte, maakte me er geen zorgen om, want volgens Erik was dit precies zoals het hoorde (fan was in eerste instantie niet aangesloten, dus dit hebben we toen goed gecheckt).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2011 00:47 #891692
door V300 register
bij sommige auto's komt de fan iets eerder in, en blijft de temperatuur ook wat lager. Zolang de fan draait heeft de motor genoeg koeling om stationair te lopen bij 40 graden in de zon.
Vergis je overigens niet dat de temperatuurmeters ook wel iets kunnen afwijken.
Duidelijk mindere koelcapaciteit kan ook komen door anti lek middeltjes die een vorige eigenaar / monteur in het koelsysteem gegooid heeft. zijn daar aanwijzingen voor?
Vergis je overigens niet dat de temperatuurmeters ook wel iets kunnen afwijken.
Duidelijk mindere koelcapaciteit kan ook komen door anti lek middeltjes die een vorige eigenaar / monteur in het koelsysteem gegooid heeft. zijn daar aanwijzingen voor?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2011 07:16 #891697
door V300 register
nee, geen aanwijzingen voor creatief met dichtingen. In 2008 is er een nieuwe radiateur ingegaan en alle beurtjes zijn ieder jaar netjes uitgevoerd en opgeschreven. Als er wat stuk was, werd het gewoon vervangen.
Ik ben gerustgesteld en de zomer mag onderhand wel weer komen vind ik.
Nu eerst de koningin maar even van de ruiten afkrabben en gaan werken..
Bedankt!
Ik ben gerustgesteld en de zomer mag onderhand wel weer komen vind ik.
Nu eerst de koningin maar even van de ruiten afkrabben en gaan werken..

Bedankt!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2011 08:11 #891698
door V300 register
Ik zou die metertjes niet teveel vertrouwen. Idem met benzinemeters. Bij elke auto is dat verloop weer anders. Ik zou me geen zorgen maken.
Moderators: Mark Smeets