Welke kleur koelvloeistof?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-10-2011 21:16 #631504
door V300 register
Welke kleur koelvloeistof? is gemaakt door V300 register
Welke kleur koelvloeistof is het beste voor een 1.4 cvt van het laatste bouwjaar? Blauw, groen of roze/rood?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-10-2011 21:38 #886764
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke kleur koelvloeistof?
De kleur is afhankelijk van de bevries-temperatuur van de vloeistof. De preciese waarden weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik dacht dat blauw tot -15, en roze tot -25 ofzo kan. Zolang je niet over de zuidpool gaat rijden heb je in principe dus genoeg aan de blauwe. Lagere temperatuur is overkill in nederland en dus onnodig duur
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2011 22:05 #886767
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Welke kleur koelvloeistof?
Kijk op de verpakking naar de bevriezingstemperatuur
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 20:43 #886810
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Welke kleur koelvloeistof?
Als je koelvloeistof meen op antivries basis en dan de soort die je moet verdunnen dan kun je zelf bepalen welk temperatuur je wil, wel mengen met demi water.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-10-2011 20:17 #886944
door V300 register
De blauwe koelvloeistof is voor oude "ijzeren" motorblokken, de roze/rode voor de modernere aluminium blokken. De rode kun je wel in de oude blokken gooien maar de blauwe niet in de aluminium blokken . . . .
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-10-2011 21:30 #886946
door V300 register
Gewoon lekker een paar flessen van die blauwe bij de Action halen en niet verdunnen, werkt echt super, spreek uit ervaring.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-10-2011 20:21 #889559
door V300 register
ok jongens, volgende volvoice technotip inspiratie is gevonden... als ik dit zo lees valt de kennis over koelvloeistof nog wel wat te verbeteren!! 
de vraag waar het topic mee begint is op meerdere manieren uit te leggen, wat het antwoord verandert.
Vraagt de topicstarter:
A) wat is de beste vloeistof om bij de reeds aanwezige drab in mijn het koelsysteem bij te vullen ?
of bedoelt ie;
wat is technisch gezien de beste vloeistof om mijn koelsysteem mee te verversen.
Bij vraag A ontbreekt de info wat de toestand en/of kleur van de huidige vloeistof is. Waarschijnlijk/op de gok zit er ouderwetsche glycol remvloeistof in en kun je dat er ook het beste weer bij gooien. Het is ook mogelijk om G12+ bij te vullen (dit verdraagt elkaar, G12 zonder plus NIET!!!) maar dat is zonde van de vloeistof omdat je dan een ongunstige rekensom aan het doen bent. (4 liter rotzooi + 1 liter longlife vloeistof = 5 liter rotzooi)
Als de huidige vloeistof niet goed meer is, troebel of zelfs roestkleurig, dan moet je zowieso adviseren om geheel te verversen, en geldt het antwoord op vraag B.
Bij vraag B is het antwoord simpeler omdat je dus uitgaat van gehele verversing; de beste vloeistof die er is op dit moment is G12+ vloeistof. Dit is longlife koelvloeistof en hoeft in principe over vele jaren niet ververst te worden. Kleur kan iets vari?ren; meestal lichtroze.
De vorstbescherming van alle koelvloeistof hangt af van de verdunning met water. Enige verdunning is zinvol om het koelvermogen van de vloeistof te vergroten, in standaard gebruiksklare versie in Nederland is de vloeistof meestal verdund tot het nog een temperatuur van plm. -26 Celcius kan hebben. Vrijwel onverdunde koelvloeistof blijft tot -36 graden vloeibaar, maar dit heeft een lagere warmtecapaciteit dus kan koelproblemen veroorzaken in de zomerse vakantiefile.

de vraag waar het topic mee begint is op meerdere manieren uit te leggen, wat het antwoord verandert.
Vraagt de topicstarter:
A) wat is de beste vloeistof om bij de reeds aanwezige drab in mijn het koelsysteem bij te vullen ?
of bedoelt ie;

Bij vraag A ontbreekt de info wat de toestand en/of kleur van de huidige vloeistof is. Waarschijnlijk/op de gok zit er ouderwetsche glycol remvloeistof in en kun je dat er ook het beste weer bij gooien. Het is ook mogelijk om G12+ bij te vullen (dit verdraagt elkaar, G12 zonder plus NIET!!!) maar dat is zonde van de vloeistof omdat je dan een ongunstige rekensom aan het doen bent. (4 liter rotzooi + 1 liter longlife vloeistof = 5 liter rotzooi)
Als de huidige vloeistof niet goed meer is, troebel of zelfs roestkleurig, dan moet je zowieso adviseren om geheel te verversen, en geldt het antwoord op vraag B.
Bij vraag B is het antwoord simpeler omdat je dus uitgaat van gehele verversing; de beste vloeistof die er is op dit moment is G12+ vloeistof. Dit is longlife koelvloeistof en hoeft in principe over vele jaren niet ververst te worden. Kleur kan iets vari?ren; meestal lichtroze.
De vorstbescherming van alle koelvloeistof hangt af van de verdunning met water. Enige verdunning is zinvol om het koelvermogen van de vloeistof te vergroten, in standaard gebruiksklare versie in Nederland is de vloeistof meestal verdund tot het nog een temperatuur van plm. -26 Celcius kan hebben. Vrijwel onverdunde koelvloeistof blijft tot -36 graden vloeibaar, maar dit heeft een lagere warmtecapaciteit dus kan koelproblemen veroorzaken in de zomerse vakantiefile.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2011 22:27 #889792
door V300 register
Ik bedoelde dus optie B )

Moderators: Mark Smeets