Nippel overloopslang radiateur los, oplossing ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 17:33 #631426 door V300 register
Nippel overloopslang radiateur los, oplossing ? is gemaakt door V300 register
Mannen, vrouwen (iha hier toch meer het eerste !).

Bij thuiskomst zojuist blijk ik bij het inparkeren een een mooi boogje vocht op de straat achtergelaten te hebben.
Even onder de kap gekeken: het moet koelvloeistof zijn. Da's duidelijk.

Voorraadreservoir/overlooptankje is leeg.
De slang tussen voorraadtank en radiateur hangt hangt los aan de radiateur-kant.
De nippel waar de slang overheen schuift zit nog in de slang, maar is losgekomen. En zo te zien hoort die in de radiateur gesoldeerd te zitten.

Motor is niet warm (geweest), niets gemerkt onderweg. Gelukkig.

Wie helpt me aan de eerste noodvoorziening ?
Valt het te klemmen, moet ik de radiateur afdoppen met een rubber/kurk & de slang opknopen ? Of is er geen noodoplossing ?

En verder kijkend: waar moet ik de definitieve oplossing zoeken ?
Laten solderen (waar dan ?), zelf doen ? Moet de radiateur er dan uit ? Of is vervangen de enig definitieve oplossing ?

Moet ik dalijk toch op de fiets naar de voetbal...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 17:45 #884335 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nippel overloopslang radiateur los, oplossing ?
Je kunt hem (laten) solderen, bij een garage bijvoorbeeld. Als dit goed gedaan is kun je hem nog gebruiken. Hiervoor is eruit halen wel het makkelijkst natuurlijk, dan kun je hem los met nippeltje afleveren bij een garage. Vervangen kan altijd nog, een nieuwe heb je voor 160e ongeveer

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 17:54 #884336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nippel overloopslang radiateur los, oplossing ?
Ik heb dit probleem bij twee verschillende radiateurs meegemaakt. Beide keren zelf gesoldeerd met behulp van een hobby gasbrander. En daarmee duurzame reparaties uitgevoerd. Alvorens met solderen te beginnen, de te solderen plaatsen met behulp van schuurpapier grondig ontdoen van lak. Dat is essentieel om een goede soldeerverbinding te kunnen maken.
Bij de tweede keer dat me dit overkwam was dat overlooppijpje geheel losgeraakt van de radiateur. Voor de reparatie heb ik toen een binnen- en buitenpijpje toegepast bij het terug op de radiateur brengen van dat overlooppijpje, het oorspronkelijke exemplaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 18:00 #884337 door V300 register
Hij is inderdaad helemaal los. Niet gescheurd. Ik had ook geen lekkage (daar !)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 18:10 #884338 door V300 register
Radiateur uit auto halen, de te solderen plaatsen grondig schuren, binnen- en buitenbusje* (pijpje) voor dat overlooppijpje maken en dan solderen. S 39 gebruiken voor het laten vloeien van het soldeer. De tijd nemen voor dit klusje. Met het goed uitgevoerd hebben van de voorbereidende werkzaamheden van dit klusje, is ongeveer de helft van het totale werk al gedaan.

* dat ik gemaakt heb van koper waterleidingbuis

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 23:26 #884359 door V300 register
Heb ik ook al vaker gedaan! werkt echt super goed..
Handleiding staat hier ergens op het forum (oa hierboven) maar ook met foto's (mijn topic, van de 340 sedan)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2011 00:26 #884362 door V300 register
Yep. Bedankt.
Probleem is identiek als bij jou, Flyhart.
Solderen waterleiding heb ik al eens gedaan. Dan gaan we dit ook zelf proberen. Ben benieuwd.

Voor de geinteresseerden: 7-0 verloren van A-spelers, overal pijn. Maar wel leuke avond gehad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2011 01:47 #884363 door V300 register
werkt prima. anders heb ik hier nog 1 voor je liggen.
mag me gewoon Jos noemen hoor ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC