Te snel stationair

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-05-2011 19:45 #631198 door Wouter Borsje
Te snel stationair is gemaakt door Wouter Borsje
Ik stel toch maar even hier mijn vraag, met de antwoorden na gebruik van de zoek functie kwam ik er toch niet helemaal uit.

Sinds de twee laatste ritten die ik heb gemaakt met de 340 viel het me op dat de motor ca 200 toeren meer stationair draait dan waarop ik hem heb afgesteld na de carburateur revisie in juli 2010 (ca 850 t.p.m)

Nu gaat mijn gedachte in eerste instantie uit naar een klein vacu?m lek, ware het niet dat het wat sneller stationair draaien niet altijd gebeurt, tijdens de laatste lange rit heb ik een aantal keren volledig stil gestaan waarbij het stationair toerental soms ook gewoon netjes weer ca 850 r.p.m was.

Overigens rijdt de auto verder precies zoals ik gewend ben, wel is het zo dat de reactie op de bergrem, rempedaal indrukken en indrukken van de pookknop wat minder groot is als voorheen, ook fluctueerd het stationair toertental niet, als deze te hoog is blijft dat ook zo tot de volgende keer dat er weer geremd moet worden tot stilstand.

De eerst volgende was beurt maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om even een scherpe blik te werpen op zaken die dit gedrag kunnen veroorzaken.

Voordat ik dat ga doen is mijn vraag of jullie nog idee?n, tips, trucs hebben waar ik naar kan kijken.

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2011 20:26 #874147 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Te snel stationair
gasmechanisme en kabel kun je eenvoudig en soepeltjes bewegen?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-05-2011 20:35 #874148 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Te snel stationair
Voor zover ik weet wel, ik zal dat met de hand nog even testen onder de kap (gasmechanisme)

Het pedaal naar me toe proberen te trekken heeft in ieder geval geen effect.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2011 21:35 #874155 door Anjo van den Akker
zou ook kunnen dat het acceleratie mechaniek blijft hangen, zou beginnen met alle bewegende delen rond de carb watt te olie?n

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-05-2011 21:43 #874156 door Wouter Borsje
Dat is inderdaad een goed plan, ik had dat na de revisie al gedaan maar was toen wel wat voorzichtig met het gebruikte (spuitbusje PTFE vet)

Komende "koppie onder de kap" sessie maar eens aandacht aan besteden, even kijken of alles soepel beweegt en van wat olie/vet voorzien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2011 23:43 #874174 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te snel stationair
gewoon een soort WD40 regen creeren onder je kekke motorkap!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2011 12:31 #874205 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te snel stationair
nee, WD40 gaat m niet worden... dat smeert amper als het ingedroogd is.

gewoon een beetje motorolie van de pijlstok laten druipen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-10-2011 18:40 #886332 door Wouter Borsje
En ondertussen is het stationair toerental nog steeds te hoog (ca 1100 t.p.m) ook na het iets terug zetten van de fast-idle schroef
(mijn vermoeden was dat deze de gasklep ook bij volledig terug gedrukte choke iets openhield)

Mijn plan is nu om de eerst volgende keer dat ik met de auto weg ga (komende dinsdag) een busje remmenreiniger mee te nemen en als ik terug ben de dan warme motor te controleren op vacu?m lekken.

De motor reageerd overduidelijk op de CO schroef (deze heb ik van de week een 1/4 slag naar links gedraaid zodat ook bij gebruik van de berg en voet rem de motor netjes en hetzelfde toerental blijft draaien), maar de stationair regel schroef haalt niets meer uit met het toerental. (omlaag dan)

@Laurens; volgende week maandag gaat de 340 naar de A.P.K, moet het stationair toerental dan zijn zoals vermeld in de technische gegevens?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 18:43 #886333 door Anjo van den Akker
wip een van de plastic kogelkopjes van de gashendel eens los; veranderd dat iets?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-10-2011 18:50 #886336 door Wouter Borsje
Die schrijf ik meteen even op Anjo, dan kan ik dat ook meteen even proberen, jij bedoelt daar waarschijnlijk mee uit te sluiten dat de gaskabel niet te strak staat?

Ik heb er nu prioriteit nummer ??n van gemaakt, nu rijd ik gelukkig niet zo heel veel en zet de automaat als ik lang moet wachten maar even in N, toch ben ik me er terdege van bewust dat zo mijn koppeling naar z'n grootje gaat.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC