340 CVT hield er spontaan mee op

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2011 19:25 #631189 door V300 register
340 CVT hield er spontaan mee op is gemaakt door V300 register
Hoi, ik ben Marco en heb sinds 2,5e week een Volvo 340 CVT uit '88 en even later lid van dit leuke forum (veel kennis hier!). Nu heb ik vorige week opeens wat vreemde problemen gehad (daarvoor af en toe moeilijk starten, dat wel):

donderdag: ik moest weg met de auto en de auto wilde pas na veel aandringen starten (tot op het punt dat ik dacht dat het niet meer zou lukken). Half uurtje rijden en buiten geparkeerd. Toen ik wegging regende het behoorlijk. Na een tijdje in de regen geparkeerd te staan had 'ie nog meer problemen om te starten. Na veel proberen opgegeven. Toen kwam een vriend me ophalen en die wou het wel proberen. Toen kregen we 'm wel aan de praat (hij had een ander trucje voor de choke: eerst paar mm uittrekken, en tijdens het omdraaien sleutel hendel verder uittrekken plus wat gas erbij). Daarna zonder problemen weer naar huis gereden.

vrijdag: De volgende dag moest ik weer weg, en met het trucje van die vriend startte hij in 2 pogingen. Achteruit de oprit af zonder problemen. Ik zet 'm in D en rij weg. Na een paar meter hoor ik van achteren een geluid wat ik niet eerder had gehoord. Na 100 meter moest ik bij een kruising stilstaan. Toen ik wilde optrekken viel opeens alle power weg en sloeg de motor af. Halverwege de kruising had ik door dat het foute boel was ik wilde ik omkeren, maar ik bleef halverwege staan omdat de motor uitviel en ook niet meer wilde starten.

Met 3 man (niet normaal hoe zwaar dat duwen is door die CVT) terug naar de oprit geduwd. Daar nog een keer geprobeerd te starten. Dat werkte en ik kon wel weer normaal vooruit de oprit op rijden. Sindsdien heb ik er niet meer in gereden (ivm vakantie) en binnenkort gaat een bevriende monteur er naar kijken.

De 340 is in goede staat, er zat een (redelijk) nieuwe accu in en motorisch leek t allemaal wel in orde. Helaas heb ik er weinig kaas van gegeten (eerste auto)

Ik post dit omdat ik al heb gemerkt (ik heb wel veel gelezen hier) dat er hier veel kennis zit, en met name over 340 / CVT specifieke problemen kunnen jullie misschien wat beter inschatten waar dit probleem aan ligt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2011 19:33 #873868 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 CVT hield er spontaan mee op
1. ontsteking (bougies, kabels, verdeelkap, rotor)
2. brandstoftoevoer (bijv: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6892 )
3. carburateur (stationairsproeier & van alles en nog wat :+ )

Ik zou zeggen, zoek eens wat in de rondte.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2011 19:50 #873870 door V300 register
Bedankt voor je snelle reactie. Deze punten laat ik zeker even nakijken door de monteur, maar ik ben ook bang dat er misschien iets met de CVT is omdat ik van achteren een soort schrapend/rommelend (als ik het me goed herinner) geluid hoorde.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2011 19:57 #873871 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 340 CVT hield er spontaan mee op
Laat je as tussen de koppeling en CVT ook controleren of de spie nog wel goed is

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2011 20:34 #873874 door V300 register
Misschien een backfire ofzo? Klinkt wel anders ja.

Zolang je redelijk normaal vooruit rolt als de motor eenmaal draait, dan zou ik nog geen aandacht schenken aan CVT-gerelateerde zaken. Die kun je later nog controleren (vacu?m, luchtspleet, etc).

Ik begin altijd met het makkelijkste: de ontsteking.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC