Kleppen stellen in Jip en Janneke taal

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 16:59 #630988 door V300 register
Kleppen stellen in Jip en Janneke taal is gemaakt door V300 register
De kop zegt het al, ik wil graag mijn kleppies stellen maar zoek een beschrijving in Jip en Janneke taal want meneer Olving houdt het net wat te beknopt voor me want de termen klepsteel en tuimelaar zeggen me niet zo veel.
Tevens vraag ik me af of je elke keer een als het kleppendeksel los is er een andere pakking tussen moet leggen, neem aan dat dit alleen tegen lekkage is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 17:55 #865905 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen in Jip en Janneke taal
misschien kan Dick bruna de kluwer vraagbaak nog een keer herschrijven, maar wat daar in staat is gewoon begrijpelijk Nederlands.

Ook is het al meerdere keren uitgelegd op het forum, moet je wel goed zoeken vrees ik. Het idee was ooit om een wiki te maken met dit soort 'weetjes' maar dat werkte ook niet.

zoekfunctie dus.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 18:46 #865911 door V300 register
Plaatje van Wouter B gejat:

En nog een link naar een pdfje over kleppen stellen op een Citro?n Traction Avant (met plaatje wat een tuimelaar en een klepsteel is): CLICKZORZ

Als je de Olving aanhoudt, weet dan dat 'uitlaatklep open' betekent dat de veer van die klep maximaal samengedrukt is. Dat zie je vanzelf als je de krukas verdraait (sleutel of dop 19 op de krukaspoelie, of, volgens de Jip en Janneke-doctrine, dat grote ding waar je V-snaar overheen loopt ;) ). Sinds een tip van Wouter N gebruik ik de methode zoals omschreven in de pdf, namelijk de beide kleppen stellen van de cilinder tegenover degene waar de kleppen op tuimelen staan (niet schrikken, staat allemaal in die pdf beschreven). Volgorde van werken is zoals je kunt zien cilinder 1-3-4-2, maar je kunt natuurlijk ook bij 3 beginnen en bij 1 eindigen.

Diagrammetje nog even, als je kijkt op de motor vanaf de zijde van de ontsteking (of, volgens de Jip en Janneke-doctrine, de bestuurderszijde). De volgorde bereken je bij de 340 vanaf het vliegwiel (of, volgens Jip en Janneke-doctrine, de voorruit):

U I I U U I I U
2 4 3 1

U = uitlaatklep
I = inlaatklep
cijfer = cilindernummer

Alle andere getalletjes (zoals de vereiste klepspeling) kun je terugvinden in de Olving.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-02-2011 18:47 #865912 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Kleppen stellen in Jip en Janneke taal
Doet me meteen weer denken aan Nijntje, nieuwe reeks werkplaatsboeken met als eerste nummer: Nijntje gaat kleppen stellen :+

Maar ff zonder gekheid: misschien maakt dit plaatje wat ik destijds voor mijzelf gemaakt heb het iets duidelijker:

[ATTACH]3027[/ATTACH] Klik voor groter.

Verder sluit ik me bij mijn naamgenoot aan, zoek onder andere eens wat rond op het forum en mocht je met de opgedane kennis op een sleuteldag de kleppen willen gaan stellen dan is er vast wel iemand die je er graag bij helpt!

Als je eens wat googled dan word je vrij snel duidelijk hoe een motor met centraal liggende nokkenas en bijbehorende stoterstangen, tuimelaars etc werkt.

EDIT: zag na mijn post plaatsing het bericht van Niels pas, dat gaat je ook vast een stuk verder helpen.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 18:52 #865914 door V300 register
Als je ietsje geduld kunt uitoefenen wil ik ook wel eens langskomen om het te demonstreren, mijn ouders wonen in de glasstad dus ik ben altijd wel een keer in de buurt. Ik heb ook nog een handig gereedschapje voor dit werk.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-02-2011 18:59 #865917 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Kleppen stellen in Jip en Janneke taal
Dan gaat het zeker goedkomen Gerrit, Niels heeft mij ook een keer geholpen met kleppen stellen (bovenstaande foto is voor zover ik weet genomen op die bewuste sleuteldag)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 23:22 #865963 door V300 register

Niels;169031 schreef : Als je de Olving aanhoudt, weet dan dat 'uitlaatklep open' betekent dat de veer van die klep maximaal samengedrukt is.

En dit is nou net waar een leek over begint te twijfelen...persoonlijke ervaring. Wouters pdf-je is wel handy!

Jip en Janneke-manier:
Tuimelen is dan toch het hoogste punt van de inlaatklepveer, tot het moment hij weer ingedrukt wordt (wanneer de uitlaatklepveer nog is samengedrukt)?

edit: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5235&highlight=tuimelen edit zoveel: fuck ik heb het al eens zo gedaan (toch Niels?), ik weet niet meer of dat tuimelen, of olving-manier was....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2011 00:34 #865970 door V300 register
Ik ben erg blij met de reacties maar ik moet alles eerst 16 keer lezen en dan tot de conclusie komen dat ik het beter een keer kan doen dan blijft het toch wat beter hangen in die grijze massa!

Nou Niels, je bent van harte welkom, koffie/bier/limonade staat altijd klaar met een hapje.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC