Bougies 340 CVT -'83.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2011 14:33 #630955 door V300 register
Bougies 340 CVT -'83. is gemaakt door V300 register
In mijn auto 340 CVT - 1983 door Volvo dealer geplaatst geruime tijd geleden, bougie Volvo 1346541. Deze bougie komt nergens voor in instructieboekje van mijn auto.

Instructieboekje van mijn auto schrijft voor: Volvo 3298673-9 (Bosch W8D)

Onlangs in mijn auto door mij geplaatst (feb 2011): NGK BP5ES.

Volgens automaterialenboer (feb 2011) zou geschikt zijn voor mijn auto NGK BP6HS. Bron Internet. Schroefdraad van deze bougie is echter een flink stuk korter dan Volvo bougie 1346541 (dat ding dat tot voor kort in mijn auto zat, maar nergens vermeld staat in instructieboekje van mijn auto). Zou die NGK bougie BP6HS (van onderdelenboer-advies-internet dus) ondanks kortere schroefdraad dan die destijds door Volvo-dealer in mijn auto gedraaide bougie Volvo 1346541 (nu ex-bougie van mijn auto, en nergens in instructieboekje van mijn auto voorkomend) aangewend kunnen worden als juiste bougie voor een 340 CVT - 1983 motor B14.3E?

En kan die Volvo bougie1346541 (die nu ex-bougie van mijn auto) aangemerkt worden als juiste bougie voor 340 CVT - 1983 ondanks nergens in instructieboekje van mijn auto vermeld, of is de enigst juiste conclusie dat de Volvo-dealer met het plaatsen van die bougies destijds in mijn benzinekaros verkeerd gehandeld heeft? Heeft Volvo in het verleden naar haar dealers een service bulletin doen uitgaan waarin de Volvo bougie 1346541 (dat nu ex-ding van mijn auto) goedgekeurd heeft voor gebruik in een Volvo 340 CVT - 1983?

Bougie Volvo 1346541 (dat ex-ding van mijn auto) en de sedert kort (feb11) in mijn auto aanwezige bougie NGK BP5ES hebben (zo op het oog, zonder opmeten m. schuifmaat) dezelfde schroefdraadlengte.

Is het geoorloofd om op de bougieschroefdraad een heel weinig (echt heel weinig maar) keramisch vet en/of siliconenspray aan te brengen om het indraaien van de bougie te vergemakkelijken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2011 15:14 #864918 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 CVT -'83.
BP5E(S) is de juiste bougie voor B14.3 uit 1983 (contactpuntjes te ja of te nee is wel de vraag, met Renix kan er een ontstoorde variant in BPR5E)
BP6HS heeft een kortere elektrode afstand en is voor de oudste B14's.
Bekijk het pdf-je eens onder het ledenmenu (direct naar techniek > bougietypes)

Overigens heb ik in alle 300's die ik gehad heb de 'verkeerde' bougies gehad, namelijk BP(R)6ES, en daarmee kwam ik ook vooruit (standaard 14.1 en samengesteld 14.3-tje met contactpuntjes + LPG) Volgens mij doet het er allemaal wel iets toe, maar niet veel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2011 17:43 #864939 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 CVT -'83.
die bougies met H code voor korte schroefdraad zijn ALLEEN geschikt voor motorcode B14.0 en dus pertinent verkeerd geadviseerd door de automaterialenhandel. Zal ook niet de eerste keer zijn, want de meeste informatiesystemen barsten van de fouten voor zowat alle auto's ouder dan 10 jaar.

de PDF in het ledenmenu is op zich vrij duidelijk. de BPR6ES lijkt wel erg veel op de BP(R)5E(S). Ik heb de BPR6ES ook jaren gebruikt zonder merkbare problemen. Grote verschil met vroeger is dat de huidige bougies een breder spectrum aan kunnen wat betreft de warmtehuishouding.

de bougies die met G beginnen hebben de elektroden duidelijk wat meer puntig naar voren, dat verschil merk je ook niet. maar het zou invloed kunnen hebben op beter blijven lopen bij matige vonk, iets zuiniger, etc.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2011 19:37 #864948 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bougies 340 CVT -'83.
ik merk dat met die iets dieper zittende BPR5E bougies de motor wat mooier af te stellen is (net wat minder hikken stationair), toch heb ik met BPR6ES ook goede ervaringen gehad, tijdens het rijden geen verschil iig

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC