Lekkage koelvloeistof
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2011 21:41 #630901
door V300 register
Lekkage koelvloeistof is gemaakt door V300 register
Hoi allemaal,
Sinds kort lekt mijn '81-er 343 1.4 een beetje koelvloeistof, een paar druppeltjes per dag. I.v.m. met de pekel is ie verder niet de weg op geweest (staat alweer 5 weken stil), maar ik vraag me af of het niet erger gaat worden wanneer de motor weer gaat draaien.
Daarnaast, de druppeltjes komen ongeveer vanaf de cylinderkop, de radiateur lekt i.i.g. niet. Ook alle makkelijk bevoelbare koelslangen naar het blok en slangklemmen zijn oke. Iemand een idee hoe ik makkelijk er achter kan komen waar het vandaan komt?
Sinds kort lekt mijn '81-er 343 1.4 een beetje koelvloeistof, een paar druppeltjes per dag. I.v.m. met de pekel is ie verder niet de weg op geweest (staat alweer 5 weken stil), maar ik vraag me af of het niet erger gaat worden wanneer de motor weer gaat draaien.
Daarnaast, de druppeltjes komen ongeveer vanaf de cylinderkop, de radiateur lekt i.i.g. niet. Ook alle makkelijk bevoelbare koelslangen naar het blok en slangklemmen zijn oke. Iemand een idee hoe ik makkelijk er achter kan komen waar het vandaan komt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2011 23:10 #860902
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage koelvloeistof
Als het de radiator niet is blijven over, de waterpomp, of toch een slecht sluitende slangklem, of een gaatje in een van de slangen. Zit het lek aan de voorkant?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-01-2011 00:00 #860918
door V300 register
de mijne lekt ook. zolang er geen plas onder ligt, doe ik er niks mee. af en toe ff checken of er nog genoeg in zit.
het is ergens op bij een slangklem, daar zou ik gaan zoeken.
het is ergens op bij een slangklem, daar zou ik gaan zoeken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-01-2011 00:04 #860920
door V300 register
Tja, het gaat niet vanzelf over! Bij een 1.4 kan het heel goed de waterpomp zelf zijn. FF een keer aan de krukas draaien met sleutel/dop 19 en in een bepaalde stand kan je de koelvloeistof waarschijnlijk uit de waterpomp zien lekken. 2-liters willen wel eens bij de thermostaat lekken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-01-2011 00:57 #860928
door V300 register
Cilinderkop lees ik?
Check de (14.0/1/2-specifieke) waterslang (-klemmen) tussen carbvoet en cilinderkop, die loopt in de lengte langs het kleppendeksel aan de carb-kant. Mits je zo'n oud torretje erin hebt liggen natuurlijk. Is zo'n kreng dat vaak in een miserabele staat verkeert.
Check de (14.0/1/2-specifieke) waterslang (-klemmen) tussen carbvoet en cilinderkop, die loopt in de lengte langs het kleppendeksel aan de carb-kant. Mits je zo'n oud torretje erin hebt liggen natuurlijk. Is zo'n kreng dat vaak in een miserabele staat verkeert.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2011 20:58 #861097
door V300 register
Bij mij zit er een 14.4 in...
Ik zal er nog eens onder kruipen, jammer dat ik geen brug heb, dan zou ik het zo kunnen zien. Ik heb nog een nieuwe waterpomp, dus die kan er zo op. Waar zit de waterpomp precies op 't blok (of onder) verstopt?
Heb 'm namelijk in het donker nog niet kunnen ontdekken, morgen bij daglicht maar eens kijken.
Ik zal er nog eens onder kruipen, jammer dat ik geen brug heb, dan zou ik het zo kunnen zien. Ik heb nog een nieuwe waterpomp, dus die kan er zo op. Waar zit de waterpomp precies op 't blok (of onder) verstopt?
Heb 'm namelijk in het donker nog niet kunnen ontdekken, morgen bij daglicht maar eens kijken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2011 22:42 #861114
door V300 register
De waterpomp zit voor op het blok, die wijst dus naar de radiator toe als het ware. Je kunt hem niet missen, er lopen aardig wat slangen naar toe/vanaf
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2011 23:08 #861117
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lekkage koelvloeistof
V-snaar volgen, kom je hem vanzelf tegen. Zolang je een poelie en een dynamo kunt onderscheiden van een waterpomp, is dat niet te missen.
- rene heersink
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-01-2011 23:48 #861122
door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic Lekkage koelvloeistof
ik heb ook een kleine lekkage aan de waterpomp, miniscuul gewoon. had de eerste 340 ook. ik doe er niks mee.... ik check toch om de paar weken alle sappen, snaren en slangen.... gewoon even een blik werpen of alles nog in orde is. nivo wordt niet minder.... zolang het minimaal is zou ik er niks aan doen. tenzij het snel op te lossen is zoals een slang of een klem... ben benieuwd wat het precies is!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2011 18:34 #861144
door V300 register
Heb 'm al. Bedankt voor het (bijdehante) antwoord Joost, heb 'm inderaad gevonden. Waterpomp lekt inderdaad, maar heb nog een gloednieuwe liggen, dus dat wordt monteren. Ach, de 5-bak moet er ook nog onder..
Moderators: Mark Smeets