ontluchten radiateur cvt 1.4 1989
- V300 register
- Verbannen
-
Vul de radiateur tot de pakkingrand en het expansietankje tot max.Monteer vuldop en druldop.Laat de motor warm draaien to de thermostaat open gaat.
Draai de ontluchtingsnippel in de luchtinlaatbak open enen draai deze weer dicht als er alleen koelvloeisof uitstroomt.Vul zo nodigde radiateur en het expansietankje bij.
vervolgens het systeem afpersen.
Geld dit ook voor min 89 er ?
-Waar vindt ik de pakkingrand?
-Waar vind ik de luchtinlaatbak en de ontluchtingsnippel dire zich daarin bevindt.
In eerdere berichten las ik dat ontluchten niet nodig was.
Wie weet hoe het precies moet.
groeten
peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;136388 schreef : De koelvloeistof kun je bijvullen tot het reservoir op max staat (edit: en radiateur gevuld is), daarna met de dop eraf de motor laten lopen en de interieur verwarming op max (heb je dat met het doorspoelen ook gedaan?), het systeem ontlucht zichzelf (er zijn ook motortypes waarbij dit niet gebeurt maar die weet ik niet uit mijn hoofd)
punkazz;136599 schreef : Bij de oudjes, iig 14.1. Daar zit de ontluchtingsnippel bij de linker luchthapper. Zelfde principe, open draaien en wachten tot de druppeltjes een straal worden en hij is ontlucht.
Na een tijdje zakt het kvs peil en als het systeem eenmaal ontlucht is kun je weer aanvullen tot de max streep op het reservoir.
antiekeradio;136604 schreef : dat moet je wel doen met volledig geopende kachelkraan (dus het temperatuurschuifje op 'rood') en het motortoerental met de hand wat opvoeren tot 2000 rpm of zo.
'Tot aan de pakkingrand' lijkt me gewoon totdat radiateur geheel gevuld is, maar niet perse tot onderaan de dop.
- V300 register
- Verbannen
-
wat soms voorkomt is bij 1.7 en diesel motoren, die gebruiken namelijk ook de derde aansluiting op het expansievaatje voor een bypass leiding vanuit de koelwaterslangen achter de motor. Als het vaatje vervangen is wil men wel eens vergeten deze aansluiting open te boren, en dan blijft er lucht in de slangen zitten. maar bij 1.4 is dit niet van toepassing!
- V300 register
- Verbannen
-
Bij Brezan een spinternieuwe radiateur besteld,een dag levertijd,kwam uit Duitsland.
Peter
.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;164691 schreef :
wat soms voorkomt is bij 1.7 en diesel motoren, die gebruiken namelijk ook de derde aansluiting op het expansievaatje voor een bypass leiding vanuit de koelwaterslangen achter de motor. Als het vaatje vervangen is wil men wel eens vergeten deze aansluiting open te boren, en dan blijft er lucht in de slangen zitten. maar bij 1.4 is dit niet van toepassing!
Gelukkig dat ik dit nog gelezen had vorige week ofzo, gisteren idd een vaatje van een 2-liter moeten aanpassen voor een 1700 omdat het huidige gescheurd was en onder druk spoot er een h????l fijn straaltje uit!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wat kost de radiateur vroeg Gerrit. 185 euro inclusief btw.
Een flink bedrag maar ik wilde graag een nieuwe.En rondkijkend op internet ontdekte ik geen grote prijsverschillen.
Wel ontdekt ik dat een radiateur voor mijn 740 een stuk goedkoper zou zijn.
Groeten en bedankt voor de tips en belangsteling.
peter