ontluchten radiateur cvt 1.4 1989

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2011 12:43 #630850 door V300 register
ontluchten radiateur cvt 1.4 1989 is gemaakt door V300 register
omdat ik er niet goed uitkom de volgende vraag.In verband met lekkage ga ik morgen een nieuwe radiateur plaatsen .Maar hoe zit het nu met het ontluchten .Mijn vraagbaak 340 bouwjaren1985-1988 zegt er samengevat het volgende over.
Vul de radiateur tot de pakkingrand en het expansietankje tot max.Monteer vuldop en druldop.Laat de motor warm draaien to de thermostaat open gaat.
Draai de ontluchtingsnippel in de luchtinlaatbak open enen draai deze weer dicht als er alleen koelvloeisof uitstroomt.Vul zo nodigde radiateur en het expansietankje bij.
vervolgens het systeem afpersen.

Geld dit ook voor min 89 er ?
-Waar vindt ik de pakkingrand?
-Waar vind ik de luchtinlaatbak en de ontluchtingsnippel dire zich daarin bevindt.
In eerdere berichten las ik dat ontluchten niet nodig was.
Wie weet hoe het precies moet.

groeten
peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2011 13:15 #859334 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontluchten radiateur cvt 1.4 1989
Die beschrijving is voor jouw auto wellicht wat verouderd.

Wouter76;136388 schreef : De koelvloeistof kun je bijvullen tot het reservoir op max staat (edit: en radiateur gevuld is), daarna met de dop eraf de motor laten lopen en de interieur verwarming op max (heb je dat met het doorspoelen ook gedaan?), het systeem ontlucht zichzelf (er zijn ook motortypes waarbij dit niet gebeurt maar die weet ik niet uit mijn hoofd)

punkazz;136599 schreef : Bij de oudjes, iig 14.1. Daar zit de ontluchtingsnippel bij de linker luchthapper. Zelfde principe, open draaien en wachten tot de druppeltjes een straal worden en hij is ontlucht.


Na een tijdje zakt het kvs peil en als het systeem eenmaal ontlucht is kun je weer aanvullen tot de max streep op het reservoir.

antiekeradio;136604 schreef : dat moet je wel doen met volledig geopende kachelkraan (dus het temperatuurschuifje op 'rood') en het motortoerental met de hand wat opvoeren tot 2000 rpm of zo.


'Tot aan de pakkingrand' lijkt me gewoon totdat radiateur geheel gevuld is, maar niet perse tot onderaan de dop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2011 16:03 #859345 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontluchten radiateur cvt 1.4 1989
het ontluchtslangetje in de luchtinlaatbak is vanaf begin jaren 80 vervallen, tegelijk met de komst van het expansievat bovenop het binnenscherm. sindsdien is het systeem echt zelfontluchtend.

wat soms voorkomt is bij 1.7 en diesel motoren, die gebruiken namelijk ook de derde aansluiting op het expansievaatje voor een bypass leiding vanuit de koelwaterslangen achter de motor. Als het vaatje vervangen is wil men wel eens vergeten deze aansluiting open te boren, en dan blijft er lucht in de slangen zitten. maar bij 1.4 is dit niet van toepassing!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2011 16:54 #859353 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontluchten radiateur cvt 1.4 1989
heren bedankt voor jullie advies,zo kan ik weer verder.
Bij Brezan een spinternieuwe radiateur besteld,een dag levertijd,kwam uit Duitsland.
Peter
.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2011 12:26 #859422 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontluchten radiateur cvt 1.4 1989

antiekeradio;164691 schreef :
wat soms voorkomt is bij 1.7 en diesel motoren, die gebruiken namelijk ook de derde aansluiting op het expansievaatje voor een bypass leiding vanuit de koelwaterslangen achter de motor. Als het vaatje vervangen is wil men wel eens vergeten deze aansluiting open te boren, en dan blijft er lucht in de slangen zitten. maar bij 1.4 is dit niet van toepassing!


Gelukkig dat ik dit nog gelezen had vorige week ofzo, gisteren idd een vaatje van een 2-liter moeten aanpassen voor een 1700 omdat het huidige gescheurd was en onder druk spoot er een h????l fijn straaltje uit!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2011 14:37 #859429 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontluchten radiateur cvt 1.4 1989
hoi peter, wat kost een nieuwe radiateur??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2011 17:21 #859774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontluchten radiateur cvt 1.4 1989
Gisteren de radiateur geplaatst,paste keurig en ontluchten was niet nodig.Nieuwe slangklemmen geplaatst.Verse koelvloeistof erin ( Roze ) en hij koelt weer zonder te lekken.Thermoschakelaar overzetten zat even tegen omdat ik de schakelaar uit de oude radiateur draaide en daarbij de inwendige schoefdraad uit de radiateur meenam.Na even wrikken kwam dit los van de schakelaar.
Wat kost de radiateur vroeg Gerrit. 185 euro inclusief btw.
Een flink bedrag maar ik wilde graag een nieuwe.En rondkijkend op internet ontdekte ik geen grote prijsverschillen.
Wel ontdekt ik dat een radiateur voor mijn 740 een stuk goedkoper zou zijn.
Groeten en bedankt voor de tips en belangsteling.

peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD