Help!! Geratel bij opkomen koppeling

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2010 17:13 #630806 door V300 register
Help!! Geratel bij opkomen koppeling is gemaakt door V300 register
Sinds vandaag loopt opeens mijn 340 heel raar te doen. Ik kwam van de snel weg af. En toen ik ging remmen voor een stoplicht en ongeveer 20 km per uur reed ging de hele auto schudden, en viel daarna uit terwijl ik nog reed met de koppeling ingedrukt. Verdere mankementen tijdens mijn rit heen en terug:

- Ik schakelde terug van ze 4 naar ze 2 en hij viel uit na kort geschud van eht motorblok.
- Als ik in ze vrij sta schud de auto / motorblok hevig.
- Als ik in ze vrij de koppeling omhoog laat komen hoor ik een redelijk harde ratelend geluid tussen me stoelen vandaan komen (vanuit de aandrijf-as)
- Als de motor koud is en ik start hem dan hoor ik geen geratel.
- Zodra het motorblok gaat schudden en ik geef gas bij dan word het weer rustiger.

Kunnen jullie mij vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn??? :confused:

Ik ik ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen, ik ga in ieder geval vanavond langs bij de garage, kijken wat zij ervan zeggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 20:44 #857606 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Help!! Geratel bij opkomen koppeling
Ik zit te denken aan:
- lagers (niet erg moeilijk te vervangen)
- afstelling koppeling
- Is je motor goed in lijn met de versnellingsbak?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2010 21:08 #857608 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help!! Geratel bij opkomen koppeling
Is het zomaar opeens en heb je kort geleden onderhoud aan de auto gepleegd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2010 22:04 #857613 door V300 register

Krekkelens;162908 schreef : Is het zomaar opeens en heb je kort geleden onderhoud aan de auto gepleegd?

Ja kort geleden nog bousieskabels vervangen radiateur rotor en dergelijke, hij leek toen goed te draaien. en sinds vandaag heb ik dit en ik kan je vertellen dat het zeer irritant rijd.

Maar na vanavond het een en andere gesleutelt te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat de carburateur valse lucht aanzuigt dus hij lekt. en hij krijgt te weinig benzine omdat de elektrisch geregelde benzine toevoer niet reageerd. ( ik kan het niet anders verwoorden:p).

Daarom ben ik nu met lichtelijke spoed opzoek naar een nieuwe/gereviseerde/goede tweedehandse carburateur. Wie kan mij helpen??

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 22:17 #857614 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Help!! Geratel bij opkomen koppeling
Je zou ook kunnen overwegen om hem zelf te reviseren, revisiesetjes zijn volgens mij nog verkrijgbaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2010 22:48 #857618 door V300 register
het ratelen lijkt te komen door het te lage/onregelmatige toerental, zodat de aandrijfas niet een nette rondgaande beweging maakt, maar met horten en stoten. hierdoor gaan alle spelingen die er op de div. verbindingen zouden kunnen zitten 'slaan'

als het probleem met de carburateur/elektra opgelost is, zul je de aandrijfas ook niet meer horen.

ligt niet toevallig een vacuumslang eraf, of ingescheurd? komt er spanning (12V) op het draadje naar de carburateur / elektrische sproeier??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2010 10:24 #857639 door V300 register

antiekeradio;162918 schreef : het ratelen lijkt te komen door het te lage/onregelmatige toerental, zodat de aandrijfas niet een nette rondgaande beweging maakt, maar met horten en stoten. hierdoor gaan alle spelingen die er op de div. verbindingen zouden kunnen zitten 'slaan'

als het probleem met de carburateur/elektra opgelost is, zul je de aandrijfas ook niet meer horen.

ligt niet toevallig een vacuumslang eraf, of ingescheurd? komt er spanning (12V) op het draadje naar de carburateur / elektrische sproeier??

De elektrische sproeier komt geen 12 volt op te staan, dus die werkt niet meer helemaal apk. Daarnaast wordt er valse lucht gezogen bij de schroef waarmee je kan afstellen. Zodra we op de schroef remreiniger spoten, liep de auto goed voor 5 seconden tot de remreinerig verbrand/ verdampt was.

Aandrijf as hoorde je dan ook minder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2010 10:57 #857640 door V300 register
OK, dan is het dus in de eerste plaats een elektrisch probleem.

eerste prioriteit is kijken waarom de elektrische sproeier geen spanning krijgt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2010 11:26 #857641 door V300 register

antiekeradio;162941 schreef : OK, dan is het dus in de eerste plaats een elektrisch probleem.

eerste prioriteit is kijken waarom de elektrische sproeier geen spanning krijgt.

Ja op het draadje van de elektrische sproeier staat wel 12v maar als je de elektrische sproeier doormeet dan komt daar geen 12v doorheen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2010 17:37 #857651 door V300 register
weerstand van de spoel (ohm meting tussen de contactlip en de behuizing) is dus oneindig? vaak weergegeven als -1 op het display vd multimeter?

als dit inderdaad zo is, zul je een andere sproeier moeten zoeken. Wel is het belangrijk om het 'kopje' wat het verste de carburateur in gaat over te zetten vanaf je huidige sproeier (daar zit namelijk maatverschil in wat kan zorgen dat ie wel of niet lekker afgesteld kan worden)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC